گرانفروشی در بیمه شخص ثالث!؟

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:با توجه به این که میزان دیه سال جاری ۱۵۰ میلیون تومان و در ماه های حرام با حدود ۳۰ درصد افزایش ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شد، بیمه مرکزی نیز در بیانیه ای از افزایش حق بیمه شخص ثالث تا سقف ۲۴ درصد خبر داد.

بیمه مرکزی اعلام کرد: در پی افزایش ۶ /۳۱ درصدی دیه سال از سوی قوه قضائیه، بیمه مرکزی بر اساس قوانین و مقررات مربوط، حق بیمه شخص ثالث خودروها را با حداکثر ۲۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل تعیین و ابلاغ کرد.

حق بیمه در مقایسه با افزایش دیه، حدود ۸ درصد کمتر افزایش داده شده و بیمه مرکزی از هموطنان تقاضا کرد: برای تکمیل پوشش های بیمه ای خود متناسب با دیه تازه به شرکت های بیمه طرف قرارداد مراجعه کنند. شرکت های بیمه، بیمه نامه شخص ثالث را مطابق با میزان دیه در ماه های حرام محاسبه می کنند و در مواردی به خاطر یوم الادا بودن پرداخت دیه پوشش بیمه نامه را تا بیش از میزان دیه در ماه حرام افزایش می دهند تا بیمه گذار همواره از پوشش کافی برخوردار باشد. این امر از دید بسیاری به منزله گران فروشی شرکت های بیمه است.

در عین حال بیمه نامه هایی که سال قبل صادر شده اند پوشش کافی برای دیه سال ۹۳ را ندارند و بیمه گران می توانند با الحاقیه ای سقف پوشش را تا بالای ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دهند که این افزایش روز شمار محاسبه می گردد.

 افزایش نرخ دیه مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی داخل شهری، ۲۰ درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۳۵ درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است. در صورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵درصد به حق بیمه مربوطه اضافه می گردد.

از سوی دیگر مهدوی، رئیس پژوهشکده بیمه ضمن اعلام آنکه، در بیمه شخص ثالث این شرکت های بیمه می باشند که متضرر می شوند، گفت: ضریب خسارت در بیمه شخص ثالث حدود ۹۰ درصد است. اگر هزینه های اداری، حق کمیسیون و غیره نیز اضافه شود، ضریب خسارت به بالای صددرصد می رسد.

وی در عین حال تصریح کرد: بالاخره در رقابت ممکن است بعضی از شرکت های بیمه ای که ضعیف تر عمل می کنند، مجبور شوند از گردونه بازار خارج شوند، این شرکت ها باید سعی کنند که در شرایط فعلی کاراتر عمل کنند. این در حالی است که پیش از این آیتم هزینه پزشکی راننده از بیمه شخص ثالث حذف شده است.

در سال ۹۰ بیمه شخص ثالث ۴ آیتم را برای متقاضیان مشمول پوشش بیمه ای داشت که شامل خسارت مالی اشیای ثالث، دیه راننده خودروی مقابل، دیه سرنشین و هزینه پزشکی راننده خودروی دارنده بیمه بود که بر این اساس نیز، خسارت دهی صورت می گرفت. سال ۹۱ شرکت های صادرکننده بیمه به بهانه افزایش قیمت دیه، اقدام به افزایش قیمت بیمه شخص ثالث کرده اند، در حالی که تاکنون این افزایش همراه با حذف آیتم پرداخت خسارت به راننده خودروی دارنده بیمه است.

 مرجع : روزنامه ارمان 


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.