گاردین: شمارش معکوس سرنگونی حکام خلیج فارس

۱۰م دیماه ،

“ایان بلک” تحلیلگر امور خاورمیانه در روزنامه گاردین، در مقاله ای به بررسی کتاب جنجال برانگیز “بعد از شیوخ” به قلم “کریستوفر دیویدسون” پژوهشگر مسائل خلیج فارس و استادیار دانشگاه “زاید” امارات، پرداخته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، بلک در این مقاله برخی نکات مهم این کتاب را به شرح ذیل ذکر کرده است:
“ممالک و امارت های خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و پنج همسایه کوچک آن “امارات، کویت، قطر، عمان و بحرین”، دیر زمانی است که توسط رژیم های به شدت مستبد اداره می شوند و استبداد این رژیم ها هم اینک به اوج رسیده است.
اما با وجود چالش ها و درگیری های خونین، که این کشورها را احاطه کرده و هر لحظه ممکن است آنها را درنوردد، رشد سریع جمعیت این کشورها و پیامدهای طاقت فرسای مدرنیزه شدن سریع اقتصاد و مسئله جهانی شدن بر جوامع محافظه کار آنها، این رژیم ها همچنان با آرامش و با کندی تمام پیش می روند و به تحولات جهان پیرامون خود توجهی ندارند.
دیویدسون در این کتاب از تغییراتی بزرگ در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که طی ۲ تا ۵ سال آینده، سبب سقوط رژیم های حاکم بر این کشورها خواهد شد، خبر داده است.
بلک در ادامه خاطرنشان کرده است که بسیاری از منتقدان، تحلیل های دیویدسون را بسیار دقیق و نزدیک به واقعیت کنونی این کشورها دانسته اند، زیرا وی پیش از این نیز بحران اقتصادی دنیا در سال ۲۰۰۹ – که دوبی را هم در بر گرفت – پیش بینی کرده بود و انتظار می رود که پیش بینی هایش دربارهٔ آینده رژیم های حاکم بر کشورهای منطقه خلیج فارس نیز درست باشد.
پیش بینی های دیویدسون در کتاب “پس از شیوخ” بر چند عامل استوار است که مهم ترین آن، عناصر اقتصادی و اجتماعی است؛ او معتقد است با وجود این که رژیم های خلیج فارس به دنبال انقلاب های عربی در ظاهر دچار تزلزل نشدند، اما این ثبات چندان ادامه نخواهد داشت.
نویسنده این کتاب معتقد است، عواملی که سبب بروز انقلاب در سایر کشورهای عربی شد در حال شکل گیری و کامل شدن در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است و در این کشورها نیز به ناچار انقلاب رخ خواهد داد.
به عقیده وی، سقوط رژیم های تونس، مصر و لیبی نیز از جمله عواملی است که زمینه بروز وضعیت مشابه را در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هموار می کند.
 


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.