گرانی روز افزون و عدم تثبیت قیمت در بازار عوارض بدی بر بازار دارد

مسئولان نباید علیه همدیگر توپخانه رسانه ای به راه بیندازند و مطمئن باشند که نحوه برخورد آنها در رسانه ها سبب شادی دشمنان و رنجش دوستان می شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: به همه مقدسات قسم طرح مسئله گرانی، طرح یک واقعیت ملموس دردناک جامعه است و نباید به این مسئله سیاسی نگاه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس نهم خاطر نشان کرد که ملت بزرگ ایران امروز عمل صالحی که در ۱۲ اسفند سال گذشته آغاز کرده اند، تکمیل کرده و به انجام می رسانند.

وی افزود: مردم از کاندیداها انتظار دارند که پس از پایان انتخابات رفاقت را جایگزین رقابت کنند و آنها که در این صحنه رای نمی آورند منش اسلامی را رعایت کرده و به نامزدهای پیروز تبریک گفته و اعلام کنند که آنها را در انجام وظایف خود یاری می دهند.

آیت الله خاتمی همچنین به کسانی که در انتخابات مجلس نهم موفق به اخذ رای ملت شده و به مجلس راه یافته اند نیز توصیه کرد که نامزدهای ناکام را به دیده برادر و عزیزی دلسوز بنگرند و از آنها در انجام وظایف نمایندگی کمک بگیرند.

خطیب جمعه تهران اظهار داشت: در دوران رقابت های انتخاباتی به صورت طبیعی و غیر طبیعی کدورت هایی بوجود می آمد اما انتظار این است که بعد از برگزاری انتخابات کدورت ها پایان داده شود و مهر و محبت جای کدورت را بگیرد که در این قصه کاندیداهای منتخب کاندیداهای منتخب در خط مقدم قرار دارند که شایستگی خود را نشان داده و مبشر وحدت در جامعه باشند.

آیت الله خاتمی وظایف نمایندگان ملت را قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون عنوان کرد و از راهیافتگان به خانه ملت خواست که قانونی جامع، کارآمد، شفاف و راهگشا برای کشور وضع کنند.

وی تاکید کرد: قابل قبول نیست که مردم از تلویزیون ببینند که در صحن علنی مجلس درباره طرح یا لایحه ای بحث می شود اما نماینده ای با موبایل صحبت کرده و حواسش نیست و وظیفه قانونگذاری را ساده انگاشته است.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین درباره وظیفه نظارتی نمایندگان بر حسن اجرای قانون نیز اظهار داشت: نظارت به معنای مچ گیری نیست و اگر جایی دیده می شود که قانون اجرا نمی شود باید تذکر داد اما واقعا اگر جایی دیده شد که قانون به درستی اجرا می شود باید مورد تقدیر قرار گیرد.

آیت الله خاتمی افزود: در عرصه نظارت هم باید قاطع بود و هم باید جانب انصاف را رعایت کرد و اگر قاطعیت و منصف بودن با هم ممزوج شوند کاری می کنند که دیگر شاهد بروز تخلفاتی همچون فساد بانکی ۳ هزار میلیاردی نباشیم.

وی همچنین به اصل تفکیک قوا اشاره کرد و از نمایندگان خواست که در حدود وظایف و اختیارات مجریان دخالت نکنند اما هر جا که می توانند مجریان را در اجرای بهتر مسئولیت هایشان یاری دهند از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش به دو مسئله بسیار مهم در کشور اشاره و یکی از آنها را بداخلاقی های موجود در جامعه که مقام معظم رهبری نیز از آن شکوه کرده اند، عنوان کرد.

آیت الله خاتمی افزود: هر کس در فضای سیاسی است بداخلاقی ها را می بیند و اینکه بی حساب حرف می زنند، بی حساب تهمت می زنند و در برخی رسانه ها و سایت ها می بینیم که بی حساب تخریب می کنند اما همه باید کمک کنند که این وضعیت خاتمه یابد.

وی موضوع مهم دیگر کشورمان را مسئله اقتصادی و گرانی عنوان کرد و گفت: به همه مقدسات قسم طرح مسئله گرانی، طرح یک واقعیت ملموس، دردناک جامعه است و نباید زود انگ سیاسی بزنند؛ اگرچه نمی خواهیم مچ گیری کنیم اما واقعیت این است که این وضعیت در شان نظام جمهوری اسلامی نیست.

“گرانی روز افزون و عدم تثبیت قیمت در بازار عوارض بدی بر بازار دارد و امروز شاهد آن هستیم که مراجع و جامعه مدرسین که نهادی خادم اسلام است، معترض به این مسئله اند و فریاد مردمی که شایسته هرگونه خدمتند و به قول حضرت امام (ره) از مردم عصر پیامبر و امام علی (ع) بهترند، بلند شده است اما انتظار این است که دولت و مجلس تلاش کنند هر چه سریعتر وضعیت نامطلوب موجود سامان یابد و مردم را رنجیده نکنند.”

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش از اختلافات رسانه ای مسئولان انتقاد کرد و گفت: اختلاف سلیقه در طول ۳۳ سال گذشته بین مسئولان بوده که اگر مدیریت شوند سرانجام آن به سود خیر و صلاح کشور است اما مردم از مدیران عالی کشور انتظار دارند که الگوی وحدت در جامعه باشند.

آیت الله خاتمی گفت: در حل اختلافات باید عادلانه قضاوت کرد و هنگام بروز اختلاف نهادهای قانونی وارد عرصه شده و حق را تعیین کنند و بعد از آن نیز دعواها تمام شود که الحمدالله مقام معظم رهبری در این عرصه فصل الخطاب هستند و با تدبیر ایشان می توانیم اختلافات را به بهترین نحو حل کنیم.

وی ادامه داد: مسئولان نباید علیه همدیگر توپخانه رسانه ای به راه بیندازند و مطمئن باشند که نحوه برخورد آنها در رسانه ها سبب شادی دشمنان و رنجش دوستان می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: حدود ۴۵ روز از آغاز سال گذشته اما مردم در رسانه ها تنها شاهد دعوا بر سر مسائل فرعی هستند و ما نگرانیم که مسئله اصلی کشور در میان اختلافات آقایان گم شود.

آیت الله خاتمی افزود: تنها راه نجات کشور همان است که مقام معظم رهبری فرموند و آن هم توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی که دشمن را در تحقق برنامه ها و توطئه هایش ناکام می گذارد و انتظار از مسئولان این است که به جای پرداختن به مسائل فرعی به این مسئله اصلی و اساسی بپردازند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اقدام هتاکانه کشیش آمریکایی نسبت به ساحت قرآن کریم را محکوم کرد و با اشاره به ادعای سخنگوی وزارت خارجه که گفته این اقدام منعکس کننده ارزش های دولت و ملت کشورش نیست به مقامات آمریکایی هشدار داد که برای اثبات این ادعای خود با اهانت کننده به کلام وحی برخورد کنند.

“قرآن کتابی است که بر گردن مسیحیان و یهودیان حق دارد و مستندترین کتاب در باب تاریخ مسیحیت و یهودیت است و اگر قرآن نبود آنها جز مشتی خرافات و حرف بی حساب چیز دیگری نداشتند اما امروز شاهد حمله یک شیطان، خبیث به این کتاب آسمانی هستیم”.

آیت الله خاتمی به ساکتین در برابر این اقدام مهم و به آمریکایی ها و اروپایی ها که اجازه اظهار نظر پژوهشگران درباره موضوعات تاریخی همچون هولوکاست را نمی دهند هشدار داد که با سکوت خود در برابر اهانت به مقدسات یک و نیم میلیارد مسلمان شریک این جنایت هستند.

وی بر همین اساس از همه مسلمانان آزاده جهان خواست که در برابر این جنایت بایستند و تودهنی محکمی به عوامل و حامیان آن بزنند و از این موضوع غفلت نکنند که اگر امروز ساکت بنشینند در آینده شاهد گسترش جنایات و اهانت به مقدسات خواهیم بود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به تحولات منطقه، هوشیاری انقلابیون مصری را ستود و از آنها به عنوان ملتی فرهیخته و با فرهنگ که پاسدار انقلاب خود هستند اجازه نمی دهند انقلابشان توسط نا اهل ها مصادره شود یاد کرد.

آیت الله خاتمی ابراز امیدواری کرد مردم مصر در انتخابات دو هفته دیگر ریاست جمهوری این کشور گسترده پای صندوق های رای آمده و رئیس جمهوری معتقد به اجرای احکام اسلام و ضد استکباری و ضد رژیم صهیونیستی برگزینند و اجازه ندهند عوامل رژیم نامبارک که شریک جنایات سیاه وی بودند بار دیگر به عرصه قدرت برگردند.

وی همچنین با دفاع قاطع از مردم مظلوم بحرین با همین صلابتی که ملت ایران از مظلومان فلسطین حمایت می کند، تصریح کرد: پرونده حکام بحرین سیاه و جنایت بار است و به زودی ملت بحرین پیروز می شوند و آن روز، روز رسوایی و ذلت آل خلیفه و حامیان این رژیم است.

خطیب جمعه تهران همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره عالم متفکر شیعه و فیلسوف شهید استاد مرتضی مطهری، وی را شهید خلوص انقلاب اسلامی و مبارزه با التقاط نامید و تاکید کرد: شهید مطهری قلم گویا و پرمحتوا در برابر انواع تفکرات انحرافی بود و سرانجام مزد خود را از این مجاهدت گرفت و در نزد حضرت حق ماوا گزید.

آیت الله خاتمی افزود: معلمان به حق نقش عظیمی در سازندگی یک ملت دارند و معلم صالح، انسان صالح می پرورد و اگر بگوییم ستون فقرات کشور نهادهای فرهنگی، خاصه آموزش و پرورش هستند، سخن گزافی نیست.

وی با اشاره به رونمایی و اجرایی شدن سند تحول نظام آموزش و پرورش در کشورمان از این اقدام مهم به عنوان کاری اساسی در حوزه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی یاد کرد و از همه نهادها و دستگاه ها خواست که در جهت اجرایی شدن این سند گام بردارند.

وی همچنین با اشاره به هفته کارگر گفت: کسی که وضع کارگران را قبل از انقلاب دیده باشد و آن را با وضعیت امروز مقایسه کند صادقانه اعتراف می کند که نظام اسلامی بیشترین اهتمام و ارزش را برای کارگران قائل شده است؛ خاصه امسال که رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به این قشر خدمتگزار جامعه توجه ویژه ای داشته است.

خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته به طرح موضوع “ایمان و یقین به وعده های خدا” پرداخت و گفت: یکی از وعده های خداوند این است که مومنان را تنها نمی گذار و یار و مددکار آنهاست اما به شرط آنکه مومنان تقوا را رعایت و صبوری کنند و به یاری دین خدا بشتابند.

آیت الله خاتمی با اشاره به نظر مقام معظم رهبری درباره صبر، از صبر به عنوان مقاومت در برابر شر آفرین و فسادزا و انحطاط آور تعبیر کرد و در یک کلمه صبر را هزینه کردن برای دین خدا تعریف کرد.

وی تصریح کرد: دین مداری در طول تاریخ هزینه داشته و دارد و خواهد داشت و عنصر پیروزی ملت ایران بر رژیم ستمشاهی نیز صبوری بود و امروز در انقلاب های کشورهای عربی که بیداری اسلامی لقب گرفته نیز شاهد عنصر مقاومت و صبر هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با تاکید بر اینکه بی تردید نتیجه صبوری و مقاومت، پیروزی و نصرت الهی است تاکید کرد: در ۳۳ سال گذشته دشمنان از هر اقدامی که می توانستند علیه ایران اسلامی انجام دهند دریغ نکردند ولی در پناه عنصر صبر و تقوای مردم ما، ناکام ماندند و به فضل خدا از این پس نیز ناکام خواهند ماند.

کلیدواژه ها:

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.