گتوند نمی‌تواند کارون را خراب یا اصلاح کند

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/هر لایه‌ای که بر سد گتوند علیا افزوده می‌شد حاشیه‌های آن را نیز داغ‌تر و پررنگ‌تر می‌کرد اما امروز واضح است که ضربان کارون از مسیر زندگی فاصله می‌گیرد.

با وجود این‌که مدت‌ها از نقش سد گتوند علیا بر کاهش کیفیت ‌آب شرب سخن گفته می‌شود اما امروز به چشم دیده می‌شود که مشکل بسیار جدی‌تر از این حرف‌ها است. به گونه‌ای که سختی آب در پایین دست و در سمت اهواز به حدود ۷۰۰۰ واحد می‌رسد.

به گزارش ممتاز : مجری سد و نیروگاه گتوند علیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس قراری که از نیمه دوم اسفند ماه ۹۱ با مقامات استان داشتیم باید ای.سی (سختی آب) رها شده از گتوند کمتر از ۱۵۰۰ واحد باشد و بر همین اساس آب را با ای.سی حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ واحد رها می‌کردیم اما سختی آب در سمت آبادان براساس گفته مسوولین آن مناطق به ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ واحد نیز رسیده است.

کریم شیبانی یکتا افزود: پس از رهاسازی از سد گتوند آلاینده‌های بسیاری در مسیر وارد کارون می‌شود؛ برای مثال در روز بیست و نهم خرداد ماه براساس ارزیابی ایی.سی آب ورودی به شاخه گرگر ۱۲۲۵ واحد و ایی.سی آب خروجی از این شاخه هنگامی که به کارون باز می‌گشت۳۲۵۰ واحد بود یعنی ۲۰۰۰ واحد بیشتر. در شاخه گرگر مراکز پرورش ماهی وجود دارند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با وجود این که ای.سی آب رودخانه دز که از رودخانه‌های با کیفیت است در دزفول حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد است در بند قیر (محل اتصال به کارون و شکل گیری کارون بزرگ) ۳۴۰۰ واحد است.

مجری سد و نیروگاه گتوند علیا همچنین گفت: ای.سی آب در اهواز حدود ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ است و زمانی که آب به مناطق پایین‌تر و آبادان می رسد سختی آب به حدود۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ می‌رسد.

شیبانی ادامه داد: بالابودن سختی آب در پایین دست نه به خاطر سد گتوند علیا بلکه به سبب ورود آلاینده های فاضلاب‌های شهری، کشاورزی، پرورش ماهی و صنایع است.

وی گفت: گاهی نیز به سبب بالا آمدن آب خلیج فارس، آب در حوزه آبادان برمی‌گردد به رودخانه که سبب افزایش بسیار ایی.سی می گردد.

مجری سد و نیروگاه گتوند علیا اظهار کرد: براساس قراری که با مسوولین گذاشتیم مقرر شد تا حل مشکل آب در پایین دست و برگشت تخلیه آب به حد معمول، آب از سد گتوند علیا با ایی.سی ۱۲۰۰ واحد رها شود و درحال حاضر آب با سختی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد رها می‌شود.

شیبانی تصریح کرد: ما تا جایی که بتوانیم کمک می‌کنیم اما باید توجه داشت که کاهش ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد سخت آب در رهاسازی از گتوند مشکل بالا بودن چند هزار واحدی سختی آب را در پایین دست حل نمی‌کند.

وی تاکید کرد: استاندار خوزستان نیز به بخش نیشکر، کشاورزی، پرورش ماهی و برای برداشت‌هایی بسیاری که از کارون صورت می‌گیرد اخطار داده است.

مجری سد و نیروگاه گتوند علیا با تاکید بر این‌که امسال برداشت‌های بسیار بسیاری از رودخانه کارون صورت می گیرد گفت: کشاورزی در منطقه حدود دو برابر شده و با توجه به بهتر شدن منافع کشاورزی و صادرات محصولات برداشت آب نیز افزایش یافته است. بنابراین زه‌آب کشاورزی بیشتری به رودخانه کارون می ریزد.

شیبانی با تاکید بر رونق پرورش ماهی و صادرات ماهی به کشورهای همسایه نیز گفت: افزایش کشاورزی و پرورش ماهی برای کشور خوب است اما نتیجه آن برای کارون برداشت‌های بیشتر و ورود زه‌آب بیشتر به رودخانه است.

وی با طرح این پرسش که نقش گتوند در شرایط نامناسب فعلی چقدر است؟ گفت: از سد گتوند علیا تا خلیج فارس چند هزار واحد ایی.سی بالا می رود. به گونه‌ای که براساس آمار در بالادست سد گتوند هر ۱۰ کیلومتر ۱۶ واحد به سختی آب افزوده می‌شود اما از سد گتوند تا اهواز هر ۱۰ کیلومتر افزایش ایی.سی به ۶۶ واحد می رسد.

مجری سد و نیروگاه گتوند علیا تصریح کرد: از اهواز تا انتهای کارون نیز هر ۱۰ کیلومتر، ۲۲۰ واحد سختی آب بالا می‌رود و ملاحظه می‌شود که تاثیر آلاینده‌ها بر کیفیت آب کارون ده‌ها برابر نسبت به سختی آب رها شده از گتوند است.

شیبانی با بیان این‌که هر چقدر هم مقدار ایی.سی در مقطع گتوند کم و بسیار کنیم مشکل چند هزار واحدی سختی آب در پایین دست حل نمی‌شود گفت: از اهواز تا خلیج فارس ایی.سی آب ۲۲۰۰ واحد افزایش می‌یابد؛ در واقع هر بخش از مسیر که اتفاقی در آن رخ می‌دهد و آلاینده‌ها وارد کارون می‌شوند، همان بخش مسوولیت اتفاقات رخ داده را دارد.

گتوند نقشی در خرابی و یا اصلاح کارون نمی تواند داشته باشد

وی افزود: گتوند نقشی در خرابی و یا اصلاح کارون نمی تواند داشته باشد.در حال حاضر برنج‌کاری در منطقه به شدت توسعه یافته و کشاورزی و پرورش ماهی بیشتر شده که سبب خوشحالی است اما اگر کنترل نشود رودخانه کارون به شدت آسیب می‌بیند.

مجری سد و نیروگاه گتوند علیا با تاکید بر این‌که رفع مشکل کنونی کارون حداقل ۱۰سال زمان برای ساماندهی کشاورزی و صنایع منطقه دارد، گفت: کارون نیاز به کار بزرگ ملی برای احیای مجدد می طلبد. در حاشیه کارون در حدود ۴۰ سال قبل این همه آلاینده وجود نداشت که به آن وارد شود و آورد کارون خوب بود اما در سال‌های اخیر از یک سو با مسئله خشکسالی و کاهش آورد کارون مواجهیم و از سوی دیگر میزان آلاینده‌ها بسیار بسیار شده است.

شیبانی در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزی و صنایع حاشیه دز و کارون باید ساماندهی شوند.

 پس از آغاز احداث سد گتوند علیا، این پروژه بارها هدف سرزنش مسوولان و متهم شدن به بالا بردن سختی آب در منطقه شده است اما جدا از بحث گتوند، مشکلات و مسائل خوزستان بسیار پررنگ‌تر شده به گونه‌ای که بحث زه‌آب و فاضلاب‌هایی که به کارون ریخته می‌شوند، تپه‌های نمکی را به حاشیه می‌رانند.

– ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.