گاردین: ایران با نگاه به آینده ریسک تحریم ها را پذیرفته است

یک روزنامه انگلیسی تصریح کرد تحریم ها برای ایران یک سرمایه گذاری با هزینه ای در کوتاه مدت است که سود بالایی را در بلندمدت به دنبال خواهد داشت و این کشور ریسک تحریم ها را پذیرفته است.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: غرب امیدوار است مقامات ایران در مقابل تحریم ها، نهایتا دست کشیدن از برنامه هسته ای را به نفع خود ببینند اما مشکل این استراتژی این است که غرب از ارزیابی ایران سر درنمی آورد و آن را غیرمنطقی تلقی می کند.، غرب باید بفهمد که ایران هزینه ها و مزایا و گزینه های در دسترس را چگونه ارزیابی می کند.

گاردین افزود: غرب در پی شکست تحریم های قبلی، تحریم های دیگری را وضع کرد اما ایران موضع جسورانه تری را مقابل غرب اتخاذ کرده و اعلام کرده با تهدیدهای خودش به تهدیدهای اقتصادی و نظامی پاسخ خواهد داد. از نگاه آنها بهای تسلیم بسیار بیشتر از مقاومت و نافرمانی است.

این روزنامه انگلیسی یادآور شد: ایران به رغم فشارها تسلیم نشده است. این مسئله باید سیاست گذاران غربی را به این فکر وادارد که از خود بپرسند ایران به چه نحو، بهای تحریم ها را ارزیابی می کند و غرب را به چالش می طلبد. عدالت اسلامی، حاکمیت اسلامی و مبارزه با استیلای غرب، ۳ آرمان راهبردی جمهوری اسلامی از سال ۱۹۷۹ است. بنابراین غرب و ایران درک مشترکی از تحریم ها ندارند. ایران معتقد است هدف تحریم ها، جلوگیری از گسترش مدل ایرانی در منطقه و جهان است تا انقلابیون عرب از آن الگوبرداری نکنند. به باور مقامات ایرانی از جمله رهبر عالی این کشور، ترویج مدل ایرانی در خاورمیانه کلیدی برای امنیت درازمدت است و از این رو فشار کوتاه مدت تحریم ها تحمل پذیر است.

گاردین نوشت: با توجه به این دیدگاه تهران معتقد است که باید صبورانه منتظر یک سری تغییرات به هم پیوسته باشد که در نهایت پشتیبان ایران خواهد بود. ایران شاهد یک بحران اقتصادی است که به طور فزاینده ای غرب را فلج می کند. همچنین این کشور خود را به اندازه کافی نزدیک به باشگاه کشورهای هسته ای و آماده ملحق شدن به آن در نظر می گیرد و اینکه به زودی به نقطه ای خواهد رسید که شرایط اساسا موافق با این کشور تغییر می کند. از این رو ایران ممکن است واقعا تحریم ها را هزینه بر در نظر نگیرد بلکه به عنوان یک مزیت به حساب آورد. طبق این نظریه جمهوری اسلامی مدلی برای کپی برداری توسط انقلابیون عرب است و مقاومت به سه اسطوره اساسی جمهوری اسلامی مشروعیت بیشتری می بخشد. بنابراین تحریم ها یک سرمایه گذاری در کوتاه مدت است که سود بالایی را در درازمدت به همراه خواهد داشت.

/۲۷۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.