گرانی خودرو روی میز شورای رقابت رفت

 گرانی خودرو روی میز شورای رقابت رفت

گرانی خودرو روی میز شورای رقابت رفت

ممتازنیوز: رئیس شورای رقابت گفت: افزایش قیمت خودرو در دستور کار جلسه آتی شورا قرار گرفت تا تصمیم بگیریم که در این موضوع ورود کنیم یا نکنیم.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از فارس، جمشید پژویان در واکنش به این سؤال که آیا شورای رقابت برنامه‌‌ای برای بررسی افزایش قیمت خودرو و سایر محصولات دارد یا خیر؟ اظهار داشت:‌ موضوع افزایش قیمت خودرو را در دستور جلسه آینده شورای رقابت گذاشته‌ایم تا بررسی کنیم نسبت به این موضوع و اعلام موافقت یا مخالفت چه تصمیمی باید بگیریم. بنابراین باید تا یکشنبه آینده صبر کرد.
وی افزود: اما با توجه به اینکه در بازار خودروهای داخلی تمرکز و درجه انحصار بالایی وجود دارد این امکان هست که شورای رقابت از طریق مکانیزم‌هایی نسبت به این موضوع ورود کند.
این مقام مسئول درباره اینکه با توجه به افزایش هزینه‌ها و رشد بی‌سابقه دلار آیا رشد قیمت محصولات می‌تواند راهگشای تولید باشد یا خیر؟ توضیح داد: یکی از مباحث مهمی که در صنعت خودرو وجود دارد این است که باید مشخص شود خودروهای داخلی با چه هزینه‌هایی تولید شده و در اصل چقدر باید باشد؟ این درحالی است که بسیاری از صنایع که قبلاً دولتی بودند با هزینه‌های بالایی اقدام به تولید محصولات می‌کردند اما با خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی بحث افزایش کارایی و کاهش هزینه مطرح بود که تاکنون چنین روندی مشاهده نشده است.
پژویان با بیان اینکه برخی مدیریت‌ها نتوانسته موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی شود، ادامه داد: درست است که شاهد افزایش قیمت دلار هستیم اما همه خودروسازها که نهاده ارزی ندارند تا به فرض افزایش آن نهاده‌ها با افزایش هزینه‌ها و لزوم افزایش قیمت‌ها مواجه شوند.
وی افزود: با این اوصاف نمی‌توانم باور کنم کره‌ایی‌ها خودروهایی با آن کیفیت و قیمت تولید می‌کنند اما در کشوری مانند ایران چنین اتفاقی نمی‌افتد. حتماً یک جای کار اشکال دارد که باید درست و شفاف شود تا اقتصاد کشور حرکت کند.
رئیس شورای رقابت در خاتمه گفت: بنابراین سال‌های سال است که اقتصاد ما ناکارآمد و وابسته به پول‌های نفت و تا همین چند وقت پیش با یارانه‌ انرژی حرکت می‌کرد اما با توجه به شرایط کنونی و مشکلات پیش‌رو ضروری است فکری به حال عدم کارآیی و هزینه‌های بالای تولید برخی بنگاه‌ها بکنیم.


پرشین خودرو | RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.