گام بلند اوباما برای کنترل سخت‌گیرانه خرید و فروش سلاح در آمریکا

۲۸م دیماه ،

newsweek2-1.jpg

تنها چند روز مانده به مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در آمریکا٬ باراک اوباما نشان داد که به رغم مخالفت‌های گسترده با اعمال محدودیت بر سر راه مالکیت سلاح٬ برای اصلاحات در این زمینه مصمم است. او در طرح خود از کنگره خواسته است که قانون ممنوعیت فروش سلاح‌های نیمه‌اتوماتیک که در سال ۲۰۰۴ منقضی شده است را بار دیگر تصویب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا گامی بلند در مسیر افزایش کنترل و نظارت بر خرید و فروش سلاح در ایالات متحده برداشت. اوباما از کنگره خواست تا طرح بررسی پیشینه همه خریداران سلاح را در دستور کار قرار دهد٬ تا آمریکا دیگر شاهد اتفاقی نظیر کشتار مدرسه “نیوتاون” نباشد.

در صورت تصویب طرح مورد نظر باراک اوباما٬ پیشینه همه خریداران سلاح باید بررسی شود و قبل از آن٬ برگزاری نمایشگاه‌های تسلیحاتی نیز باید متوقف شود. اوباما همچنین ۲۳ گام دیگر را هم در این طرح در نظر گرفته که قرار است فوری و بدون نیاز به تایید کنگره اجرا شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ باراک اوباما طرح خود را در مراسم ویژه‌ای در کاخ سفید و در برابر شرکت‌کنندگانی که بعضی از آنها از بستگان قربانیان اتفاق ۱۴ دسامبر در دبستان سندی‌هوک ایالت کانتیکت بودند٬ معرفی کرد.

اوباما گفت: ما دیگر نمی‌توانیم از چنین ضرورتی چشم‌پوشی کنیم و کنگره باید هرچه زودتر اقدامات لازم را برای تحقق این طرح انجام دهد.

طرح جامع باراک اوباما برای کاهش خشونت‌های ناشی از مالکیت اسلحه مخالفانی جدی در کنگره آمریکا دارد که هرگونه اعمال محدودیت بر خرید و فروش سلاح را نقض قانون اساسی و حق مالکیت سلاح در آن می‌دانند. بسیاری از جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران آمریکا مخالف هر گونه اقدامی در زمینه کنترل سلاح می باشند. استدلال اصلی مخالفان این است که “اسلحه‌ها آدم‌ها را نمی‌کشند٬ این آدم‌ها می باشند که آدم‌های دیگر را می‌کشند.”در طرح باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا فروش اسلحه جنگی ممنوع می‌شود. همین طور فروش سلاح‌هایی که ظرفیت خشاب بالایی دارند یعنی خشاب‌هایی که ظرفیت‌شان بیشتر از ۱۰ گلوله است، ممنوع می‌شوند. همچنین فروش و در اختیار داشتن گلوله‌های نافذ زره ممنوع و پیشینه اشخاصی که می‌خواهند سلاح بخرند با دقت بیشتری بررسی می‌شود.

منظور از سلاح جنگی در این طرح، سلاح‌های نیمه خودکار است. سلاح‌هایی که بعد از هر شلیک، فشنگ بعدی به صورت خودکار در آنها بارگذاری می‌شود اما برخلاف سلاح‌های خودکار برای شلیک هر گلوله باید یک بار ماشه را چکاند.

مجازات بیشتر برای قاچاقچیان سلاح. به خصوص دلالان غیرمجاز که برای جنایتکاران سلاح می‌خرند.

تایید صلاحیت نامزد پیشنهادی دولت برای ریاست سازمان نظارت بر الکل، دخانیات و سلاح‌های گرم از دیگر موارد این طرح است.

به نقل از بی.بی.سی، یک ماه پیش مردی در ایالت کانتیکات به مدرسه‌ای رفت و ۲۰ دانش‌آموز شش تا هشت ساله را به همراه شش تن از معلم‌ها کشت.

اوباما هنگام اعلام طرحش، گفت که بیشتر از این نمی‌توان برای تصویب قوانینی از این دست منتظر ماند.

باراک اوباما در این مراسم اتفاق کشتار دانش‌آموزان در دبستان سندی هوک در شهر نیوتاون را بدترین روز دوران ریاست‌جمهوری خود خواند و گفت: وقت اقدام برای حفاظت و حراست از کودکان که آسیب‌پذیرترین اشخاص جامعه‌اند فرارسیده است.

او گفت: “اگر تنها یک کاری باشد که ما بتوانیم انجام بدهیم و از خشونت‌ها کم کنیم، اگر تنها بتوانیم جان یک نفر را نجات دهیم، وظیفه داریم که آن کار را انجام دهیم.”

در پاسخ به طرح اوباما، انجمن ملی سلاح در آمریکا در بیانیه‌ای گفت که این طرح “چاره حل بحرانی نیست که جامعه آمریکا با آن روبه‌روست.”

آنها در بیانیه خود نوشته‌اند که این طرح “تنها دارندگان قانونی سلاح را محدود می‌کند و کودکان آمریکایی همچنان در برابر تراژدی‌های آینده بی‌دفاع می‌مانند.”

اوباما پیش‌بینی کرد که در کنگره آمریکا با طرح او مخالفت بشود.

او گفت که لابی‌های اسلحه برای مقاصد خود هر کاری می‌کنند تا این تغییرات “منطقی” در کشور انجام نشود.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا برای نوشتن طرح کنترل سلاح در آمریکا با گروه‌های مختلف از جمله لابی‌های اسلحه دیدار کرد.

سخنگوی حزب جمهوری‌خواه آمریکا در واکنش به صحبت‌های اوباما، او را متهم کرد که می‌خواهد حق داشتن سلاح را از آمریکایی‌ها بگیرد. حقی که به نقل از او در متمم دوم قانون اساسی آمریکا بر آن تاکید شده است.

متمم دوم قانون اساسی آمریکا حق داشتن سلاح را برای اتباع این کشور مجاز می‌داند تا بتوانند در صورتی که دولت مرکزی قصد سلب آزادی‌های آنها را داشت، با تشکیل گروه‌های شبه نظامی با دولت بجنگند.

طرحی که اوباما به کنگره ارائه داد، بعد از دیدارهای معاونش، جو بایدن با گروه‌های مختلف نوشته شده است.

در این راستا بایدن با خانواده قربانیان حوادث اخیر دیدار کرد و با نمایندگان گروه‌های موافق سلاح هم دیدار داشته است از جمله با انجمن ملی سلاح که به نقل از خودشان از زمان اتفاق شهر نیوتاون در ایالت کانتیکات، یکصد هزار تن به اعضایشان افزوده شده است.

بایدن همچنین با سازندگان بازی‌های کامپیوتری هم در این زمینه دیدار کرده است.

عده‌ای در آمریکا معتقدند که بازی‌های خشن کامپیوتری یکی از عوامل وقوع چنین حوادث خشنی می باشند.

این در حالی است که انجمن ملی سلاح در وب پایگاه اینترنتی خود یک آگهی را به نمایش گذاشته‌ است که در آن اوباما را به “نخبه‌گرایی ریاکارانه” متهم کرده است.

در این آگهی، گفته شده است که ماموران امنیتی از دختران اوباما حفاظت می‌کنند اما او حاضر نیست اجازه دهد که ماموران مسلح از مدارس محافظت کنند.

کاخ سفید در واکنش به این آگهی، آن را “تنفرآمیز و بزدلانه” خوانده است.

انجمن ملی اسلحه‌داران آمریکا (ان. آر. ای) که از متنفذترین لابی‌های مدافع ترویج اسلحه در این کشور است٬ ساعاتی پیش از سخنرانی باراک اوباما با آغاز یک کمپین تبلیغاتی٬ رویکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در این زمینه را “ریاکارانه” خواند٬ چون به نقل از آنها، اوباما از سوی دیگر حفاظت نیروهای مسلح مخفی از دخترانش را پذیرفته است.

جو بایدن به انجمن ملی اسلحه‌داران آمریکا اخطار داد که باراک اوباما، در صورت عدم موافقت با تغییر قانون حمل اسلحه، به صدور منشوری لازم‌الاجرا اقدام خواهد کرد.

به گزارش رویترز٬ بعضی از حقوقدانان آمریکایی می‌گویند حتی با تصویب همه موارد مورد نظر باراک اوباما هم نمی‌توان از وقوع حوادثی نظیر کشتار دبستان سندی‌هوک جلوگیری کرد٬ چون اسلحه‌ای که قاتل ۲۰ ساله در آن اتفاق به کار گرفته بود٬ به صورت کاملا قانونی و توسط مادرش خریداری شده بود.

انجمن اسلحه‌داران آمریکا پیشتر پیشنهاد کرده بود که برای مقابله با خشونت‌های مسلحانه و تامین امنیت دانش‌آموزان در این کشور٬ نگهبانان مسلح باید از مدارس آمریکا حفاظت کنند.

هر ساله ۳۰ هزار شهروند آمریکا در اثر خشونت‌های مسلحانه کشته و حدود ۷۰ هزار تن زخمی می‌شوند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.