گاهی سینما از سیاست موثرتر عمل می کند.

احمد کاوری کارگردان سینما و تلویزیون:

احمد کاوری کارگردان معتقد است گاهی سینما می تواند از سیاست هم موثر تر عمل کند.

به گزارش  هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر احمد کاوری کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگر سینما در آستانه برگزاری این اتفاق بزرگ سینمایی ضمن اظهار تعجب از آمار بالای فیلم های سینمایی شرکت کننده در این دوره از جشنواره بیان داشت: این ارقامی که برای تولید فیلم اعلام شده است برای من تعجب آور است. به عنوان یکی از دست اندرکاران فیلم چون در جریان ساخت فیلم ها هستم، تولید این همه فیلم در این برهه از زمان جای شگفتی دارد.

وی تولید فیلم را برای سینمای ایران خوب دانست و گفت: همواره ثابت شده است که تولید تعداد بسیاری فیلم به هیچ وجه به ضرر سینمای ایران نیست و از این نظر بسیار هم ارزشمند است.

کارگردان فیلم سینمایی”نفوذی” آمار بالای تولید فیلم را همراه با مشکلاتی دانست و اظهار داشت: هر چند که تعداد بسیار فیلم ها، کار ارزیابی، انتخاب و داوری را مشکل می کند و در عین حال پخش فیلم ها نیز سخت خواهد شد. امیدوارم که مسئولین از هم اکنون فکری برای پخش این تعداد فیلم داشته باشند تا فیلم ها در اکران آسیب نبینند.

این کارگردان سینما اکران فیلم ها در شهرستان ها را اتفاق خوبی دانست و گفت: اکران فیلم های جشنواره در شهرستان ها بسیار خوب است زیرا بخشی از بدنه سینمای ایران در شهرستان ها می باشند و اکران فیلم ها در شهرستان ها سبب خواهد شد که با مخاطبان شهرستانی ارتباط نزدیک تری برقرار شود.

وی با اشاره به نتایج اکران فیلم های جشنواره فجر در شهرستان خاطر نشان ساخت: اکران فیلم در شهرستان ها می تواند نتایج خوبی برای سینمای ما داشته باشد از جمله اینکه سازندگان فیلم تنها مخاطبان تهران را در نظر نداشته باشند و سلیقه مخاطب شهرستان را هم در نظر بگیرند و به این ترتیب در ساخت فیلم ها تنوع مضمون خواهیم داشت.

کارگردان فیلم “خودزنی” خبر پخش دیجیتالی فیلم ها در این جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: در حال حاضر اکران فیلم ها در سراسر دنیا به سمت دیجیتال پیش می رود. با توجه به مشکلاتی که برای کپی کشی فیلم ها وجود دارد و کمبود نگاتیو و پزتیو و آپارات پخش فیلم ها و مشکلاتی که همگی به اقتصاد سینما مربوط می گردد پخش دیجیتال تا حد بسیاری می تواند این مشکلات را کم کند.

وی در ادامه کیفیت پخش دیجیتال را هم مهم دانست و گفت: البته بخش مهم دیگر در پخش دیجیتال کیفیت پخش است و امید است که کیفیت پخش با استفاده از فن آوری روز جهان بهتر شود و هم پای سینمای روز جهان پیش رویم.

البته این کارگردان سینما اظهار نظر قطعی در خصوص پخش دیجیتال فیلم ها را به آینده موکول کرد و گفت: اظهار نظر قطعی دربارهٔ اینکه پخش دیجیتالی فیلم ها خوب است یا بد را موکول به پس از جشنواره می کنم. زیرا بر اساس حفظ کیفیت فیلم ها می توانم بگویم که این اقدام در بهتر شدن پخش فیلم ها موثر است یا خیر. به هر حال امیدوارم نواقص پخش فیلم به صورت دیجیتال را در جشنواره امسال شاهد نباشیم.

کاوری با اشاره به جایگاه ویژه جشنواره فجر در سینمای ایران گفت: جشنواره فجر همواره جایگاه ویژه ای در سینمای ایران داشته است. در طول جشنواره می توان آراء و نظرات مختلف را در مورد فیلم ها شنید و البته فیلم ها را در شرایط آرامی به نمایش درآورد.

وی افزود: مطمئنا جشنواره فجر می تواند فضای بسیار خوبی برای اکران فیلم ها باشد و به دور از تشنج و بحث و جدل هایی که این روزها در جریان است منصفانه دربارهٔ فیلم ها قضاوت کرد.

به گفته وی، اکران فیلم ها در جشنواره فجر تا حد بسیاری می تواند مشکلات فیلم ها را در زمان اکران کم کند و می تواند برای صاحب نظران سینما شرایطی را فراهم کند که برآورد صحیحی از سینمای حال حاضر ایران و خصوصا فیلم هایی که طی سال قبل تولید شده اند را به دست دهد. جشنواره فجر همچنین فرصت بسیار خوبی است که مشکلات و اختلاف نظرات حل شود و من جشنواره را بیش از هر اتفاق سینمایی دیگر موثر می دانم.

این کارگردان سینما با اظهار تاسف از نزول آثار بعضی از فیلمسازان مطرح سینما در سال های اخیر گفت: متاسفانه در سینمای ایران نام بزرگ به معنای واقعی نداریم. هر چند که کار بزرگ بسیار است. در واقع اکثر فیلمسازان مطرح با یک یا دو کار بزرگ خود مطرح می شوند و بعد از آن دیگر شاهد کار درخور توجهی از آنها نیستیم. متاسفانه این روزها شاهد هستیم که بسیار از نام های بزرگ کارهایی می سازند که به هیچ وجه در حد و اندازه نامشان نیست.

وی توجه به فیلمسازان تازه کار و جوان را بسیار مهم دانست و گفت: توجه به فیلمسازان با استعداد جوان در جشنواره بیشتر از توجه به نام های شناخته شده می تواند موثر باشد زیرا استعداد های جوان امروز، آینده سینما را می سازند. می توان در سال های آینده از استعداد آنها برای بهبود وضعیت سینما بهره گرفت.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر این است که بسیاری از کارهای بزرگ در ابتدا دیده نمی شوند و مرور زمان لازم است که کارهای بزرگ دیده شوند.

بازیگر فیلم ارتفاع پست در خصوص بخش بین الملل جشنواره فجر بیان داشت: جشنواره فجر یک جشنواره عمدتا داخلی است. حضور فیلم های خارجی در جشنواره ما محدود است و می توان گفت که جشنواره فجر تنها فرصتی است که در طول سال یک بار بتوان چند فیلم خارجی را بر پرده اکران دید. زیرا در زمان های دیگر تقریبا اکران فیلم خارجی در کشور ما وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: با توجه به تفاوت های فرهنگی و اجتماعی ما با بسیاری از کشورهای دنیا پخش فیلم های خارجی همواره با محدودیت هایی همراه بوده است. گاهی این محدودیت ها سبب شده است که در آن سال هیچ فیلم مطرحی اکران نشود و گاهی فیلم های مطرح سینمای جهان در آن سال با شرایط پخش در ایران مغایرت نداشته است و در آن سال شاهد فیلم های مهم سینمای جهان در جشنواره فجر بودیم.

این کارگردان و فیلمنامه نویس با اشاره به عدم روند ثابت در بخش بین الملل جشنواره فجر اظهار داشت: در واقع نمایش فیلم های خارجی در جشنواره فجر از روند ثابتی برخوردار نبوده است. به همین سبب به نظر من بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بیشتر یک بخش جنبی به شمار می رود و اهمیت بخش داخلی بسیار بیشتر است.

وی حضور تعداد بسیاری فیلم خارجی در جشنواره را چندان با اهمیت ندانست و گفت: در بسیاری از کشورهای جهان کیفیت فیلم های بخش بین الملل وزن جشنواره را نشان می دهد و نه تعداد بسیار فیلم های شرکت کننده و جشنواره فجر هم با نمایش تعداد محدودی فیلم خارجی که با موازین و فرهنگ ما مغایرت نداشته باشد، می تواند در سطح بین المللی مطرح شود. 

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.