گردانی که در تمام دنیا بدنبال مبارزه با اسرائیل است

فروردین ۱۴۰۳

ایده تشکیل “گردان های لبنانی مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی” در میان حزب الله لبنان در سپتامبر سال ۱۹۹۷ میلادی شکل گرفت، هنگامی که “هادی نصر الهه”، فرزند “سید حسن نصر الله”، دبیرکل حزب الله لبنان در نبردهای منطقه “جبل الرفیع” به شهادت رسید.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، ایده تشکیل “گردان های لبنانی مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی” در میان حزب الله لبنان در سپتامبر سال ۱۹۹۷ میلادی شکل گرفت، هنگامی که “هادی نصر الهه”، فرزند “سید حسن نصرالله”، دبیرکل حزب الله لبنان در نبردهای منطقه “جبل الرفیع” به شهادت رسید.

در سوم اکتبر همان سال سید حسن نصر الله تشکیل “گردان هایی” را اعلام کرد که تمام لبنانی ها را از مشرب و خط مشی سیاسی و طایفه ای یا سطح مالی و مادی ویا علمی در برمی گرفت، تنها به این شرط که این فرد توان مشارکت در نبردهای میدانی و مبارزه را داشته باشد. همچنین کسانی که به گردان ها ملحق می شدند و دارای خط مشی حزبی خاصی بودند، این خط مشی را در حین مبارزه و نبرد و یا فرماندهی گردان ها به کار نبرند.

در اولین روز آغاز فعالیت این گردان های ویژه، آنها اقدام به انجام ده عملیات همزمان کردند که همه آنها پایگاه ها و مراکز اسرائیلی را در طول نوار مرزی جنوب لبنان به اجرا گذاشتند. همچنین عملیات تصرف پایگاه “البیاضه” را اجرا کردند.

حزب الله این “گردان های ویژه” را از دستگاه و ساختار سازمانی خود دور نگه داشت، اما اقدام به ارائه کمک هایی به آن کرد تا بتواند عملیات های نظامی و امنیتی مورد نظر خود را در مناطق اشغالی لبنان به اجرا بگذارد. به این ترتیب “گردان های مقاومت حزب الله” مجموعه عملیات های نظامی را به اجرا گذاشتند که شماری از مراکز و پایگاه های دشمن صهیونیستی و مزدورانش در جنوب لبنان را هدف می گرفت.

همچنین این گردان های مقاومت در طول عملیات هایی که به اجرا گذاشتند، شهدایی را به ویژه طی جنگ آزادی بخش جنوب لبنان تقدیم مقاومت کردند. همانگونه که دارای عملیات های کیفی و دقیق نظامی نیز بودند که منتهی به تصرف و یا حمله به بعضی از پایگاه ها و نقاط شد.

طی تجاوز رژیم صهیونیستی در ژوئیه ۲۰۰۶ میلادی “گردان های مقاومت” نیز در کنار دیگر نیروهای مقاومت حزب الله پای به عرصه گذاشتند و توانایی و قدرت چشمگیر خود در انجام عملیات های نظامی را به رخ همه و نه تنها رژیم صهیونیستی کشیدند، به ویژه آنکه این گردان ها به مثابه نیروی ذخیره مقاومت عمل می کردند.

اما از جمله مهمترین ستون های این گردان ها را “حاج عماد مغنیه” تشکیل می داد که در آن زمان فرمانده نظامی حزب الله نیز به شمار می آمد و در عملیات های این گردان ها برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی در ژوئیه ۲۰۰۶ مشارکت داشت، اما این موضوع را آن زمان مخفی و مکتوم نگه داشت و تنها به بیان اینکه تحت نام مقاومت در نبردها علیه رژیم صهیونیستی مشارکت دارد، اکتفا کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.