گرانی مایحتاج دانش‌آموزان؛دغدغه خانواده‌ها

آموزش > عمومی– گروه اجتماعی- علی‌ا‌صغر محمدی:
در آستانه بازگشایی مدارس، گرانی و افزایش قیمت وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان، ‌به‌ویژه نوشت‌افزار موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

همه ساله در شهریور‌ماه و در آستانه بازگشایی مدارس، کسب و کار اصناف مختلف مانند نوشت‌افزار‌فروشی‌ها، پوشاک، کیف و کفش، رونق بیشتری می‌گیرد و تکاپوی مردم نیز دیدنی است، امسال اما آفت گرانی بیش از دیگر سال‌ها مردم را رنج می‌دهد.

افزایش قیمت نوشت‌افزار

با توجه به آغاز توزیع کتاب‌های درسی در کشور، این روزها شاهد جنب‌و جوش خاصی هستیم، دانش‌آموزان با پدران و مادران خود برای تهیه کتاب درسی و نوشت‌افزار به کتابفروشی‌ها و نوشت‌افزارفروشی‌ها مراجعه می‌کنند و البته آنچه در این بین دیدنی‌تر است واکنش مردم به قیمت کالاهاست.

کم و‌بیش می‌توان انواع کالا‌ی خارجی و ایرانی را در بازار نوشت‌افزار مشاهده کرد. قیمت انواع نوشت‌افزار امسال متأثر از شرایط حاکم بر بازار، با افزایش نسبی روبه‌رو شده و انواع نوشت‌افزار تولید داخل یا وارداتی با قیمتی به‌مراتب بیشتر از سال‌های گذشته به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

مراد نجفی که برای خرید نوشت‌افزار به همراه فرزندش به خیابان انقلاب آمده است، به همشهری می‌گوید: قیمت نوشت‌افزار به‌ویژه دفتر خیلی گران شده و فروشندگان این امر را ناشی از افزایش قیمت جهانی کاغذ و تحریم کشور ما بیان می‌کنند.او اضافه می‌کند: البته برخی هم نوسانات اخیر ارز را بهانه می‌کنند و می‌گویند که قیمت دلار و یورو افزایش یافته و چون برای واردات اقلام مورد نیاز بازار نوشت‌افزار باید ارز بپردازیم با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌ایم.

یک فروشنده نوشت‌افزار نیز با اشاره به نگرانی خانواده‌ها می‌گوید: من هم قبول دارم امسال قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال پیش افزایش زیادی دارد و برای مثال قیمت کاغذ چند برابر افزایش یافته، ولی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد، دولت اقدام به عرضه نوشت‌افزار کرده است. ن.معظمی، مادر یک دانش‌آموز کلاس سوم راهنمایی اما نظر دیگری دارد: «جنس کاغذ دفتر‌هایی که به‌صورت دولتی عرضه می‌شود کیفیت خوبی ندارد، دفترچه‌هایی که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند چند برابر قیمت عرضه می‌شوند.» او می‌افزاید: در طراحی جلد این دفترچه‌ها ذوق و سلیقه دانش‌آموزان مدنظر نبوده و فقط سعی شده به نوعی جلد دفتر باشد که همین امر افزون بر جنس کاغذ، بر کیفیت نیز تأثیر می‌گذارد.

خارجی‌های پرطرفدار

اگر سری به بازار نوشت‌افزار بزنیم، می‌بینیم اجناس خارجی طرفداران بیشتری دارد؛ یکی از دلایل، این است که آنها در طراحی نوشت‌افزار، کیف و کفش به نیازهای نوجوانان و جوانان توجه کرده و براساس سلایق آنها اجناس را روانه بازار می‌کنند.
یکی از دست‌اندرکاران صنف نوشت‌افزار در این‌باره می‌گوید: بخش عمده‌‌ای از اجناس عرضه شده در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، خارجی است و محصولات داخلی در مقایسه با آنها طرفداران کمتری دارد. او چرایی این موضوع را اینگونه پاسخ می‌دهد: مردم می‌گویند محصولات تولید داخل مانند کیف، کفش و نوشت‌افزار (مداد، پاک‌کن، جامدادی، خودکار و تراش)، مرغوبیت ندارند و زود از رنگ و رو می‌روند و عمر آنها کوتاه است.

حسین محمودی گفت: تمامی‌اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان اعم از دفتر، مداد، خودکار، کیف، کفش، مانتو و روپوش مدارس زیرنظر اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌التحریر با هدف حمایت از مصرف‌کننده قیمت‌گذاری شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، با این امید که دغدغه خانواده‌ها را برای تهیه لوازم‌التحریر کاهش داده و در نهایت آنها بتوانند با آرامش خاطر و ارزان‌تر از بازار لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنند.
کامبیز رستمی، دانش‌آموز سال اول دبیرستان نیز در این باره می‌گوید:‌ من پارسال یک کفش ایرانی خریدم که تنها سه‌ماه دوام آورد، اما یک کفش بامارک… تهیه کردم که هنوز هم آن را می‌پوشم و دیگر کفش ایرانی استفاده نمی‌کنم.او می‌افزاید: البته در میان نوشت‌افزار خارجی هم برخی اجناس چینی عرضه می‌شود که بی‌کیفیت است، خودکار، مداد، ماژیک و مدادرنگی مارک‌های شناخته شده بهتر است و کارکرد بهتر و بیشتری دارد.

ممنوعیت ورود کالاهای خارجی به مدارس

البته امسال وزارت آموزش و پرورش ورود لوازم‌التحریر خارجی به مدارس را ممنوع اعلام کرده و این نکته‌ای است که باید پدران و مادران دانش‌آموزان به آن توجه کنند. به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی جدید ورود لوازم‌التحریر خارجی به مدارس ممنوع است و بخشنامه مربوط به ممنوعیت ورود لوازم‌التحریر غیرایرانی به مدارس کشور ابلاغ شده است.

فاطمه قربان اخیرا در این‌باره گفت: ورود لواز‌م‌‌التحریر غیرایرانی و غیراسلامی به مدارس از مهر ۹۱ ممنوع است و تولیدکنندگان باید توجه داشته باشند که تولیدات آنها با فرهنگ و تمدن غنی ایرانی – اسلامی همخوانی داشته باشد. او از خانواده‌ها نیز خواست با ارائه اطلاعات کافی به فرزندان خود آنها را به استفاده از لوازم‌التحریری که نقوش آن متناسب با فرهنگ ایرانی – اسلامی است، متقاعد کنند.

پیش از این موضوع تسخیر بازار از سوی واردکنندگان لوازم‌التحریر خارجی بار‌ها در رسانه‌ها ازجمله روزنامه همشهری مطرح شده ولی هیچ مسئولی در این‌باره پاسخگو نبوده است؛ به جرأت می‌توان گفت که اکنون بیش از ۹۰ درصد لوازم‌التحریر مصرفی دانش‌آموزان ایرانی محصول کشور چین است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.