گرانی سفر هوایی لغو نشد

گرانی سفرهای هوایی با وجود اخطار وزیر راه و دستور توقف یک‌هفته‌ای رییس سازمان هواپیمایی همچنان ادامه دارد و نرخ‌ها کاهش نیافته و یا حتی تعدیل نشده است. آژانس‌های گردشگری می‌گویند شرکت‌های هواپیمایی هنوز افزایش نرخ‌ها را لغو نکرده‌اند.

با وجود مخالفت‌های صریح وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی با افزایش قیمت بلیت هواپیما اما برخی شرکت‌های گردشگری به ایسنا گفته‌اند این افزایش نرخ که نتیجه توافق داخلی و یا به عبارتی پنهانی شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر بوده، هنوز متوقف و یا لغو نشده است. مدیران تعدادی از آژانس‌ها می‌گویند شرکت‌های هواپیمایی این نرخ‌ها را به آژانس‌ها ابلاغ کرده و حتی مکتوب گفته‌اند اگر نرخ‌های جدید را اعمال نکنند، سیستم فروش آن‌ها را قطع خواهند کرد و در همین چند روز اخیر سیستم تعدادی از آژانس‌ها نیز قطع شده است.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز به ایسنا می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی گفته بودند نرخ‌ها را پلکانی افزاش می‌دهند اما در نخستن مرحله، قیمت‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

پیگیری‌های ایسنا از آژانس‌های خدمات مسافرتی و هوایی نیز نشان می‌دهد با وجود دستور رییس سازمان هواپیمایی برای توقف افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی به مدت یک هفته، اما گرانی اعمال‌شده بدون توقف ادامه دارد. این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی در دیدار اخیری که با نمایندگان شرکت‌های هواپمایی داشت با رد درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما، برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت‌ها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسان‌های قیمتی و اقتصادی، خواستار ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۹۸ و شش‌ماهه نخست ۱۳۹۹ به سازمان هواپیمایی کشوری شده بود تا بر اساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته و تسهیلات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاد شود.

رییس سازمان هواپیمایی هم بعد از جلسه‌های دو روز گذشته بین شرکت‌های هواپیمایی، وزیر راه و کمیسیون عمران مجلس، تصریح کرده بود: تا هفته آینده که تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص می‌شود، افزایش نرخ‌ها متوقف شده است. همچنین مقرر شد بررسی بیشتری درباره هزینه‌هایی که ایرلاین‌ها از نظر ارزی صرف می‌کنند انجام و راهکاری برای جبران آن‌ها اندیشیده شود.

با این حال امروز (چهارشنبه ۳۰ مهرماه) در آستانه تعطیلات نیمه‌بلند دیگر، قیمت بلیت پروازها نه تنها روند کاهشی یا تعدیلی نداشته‌ که افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. هم‌اکنون در مسیر پرتردد و توریستی تهران ـ کیش پایین‌ترین نرخ موجود برای بلیت هواپیما حدود ۸۸۰ هزار تومان است. در آبان‌ماه، یعنی از زمانی که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به فروش تنها ۶۰ درصد از ظرفیت صندلی‌های خود هستند، نرخ کف بلیت تهران ـ کیش از ۷۴۹ هزار تومان تعیین شده است. درحالی‌که آژانس‌های گردشگری می‌گویند تا پیش از این گرانی، تورهای کیش را در فصل شلوغی سفر با بلیت ۵۲۷ هزار تومان می‌فروختند.

بررسی نرخ‌ها در مسیر هوایی پرتردد تهران ـ مشهد نیز نشان می‌دهد قیمت‌ها افزایش یافته است. قیمت پایه بلیت پرواز این مسیر ۴۹۴ هزار و ۶۰۰ تومان است، رقمی بسیار نزدیک به کف قیمتی که به تازگی شرکت‌های هواپیمایی تعیین کرده‌اند. مدیر تور داخلی یکی از آژانس‌های گردشگری به ایسنا می‌گوید: نرخ بلیت هواپیما در مسیر تهران ـ مشهد در مقایسه با دیگر مسیرها، باثبات‌تر است، یعنی نرخِ ماهِ آبان مبلغی نزدیک به امروز است. اما در مسیرهای توریستی مثل کیش مدام نوسان قیمت را تجربه می‌کنیم، نرخ‌ها شناور شده و هر لحظه درحال تغییر است. از طرفی کف قیمت تعیین‌ شده و سقف نرخ برداشته شده است و ایرلاین‌ها هر قیمتی که بخواهند در بازار ارائه می‌دهند، مثلا در تعطیلات گذشته پایین‌ترین نرخ پرواز یک‌طرفه تهران ـ کیش به یک میلیون تومان رسیده بود. این اتفاق برای سفرهای غیرکاری و توریستی فاجعه است.

او ادامه می‌دهد: قبلا در مسیرهای پرترددی مثل تهران ـ مشهد یا تهران ـ کیش بلیت ۱۷۰ هزار تومانی و یا حتی پایین‌تر پیدا می‌شد اما حالا کف قیمت تعیین کرده‌اند و عملا بلیت و سفر ارزان هوایی از بین رفته است.

خانم سبزه‌ها که مدیر تورهای داخلی یکی از آژانس‌های گردشگری است نیز افزایش قیمت بلیت پرواز در مسیرهای هوایی کوتاه را ناراحت‌کننده می‌داند و به ایسنا می‌گوید: فاصله هوایی تهران ـ اصفهان به یک ساعت نمی‌رسد اما پایین‌ترین قیمتی که برای بلیت هواپیما در این مسیر پیدا می‌شود ۳۷۰ هزار تومان است، قیمت بلیت ماهان در همین مسیر ۴۹۸ هزار تومان شده است. در مسیر کرمانشاه که جزو مسیرهای بلند هوایی نیست پایین‌ترین قیمت پروازی ۴۵۸ هزار تومان شده است و در مسیر تهران ـ تبریز، قیمت‌های متفاوتی دیده می‌شود از ۴۱۷ هزار تومان تا ۵۵۳ هزار تومان.

او می‌گوید: شناور بودن و تغییر لحظه‌ای نرخ‌ها، بدترین اتفاقی است که برای سفرهای هوایی رخ داده. مثلا ما برای تور کیش به مسافر می‌گوییم ممکن است قیمت بلیت در روز پرواز تغییر کرده باشد، نرخ‌ها در بعضی مسیرها ثبات ندارد و نمی‌توان به مسافر تضمین داد.

افزایش نرخ سفرهای هوایی و بی‌ثباتی در قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی درحالی اتفاق افتاده است که تعداد مصرف‌کنندگان این سفرها به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ماه‌های گذشته کاهش داشته است. مقصود اسعدی سامانی در جلسه‌ای که با وزیر راه داشت، گفت که در ایام کرونا پروازهای داخلی ۴۸ درصد و پروازهای خارجی ۹۶ درصد کاهش داشته است.

آژانس‌های گردشگری نیز کاهش میزان تقاضا در سفرهای هوایی را تایید می‌کنند، با این وجود کماکان شاهد اصرار شرکت‌های هواپیمایی برای جبران خسارت ناشی از کرونا از طریق مردم هستیم. درحالی که طبق قانون آزادسازی نرخ، با کاهش تقاضا طبیعتا نرخ‌ها باید پایین بیاید، همان اتفاقی که کشورهای دیگر هم‌اکنون درحال تجربه آن هستند.

سبزه‌ها، مدیر تور داخلی می‌گوید: میزان تقاضا در بازار سفر به ویژه با هواپیما به پایین‌ترین حد خود رسیده است. این وضعیت تا به حال سابقه نداشته است. قیمت تورها عجیب شده است. مثلا قیمت یک تور برای ۱۳ آبان روی اتاق تک‌نفره یک هتل ۵ ستاره برای سه شب به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این قیمت‌ها چه کسی می‌تواند سفر برود؟ ما از ۲۶ شهریورماه که کار خود را در آژانس شروع کردیم فقط برای یک خانواده سه‌نفره یک تور کیش آن هم به قیمت هر نفر ۲ میلیون تومان روی هتل ۳ ستاره فروختیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.