گذر مجدد ˝جان اسکیکی˝ از تالار وحدت

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

به دنبال درخواست و استقبال علاقمندان/

آنسامبل اپرای تهران به سرپرستی هادی قضات، بار دیگر اپرای کمدی ˝جان اسکیکی˝ را در تالار وحدت به صحنه می‌برد.

به گزارش هنرآنلاین، هادی قضات، سرپرست آنسامبل اپرای تهران در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی اظهار داشت: با همراهی آنسامبل اپرای تهران، اپرای کمدی “جان اسکیکی” اثر جاکومو پوچینی را به زبان اصلی ( ایتالیایی) در تالار وحدت اجرا می کنیم.

وی با بیان اینکه این اپرا یک بار در اسفند سال ۹۱ اجرا شده است، در خصوص تفاوت های این اجرا گفت: از لحاظ ساختارهمان اپرای قبلی است یعنی خواننده ها با دو پیانو همراهی می شوند. در اجرای قبلی به سبب تداخل برنامه های صحنه ای و اشغال بودن فضای ماشینری تالار وحدت نتوانستم دکور مد نظر خودم را پیاده کنم ولی در این اجرا سعی می کنیم دکوری طراحی کنیم که در اختیار خواننده باشد و خواننده از لحاظ آکوستیک احساس خوبی داشته باشد.

قضات در پاسخ به اینکه به منظور داشتن آکوستیک بهتر چه نکته ای را مد نظر قرار داده است، خاطرنشان کرد: در این اجرا به منظور اینکه آکوستیک خوبی داشته باشیم، دکورمان ثابت نیست و حرکات کوچکی دارد.

این هنرمند با اشاره به قطعی نشدن انتخاب تعدادی از خواننده های اپرا اظهار داشت: بعضی از خواننده ها نسبت به اجرای قبلی تغییر کرده اند اما ستاره شفیعی و نگین بغدادی همچنان پیانیست های اپرا می باشند.

سرپرست آنسامبل اپرای تهران با تاکید بر اینکه یکی از دلایل انتخاب این اپرا گسترش فرهنگ آنسامبل خوانی (گروه خوانی) در یک پروژه است، گفت: از آنجایی که در کشورهای دیگر هر شهری یک اپرا دارد و هر تالار اپرایی دارای یک آنسامبل است، یکی از دلایل انتخاب این اپرا پرورش و گسترش گروه خوانی در یک پروژه بود که من این پروژه را به صورت یک کارگاه تدریس آغاز کردم و با ملاحظه پیشرفت اعضا تصمیم به اجرا گرفتم.

وی سبب اجرای مجدد اپرای “جان اسکیکی” را استقبال علاقمندان دانست و تصریح کرد: در اجرای قبل ۵ اجرای عمومی برگزار شد که مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت اما به سبب اینکه مجوز اجرا را دیر دریافت کردیم، فرصتاطلاع رسانی نیز کاهش یافت و بسیاری از اشخاص با خبر نشدند؛ در نتیجه به دنبال درخواست و استقبال علاقمندان تصمیم به اجرای مجدد این اپرا گرفته شد.

قضات ادامه داد: یکی دیگر از دلایل انتخاب اپرای “جان اسکیکی” نداشتن خواننده کر است و اجرا به صورت آنسامبل است که تمام خوانندگان سولیست می باشند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: اپرا در این سبک و ژانر برای اولین بار بعد از انقلاب اجرا می گردد که با صحنه، دکور و لباس، خواننده به ایفای نقش می پردازد و اعضای آنسامبل اپرای تهران برای اپرای جان اسکیکی در واقع ترکیبی از خواننده های ایرانی مقیم ایران و ایرانیان مقیم اروپا می باشند.

اپرای “جان اسکیکی” داستان پیرمردی به نام بوزو دوناتی از یک خانواده اشرافی است که می میرد. میراث خوارها در دل از این مرگ شادمانند، اما در شهرهای اطراف شایع شده که دوناتی پیش از مرگ همه اموال خود را به خیریه بخشیده است. جستجو برای یافتن وصیت نامه توسط اقوام آغاز می گردد.

گفتنی است این اپرا در روزهای ۳۰ و ۳۱ مردادماه و ۱، ۵، ۶ و ۷ شهریور ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.