گاف مهلک رامنی، به نفع اوباما تمام شد

ویدیویی از یک سخنرانی میت‌رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا منتشر شده، که در آن رای دهندگان به باراک اوباما را تحقیر می‌کند.این ویدیو به صورت مخفیانه تهیه شده و در آن رامنی می‌گوید ۴۷ درصد از مردم آمریکا که به باراک اوباما رای می‌دهند، مالیات بردرآمد نمی‌پردازند و هیچ وقت به او [رامنی] رای نخواهند داد.

گفته می‌شود این ویدیو از سخنرانی رامنی در ماه مارس تهیه شده، زمانی که آقای رامنی به عنوان نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان نامش مطرح شده بود.وب سایت مادر جونز، که روزنامه نگاری تحقیقی انجام می‌دهد، این ویدیو را روی اینترنت قرار داده است.به گفته این وب سایت در این ویدیو، رامنی در جمعی سخنرانی می‌کند که از حامیان او هستند و برای جمع کردن پول برای تبلیغات او دور هم جمع شده بودند. بخش‌های مختلفی از این سخنرانی رامنی در این وب سایت قرار گرفته و آن طور که یکی از سردبیران این وب سایت می‌گوید، بناست بخش‌های دیگری از این سخنرانی هم منتشر شود.

در بخشی از این سخنرانی که روز دوشنبه مورد توجه رسانه‌های آمریکا قرار گرفته، رامنی گفته: «۴۷ درصد از مردم با او هستند. کسانی که وابسته به دولت هستند. کسانی که فکر می‌کنند قربانی هستند. کسانی که فکر می‌کنند دولت وظیفه دارد از آنها محافظت کنند. کسانی که فکر می‌کنند باید دولت آنها را بیمه کنند، به آنها غذا بدهد، مسکن بدهد و هر چیز دیگری که شما بگویید.»

در بخش دیگری از سخنانش، رامنی درباره رای‌دهندگان غیرحزبی که در دوره قبل به آقای اوباما رای دادند، می‌گوید: “آنها چون به او [اوباما] رای دادند، دوست ندارند بشنوند که اشتباه کرده اند و او [اوباما] آدم بدی است و کارهای بدی کرده و فاسد است.»

او ادامه داده که به جای این دسته از رای دهندگان غیرحزبی باید به دنبال جذب کردن رای کسانی بود که فکر می‌کنند در دوره گذشته درست رای دادند اما باراک اوباما انتخاب درستی نبوده است.او همچنین گفته: «من هیچوقت آنها را نمی‌توانم متقاعد کنم که مسئولیت زندگی خود را بپردازند و مراقب زندگیشان باشند.»افراد مورد اشاره آقای رامنی کسانی هستند که به خاطر درآمد کمتر، مالیات بردرآمد به آنها تعلق نمی‌گیرد.

مجله مادرجونز با انتشار ویدئوهای دیگری از این برنامه می‌نویسد که میت رامنی در این جلسه با گروهی از میلیونرها، بدون تعارف و رک بی‌پرده حرف‌هایی زده که جرات تکرارش را در فضای عمومی ندارد و نشان داد که تا چه حد از نیمی از رای دهندگان آمریکایی منزجر است.

بر اساس تفسیر مجله مادرجونز، رامنی، رای‌دهندگان به رئیس جمهوری را گروهی «بی‌مایه» که خدمت چندانی به جامعه نمی‌کنند معرفی کرده و انتخابات را صحنه نبرد میان «تلاش‌گران» و «انگل‌»های فاقد «شخصیت»، «بردباری»، و «ابتکار» می‌داند.بعد از گذشت چند ساعت از قرار گرفتن این ویدیو در سایت مادر جونز، انتقادها از آقای رامنی بالا گرفت تا جایی که او دوشنبه شب یک نشست مطبوعاتی تشکیل داد و درباره صحبت‌هایش توضیح داد.رامنی تکذیب نکرد که این جملات را به زبان آورده اما گفت که کلمات درستی را انتخاب نکرده است. از روز دوشنبه، گروه انتخاباتی میت رامنی، شیوه دیگری برای تبلیغ او برگزیده است.در این شیوه جدید، بیشتر از برنامه‌های او برای اداره کشور صحبت می‌شود.پیش از این، تبلیغات آقای رامنی بیشتر بر انتقاد از سیاست‌های اقتصادی آقای اوباما استوار بود.

گروه تبلیغاتی رامنی که او را برای رسیدن به کاخ سفید کمک می‌کند هم در بیانیه ای گفته که رامنی «می‌خواهد به همه آمریکایی‌هایی که در اقتصاد دوره اوباما دست و پا می‌زنند، کمک کند.»

در نشست مطبوعاتی دوشنبه شب، آقای رامنی با این سوال مواجه شد که آیا او واقعا چیزهایی را که به مردم می‌گوید همان اعتقادات واقعی او هستند یا نه. پاسخ نامزد جمهوری خواهان به این سوال این بود که «این همان پیامی‌است که همیشه در جمع به مردم می‌دهم.»

پیش از این نیز رامنی در چند مورد اظهار نظرهای عجیبی داشته است. به عنوان مثال، وی یکبار به طعنه اعلام کرده بود که اگر پدر من مکزیکی بود شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات داشتم. یا در اظهار نظری دیگر خود را یک فرد ثروتمند و بانفوذ معرفی کرده بود. وی در اظهارنظری دیگر به این موضوع اشاره کرده بود به این دلیل از همسر خود در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری استفاده خواهد کرد که شهروندان آمریکایی به این کار اصرار دارند.گروه تبلیغاتی باراک اوباما، که رئیس جمهوری آمریکا را برای انتخاب دوباره در انتخابات پیش رو کمک می‌کنند، خیلی زود از این ویدیو، استفاده کردند.مدیر انتخاباتی باراک اوباما در بیانیه ای، آورده که: «وقتی کسی با توهین نیمی‌از مردم آمریکا را از خود می‌راند، سخت می‌تواند به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انجام وظیفه کند.» دمکرات‌ها در واکنش به این فیلم اعلام کرده‌اند: این گونه اظهار نظرها آن هم در جمع افراد ثروتمند از سوی یک کاندیدا که در آن نیمی از مردم آمریکا قربانی خوانده می‌شوند، بسیار شوک آور است.

تصور اینکه فردی بر کشور حکومت کند که نیمی از شهروندان آمریکایی را غیرخودی بداند، بسیار دشوار است.هر چند اظهارنظر در خصوص میزان اثرگذاری این فیلم ویدئویی بر انتخابات بسیار زود است، اما افرادی که مالیات نمی‌دهند عمدتا قشر دانشجویان، شهروندان مسن و بیکاران هستند.

انتخابات آمریکا کمتر از دو ماه دیگر انجام می‌شود و آن طور که ناظران می‌گویند، اتفاق‌هایی این چنین می‌تواند کار را برای نامزدها سخت کند.در این میان، در حالی که تنها ۵۰ روز بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ششم نوامبر باقی نمانده، باراک اوباما در یک نظرسنجی که توسط خبرگزاری رویترز و موسسه IPSOS انجام شد، توانست ۴۸ درصد از آرای شرکت کنندگان در این نظرسنجی را به دست آورد و میت رامنی،‌ فرماندار سابق ایالت ماساچوست آمریکا ۴۳ درصد رای کسب کرد.

روز پنج شنبه هفته گذشته نیز نظرسنجی مشابهی نشان داد که اوباما با نتیجه ۴۸ درصد در مقابل ۴۱ درصد، از میت رامنی جلوتر است.از سوی دیگر در روزهای اخیر آمریکایی‌ها در خصوص مسائل مهمی نظیر اشتغال و اقتصاد با نسبت کمی اوباما را بر میت رامنی ترجیح داده‌اند.۳۷ درصد از رای دهندگان در نظر سنجی‌های آمریکا معتقدند اوباما برنامه بهتری برای اقتصاد این کشور دارد و که ۳۴ درصد چنین تصوری را درباره میت رامنی قائل هستند.در نظرسنجی پنج شنبه هفته گذشته، اوباما در زمینه اقتصادی با نتیجه ۳۶ درصد به ۳۵ درصد از رامنی پیش بود. همچنین در نظرسنجی اخیر در خصوص مساله اشتغال ۴۰ درصد شرکت کنندگان حامی اوباما بوده و ۳۶ درصد حامی میت رامنی.اما با وجود این در خصوص تعامل با مساله کسری بودجه دولت فدرال آمریکا، رامنی با نتیجه ۳۴ درصد به ۳۹ درصد از رامنی پیش افتاد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.