گرافیک در ژورنال‌های ایرانی جایگاه شایسته‌ای ندارد

۲۴م آذر ،

ژورنال‌های ایرانی از نگاه کارشناسان هنری/

یک کارشناس هنری گفت: یکی از دلایل موفق بودن ژورنال‌های خارجی استفاده حرفه‌ای از هنر گرافیک در آنهاست، برای تدوین و تکثیر ژورنال‎های ایرانی لازم است از طراحان برجسته گرافیک ایران استفاده شود.

رحمان طائفی اقدم در بررسی ژورنال های انتشار یافته در ایران و مقایسه آنها با معیارهای جهانی، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شاید با جرات بتوان گفت نود درصد موفقیت و جذابیت های ژورنال های خارجی بستگی به طراحی های گرافیک بسیار خوب درآنها دارد. ولی متاسفانه ما تا به حال در ژورنال هایمان از گرافیک به طور شایسته ای استفاده نکرده ایم.

این هنرمند دربارهٔ معیارها و استاندارهای ژورنال هایی که در ایران منتشر می شوند، گفت: در وهله اول ژورنال ها باید از لحاظ استانداردهای پوشاکی متناسب با ارگونومی ایرانی (ارگونومیک علم طراحی سازگار محیط و محصولات با کاربران است) طراحی شوند. به خاطر اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل ما در جامعه این است که پوشاکی که در بازار موجود می باشند با ارگونومی ایرانی تطابق ندارند در نتیجه یکی از مهمترین مسائل در طراحی لباس و تدوین ژورنال ها پرداختن به این موضوع است.

طائفی اقدم افزود: دومین مساله در انتشار یافتن ژورنال ها در ایران این است که استانداردهای ایرانی در آن رعایت شده باشد. چون مانتو و چادر پوشش غالب زنان ما است باید با توجه به فرهنگ و اعتقادات مردم ایران طراحی شوندو به شگردهایی در این راه دست یابند و لباسها با شگردهایی طراحی نشوند که با فرهنگ ما نامانوس نباشند.

این کارشناس هنری یکی دیگر از مسائل قابل تامل در طراحی و تولید پوشاک را ارائه ژورنال های استاندارد و جذاب در این زمینه عنوان کرد و گفت: چگونگی ارائه ژورنال ها بسیار مهم است به خاطر اینکه اگر این ژورنال ها با دیدگاه صحیح ارائه نشوند جذابیت لازم را برای مصرف کننده پیدا نخواهند کرد.

طائفی اقدم، مهمترین مساله در ارائه این ژورنال ها را جذب قشر جوان عنوان کرد و گفت: جذب قشر جوان به این ژورنال ها در اولویت کار قرار دارد در نتیجه هم در طراحی ژورنال و هم در طراحی لباسها باید جذابیت لازم برای این قشر را در نظر گرفت.

این هنرمند دربارهٔ جشنواره مانتو و پوشش سر که چندی پیش در تالار وحدت برگزار شده بود، اظهار نظر کرد: این نمایشگاه، نمایشگاه خوبی بود ولی هنوز جای کار بسیاری دارد. احساس کردم بیشتر مدلهایی که طراحی و دوخته شده بود برای مقطع سنی خاصی بود در حالیکه موفقیت یک جشنواره یا نمایشگاه وقتی بیشتر می گردد که مخاطبان سنی محدوده اش گسترش پیدا کند و همه سنین را مخاطب خود قرار دهد. البته سنین جوان باید در اولویت باشند ولی نباید از سنین بالاتر و پرداختن به طراحی لباس برای آنها نیز غافل ماند.

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.