گرانی به گوجه فرنگی محله نارمک هم رسید!

خبرگزاری آریا- صبح امروز جمعی از وزرا و مسئولان اقتصادی دولت مهمان نمایندگان مجلس بودند تا درباره فاز دوم اجرای قانون هدفمند سازی یارانه​ها توضیحاتی ارائه دهند.
به گزارش آریا،ابتدا نمایندگانی از کمیسیون​های مختلف به تشریح عواقب ناشی از اجرای فاز دوم این قانون پرداختند. الیاس نادران نماینده تهران به نمایندگی از کمیسیون اقتصادی مجلس از تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها یاد کرد که شامل «عدم پرداخت یارانه به بخش تولید و صنعت»، «پرداخت یارانه نقدی به همه دهک​های جامعه اعم از غنی و فقیر» و «عدم توجه به توسعه تامین اجتماعی در ازای اجرای هدفمندسازی» می​شد که مستند به گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بود و می افزود: امروز نرخ تورم شیب صعودی یافته است.
وی از دولت می​خواست که اولا قانون هدفمندی را ظرف پنج سال مصوب مجلس اجرایی کرده، سهم یارانه​ها را بر اساس نرخ واقعی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه​ها پرداخت کند و نه از محل​های دیگر و همچنین بنا بر وعده پیشین خود، در سال دوم اجرای این قانون، اقدام به افزایش قیمت​ها نکند. چرا که بار تورمی​ای بیش از یکسال گذشته می​آفریند.
علی اصغر یوسف​نژاد نیز از کمیسیون صنایع پشت تریبون قرار گرفت و با انتقاد از بی​توجهی دولت به بخش تولید در طول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها، گفت: در سال ۸۹ مبلغ ۲۹۵۰ میلیارد برای بخش صنعت تصویب شده بود ولی کمتر از ۴۰۰ میلیارد آن پرداخت شده است! در سال ۹۰ هم وضع به مراتب بدتر است.
به گفته وی، فرزین در جلسات کمیسیون تلفیق نیز صادقانه اعلام کرده است که در سال گذشته هیچ کمکی به بخش صنعت نشده است. حال آنکه توجه به بخش تولید در گرو ارائه تسهیلاتی به این بخش است.
هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در سخنانی با اشاره به اینکه صنایع، انرژی بر هستند؛ ادامه داد: قرار بر این بود که با ایجاد خطوط جدید تولید، به صرفه جویی انرژی در بخش صنعت پرداخته شود. انتظار هم این نبود که با تخصیص یارانه​ها به بخش تولید، صنعتگران کما فی السابق به اتلاف منابع بپردازند. اما باید همیاری می​شدند تا بتوانند خطوط جدید را راه اندازی کنند.
عباس رجایی رئیس کمیسوین کشاورزی نیز با بیان اینکه هنوز در بخش کشاورزی به اقتصاد صنعتی نرسیده​ایم و این بخش نمی تواند تورم ناشی از هدفمند سازی را تحمل کند، افزود: در آمد کشاورزان آنقدر نیست که این تورم را بتواند تحمل کنند. محصولات کشاورزی هر روز سر سفره مردم است و هر تغییری در این بخش صدای مردم را در می​آورد. اما مسئولین به جای توجه به بخش کشاورزی، درهای واردات را باز کرده​اند!
عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی نیز از سناریوهای مختلف تعیین نرخ بنزین یاد کرد و پرسید: تلاش​های دولت برای افزایش نرخ بنزین بر چه اساسی است؟ مگر قرار نبود هدفمندسازی یارانه​ها در پنج سال اجرا شود؟ چرا به نظر می​رسد که دولت ظرف دو سال می​خواهد نرخ بنزین را به قیمت اصلی خود برساند؟
غلامرضا مصباحی​مقدم رئیس کمیسیون ویژه هدفمند سازی یارانه​ها هم با تاکید بر اینکه از حامیان اجرای این قانون است، از آثار ملی موفق ناشی از اجرای آن سخن گفت و افزود: البته چگونگی اجرای این قانون، حواشی​ای داشت که اهداف ان را تحت الشعاع قرار داد.
وی با بیان اینکه دولت خواستار سهم ۱۵ درصدی از درآمدهای یارانه​ها به بخش تولید بود، ادامه داد: اما از آنجا که ما نگران رکود این بخش بودیم، سهم بخش تولید را صد در صد افزایش دادیم. اما متاسفانه دولت آن را پرداخت نکرد و در نتیجه شاهد کاهش نرخ رشد تولید بودیم که توام با افزایش بیکاری بود؛ چرا که برخی کارخانه​ها به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه حامل​های انرژی تعطیل شدند. در عین حال با افزایش بی رویه قیمت کالاها مواجه بودیم که فشار مضاعفی را ایجاد کرد.
نماینده تهران از استقراض ۹ هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی و سه هزار میلیارد تومان از دلارهای نفتی برای پرداخت یارانه نقدی به مردم یاد کرد که نقدینگی را ۵۵ درصد افزایش داده و منجر به افزایش روزانه گرانی شده است.
مصباحی​مقدم با اشاره به افزایش نرخ سود تسهیلات و سپرده​گذاری در بانک​ها از سال گذشته، متذکر شد: این در تضاد با حمایت از بخش تولید بود. چرا که سرمایه گذاری در بخش تولید کم شده است. حال آنکه دولت برای کنترل نقدینگی با احتیاط بیشتری باید عمل می کرد.
وی از ۱۳ مورد تخلف دولت در اجرای هدفمند سازی یارانه​ها سخن گفت و تشکیل کمیته مشترکی میان دولت و مجلس برای بررسی این تخلفات و کاهش آن در فاز دوم را ضروری خواند. کنترل قیمت​ها به صورت جدی نیز از دیگر درخواست​های وی از دولت بود.
احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش​های مجلس هم از گلایه​های مردم از افزایش قیمت​ها سخن گفت و اینکه علنا می​گویند نمی خواهند هدفمندسازی اجرا شود و خواستار بازگشت به وضع سابق هستند. او به کنایه افزود: گرانی و تورم به گوجه فرنگی​های منطقه نارمک هم رسیده است! {اشاره وی به سخن مشهور رئیس​جمهور بود که در پاسخ به گرانی کالاها و انتقاد نمایندگان از تریبون علنی مجلس گفته بود: بیایید از محل ما گوجه فرنگی بخرید که ارزان است}
به گفته وی، تورم از دو جهت افزایش یافت. یکی عدم پرداخت سهم تولید و دیگری توزیع پول نفت بین مردم که منجر به بیماری هلندی شد. چرا که پول پر قدرت به جامعه تزریق شد و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی در کشور افزود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: دولت خواستار ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمندسازی یارنه​ها شده که قیمت آب را به ۳۵۰ هزار تومان می رساند و قیمت برق را چهار برابر می​کند. اما آیا مردم قادر به پرداخت این مبالغ هستند؟ با چه هدفی می خواهند نرخ​ها را اینچنین افزایش دهند؟ چرا با مردم صادق نیستند؟ نرخ واقعی یارانه​های نقدی باید ۲۶ هزار تومان باشد نه ۴۰ هزار تومان! کمیسیون تلفیق در پی آن است که نرخ یارانه​ها را واقعی کند تا قیمت​ها دو تا چهار برابر نشود. باید به داد مردم رسید.
توکلی با تاکید بر اینکه بیماری ۴۰ ساله را دو ساله نمی​توان درمان کرد افزود: البته دولت آقای احمدی​نژاد نشان داده که هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد و مجلس هم برخورد لازم را با آنها نمی​کند.
پس از سخنان نمایندگان تریبون به نماینده بخش خصوصی و دولتمردان داده خواهد شد.
منبع:آفتاب


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.