گاردین: زمان تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران فرا رسیده است

۲۷خردادماه،

روزنامه گاردین در گزارشی تحلیلی به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و با تاکید بر این که اکنون زمان تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران است افزود که اولین گام در این زمینه شرکت کردن ایران در کنفرانس ژنو پیرامون سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه گاردین در گزارش تحلیلی با پرداختن به چگونگی روند انتخابات در ایران که به پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران منتهی شد نوشت: این که روحانی پس از رسیدن به سمت رسمی‌اش چگونه عمل خواهد کرد هنوز مشخص نیست، ولی حسین موسویان، یکی از دستیاران پیشین روحانی در زمینه پرونده هسته‌یی اخیرا روی پیشنهادی تاکید کرد که علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران سال قبل مطرح کرد. صالحی پیشنهاد داد که فتوای آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۲۰۰۳ دربارهٔ ممنوعیت تسلیحات هسته‌یی به یک سند غیرمذهبی تبدیل شود که دولت ایران را ملزم می‌کند. این امر سبب می‌شود که انکار طولانی مدت علاقه ایران به داشتن سلاح هسته‌یی قدرت بیش‌تری بگیرد.

روزنامه گاردین در ادامه گزارش خود نوشت: در ازای آن همه تحریم‌ها باید برداشته شوند و حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز تحت معاهده منع اشاعه هسته‌یی (ان.پی.تی) باید به طور علنی توسط شورای امنیت به رسمیت شناخته شود. غرب سال قبل پیشنهاد صالحی را نادیده گرفت، ولی اگر روحانی به عنوان رییس جمهور ایران آن را مجددا تاییدکند، این پیشنهاد شایسته بررسی‌های جدی خواهد بود.

این روزنامه انگلیسی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا باید به دنبال نتیجه غیرمنتظره انتخابات ریاست جمهوری ایران در جایش بایستد و به خوبی فکر کند، به ویژه از آن جهت که اولین واکنشش پر از اشتباهات عجولانه بود.آمریکا با بیان این که مردم ایران در شنیده شدن رای‌های‌شان شجاعت به خرج دادند با آن‌ها رییس‌مآبانه رفتار کرد و با بیان این که روحانی باید به اراده مردم ایران توجه کند به او توهین کرد. اگر کاخ سفید واقعا برای تعامل مستقیم با دولت ایران آماده است، چیزی که روز شنبه اعلام کرد،‌ چرا ادب به خرج نداد تا پیام تبریک برای روحانی بفرست.

در ادامه این گزارش تحلیلی می‌خوانیم: محور اصلی درگیری ایران و غرب بی‌میلی آمریکا به پذیرش استقلال ایران در سیاست‌های داخلی و خارجی است. به جای آن دولت ایران مرتب شرور توصیف می‌شود و تعمدا نیات آن را به دیده شک و ظن نگاه می‌کنند. آمریکا اجازه نداده است جراحات روحی گروگان گرفتن شدن دیپلمات‌های آمریکایی در سال ۱۹۷۹ بهبود یابد و در طرف ایرانی نیز کسی نقش انگلیس و آمریکا را در سرنگونی دولت‌شان در سال ۱۹۵۳ نبخشیده است.

گاردین در ادامه نوشت: زمانی که محمد خاتمی،‌ رییس‌جمهور میانه‌روی ایران قدرت را در دست داشت، جورج بوش (‏رییس‌جمهور پیشین آمریکا) در اقدامی احمقانه «محور شرارت» را اختراع کرد و مدعی شد که ایران بخشی از‌آن است. امروز ما فرصت تازهی داریم که ورق را برگردانیم. اکنون که خصومت آمریکا نسبت به ایران کمک کرده است که عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یک اتحاد ضدایرانی در زمینه تقابل سنی‌ها با شیعه‌ها تشکیل دهند،‌ این یک مساله حیاتی برای کل خاورمیانه است.

گاردین در پایان گزارش خود نوشت: به دنبال پیروزی روحانی اولین چیزی که اوباما باید انجام دهد این است که مخالفت‌های آمریکا با شرکت کردن ایران در کنفرانس ژنو پیرامون سوریه را متوقف کند. اگر واشنگتن آماده تعامل با ایران در زمینه موضوعات هسته‌یی است، منطقی نیست که تهران را از مذاکرات دربارهٔ سوریه منع کند. این که واشنگتن رویکرد خود را تغییر دهد این پیام مهم را ارسال می‌کند که نه تنها ایران باید بخشی از هرگونه راه‌حلی در زمینه سوریه و منطقه باشد،‌ بلکه سرطان ضدایرانی که سیاست آمریکا در خاورمیانه را از زمان آغاز بحث محور شرارت تحت تاثیر خود قرار داده است سرانجام ریشه‌کن شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.