گرجستان؛ دوبی دوم برای سرمایه گذاران ایرانی/آب معدنی گرجی در راه است؟

در نوامبر سال ۲۰۱۰ بود که با لغو ویزا برای شهروندان ایرانی که قصد مسافرت به گرجستان را دارند، شمار توریست های ایرانی در این کشور سه برابر شد. به طوری که در سال ۲۰۱۱ به ۶۰ هزار و در پنج ماهۀ اول سال ۲۰۱۲ به ۲۴ هزار نفر رسید. سرمایه گذاران ایرانی سرمایه گذاریهای هنگفتی را در گرجستان- متحد نزدیک ایالات متحدۀ آمریکا در منطقه- صورت داده اند؛ کشوری که به تازگی از جنگ با روسیه فارغ شده.
محمود داوری، یکی از سرمایه گذاران ایرانی که مدت ۱۲ سال است در گرجستان زندگی می کند و سیتیزن شیپ(تابعیت) گرجی نیز گرفته است، می گوید: موضوع تنها صنعت توریسم در این کشور نیست. ایرانی ها در جستجوی مکانی امن برای سرمایه گذاری هستند و گرجستان کشوری است که بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی به آن چشم دوخته اند. این تاجر ایرانی می افزاید: ما می خواهیم از گرجستان برای سرمایه گذاران ایرانی، دوبی دوم بسازیم.
یکی دیگر از سرمایه گذاران ایرانی ساکن در گرجستان دربارۀ دلایل علاقۀ سرمایه گذاران ایرانی در این کشور می گوید: زمانی که طی سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ به گرجستان می آمدم، فضای سرمایه گذاری در این کشور چندان مساعد نبود، فساد اقتصادی و ناآرامی در این کشور حکمفرما بود، اما بعد از انقلاب و روی کار آمدن ساکاشویلی فضا برای سرمایه گذاری مساعدتر شد. برای سرمایه گذاران ایرانی تضمین امنیت اقتصادی در اولویت قرار دارد و گرجستان با مزیت هایی همچون مالیات کم و قوانین مناسب اقتصادی، فضای مساعدی را فراهم آورده است. از این رو ایرانی ها تمایل زیادی به سرمایه گذاری در بخش های مختلف گرجستان دارند از کشاورزی، ساخت و ساز و توریسم گرفته تا صنایع غذایی؛ و حتی بسیاری از آنها اقدام به خرید هکتارها زمین در شهرهای مختلف مارنولی،کاختی، باتومی و سایر شهرها کرده اند.
این سرمایه گذار ایرانی در پاسخ به این سوال که: “طی سالهای اخیر چه عاملی سبب افزایش سرمایه گذاریها از سوی سرمایه گذاران ایرانی در گرجستان شده است؟” می گوید: یکی از دلایل این مسئله برداشته شدن ویزاست و می افزاید: تا زمانی که برای سفر به گرجستان ویزا لازم بود، سرمایه گذارانِ کمی به این کشور می آمدند، مدتی می ماندند و بعد از پایان مدت ویزا به ایران باز می گشتند. اما بعد از این تغییرات، من هر روز تعداد بیشماری ایمیل دریافت می کنم که در آن متقاضیان زیادی خواهان دریافت اطلاعات برای سرمایه گذاری بیشتر در گرجستان هستند. در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران خواهان سرمایه گذاری در بخش های مختلف اعم از خرید زمین، هتل و خانه در آژارا، کوبولتی و تفلیس و همچنین خرید زمینهای کشاورزی در مناطق مختلف هستند.
به خصوص از زمانی که پروژۀ شهرک لازیکا آغاز شده است، تعداد زیادی از سرمایه گذاران ایرانی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در این پروژه از خود نشان داده اند و من مطمئن هستم که ساخت و سازها در این پروژه تعداد زیادی سرمایه گذار و همچنین و پولهای زیادی را به این سمت خواهد کشاند.
گفته می شود تعداد زیادی از شرکتهای گرجستانی به زودی صادرات آب معدنی به ایران را آغاز می کنند و با توجه به جمعیت ۷۳ میلیونی ایران، این کشور بازار مناسبی برای صادرات این محصول است. سال گذشته برخی از شرکتهای آب معدنی در گرجستان تلاش کردند تا محصولات خود را به ایران صادر کنند، اما قوانین و مقررات موجود مانع از تحقق آن شد به خصوص اینکه در ایران نیز تعداد شرکتهایی که در این زمینه فعالیت می کنند، کم نیستند و حتی محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند.
آمار منتشر شده از سوی موسسۀ جئواستان دربارۀ ایران و گرجستان می گوید: تعداد بازدیدکنندگانی که در سال ۲۰۰۹ در هتل های گرجی ماندند به ۵۴۶ نفر رسید در حالیکه در سال ۲۰۱۰ این تعداد به ۱۶ هزار نفر رسید و اکثر آنها با هدف سرمایه گذاری به گرجستان آمده بودند.
لازم به یادآوری است میزان صادرات ایران به گرجستان در سال ۲۰۱۱ به ۸۵ میلیون دلار( اعم از کالا و خدمات) رسید. اکثر کالاهای صادرشده به این کشور را ذغال نفت(۲۰ میلیون دلار) و سایر محصولات را نیز سرامیک، اتومبیل و سایر محصولات نفتی تشکیل می داد. در چهارماهۀ اول سال ۲۰۱۲ نیز محصولات متنوع دیگری به ارزش ۲۰ میلیون دلار به گرجستان صادر شد.
صادرات از گرجستان به ایران نیز در سال ۲۰۱۱ به مبلغ ۱۶ میلیون دلار رسید. بخش قابل توجهی از محصولات وارداتی از گرجستان به ایران را فلزات آهنی، چوب و تعداد محدودی نیز اتومبیل تشکیل می داد. در چهارماهۀ اول سال ۲۰۱۲ نیز حجم صادرات از گرجستان به ایران نیز رقم ۱٫۶ میلیون دلار را نشان داد.

فین چنل/۲۵ ژوئن ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.