“گردو” فرزند تازه “صادرات” در جنوب شرق کشور

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

۱۰ هزار هکتار باغ گردوی کرمان در جنوب شرق کشور با تولید سالانه ۱۴ هزار تن یک ظرفیت ویژه اقتصادی در منطقه ایجاد کرده است .

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ۱۰ هزار هکتار باغ گردوی کرمان با تولید سالانه ۱۴ هزار تن یک ظرفیت ویژه اقتصادی در منطقه ایجاد کرده است که در صورت سرمایه گذاری و توجه بیشتر به کشاورزان و حمایتهای بخش کشاورزی می توان از آن به عنوان یک تکیه گاه اقتصادی بی نظیر نگریست.

امابه به سبب عدم وجود سازوکار مشخص در بخش گردو تولید محصول همچنان به صورت سنتی انجام می گردد و اغلب اقلام گردوی منطقه کم بازده است و جایگزینی سریع این اقلام با گونه پر محصول از ضروریات این بخش محسوب می گردد.

** گردویی که بازاریابی می خواهد

به سبب عدم توجه به بازاریابی محصول گردوی کرمان متاسفانه اغلب محصول به وسیله دلالان خریداری می گردد و پس از انتقال به سایر شهرها و به خصوص قطب اول تولید گردوی کشور با برند تویسرکان این محصول فروش می رود و در واقع سود محصول پس از بسته بندی در شهرهای دیگر به جیب دیگران می رود.

** گردو نیازمند بسته بندی اصولی

عدم وجود کارخانه بسته بندی و نظام تدوین شده بازاریابی و برند مشخص گردوی بافت سبب شده است کشاورزان بافت با ضرر مواجه شوند و از سوی دیگر کرمان نیز از یک زیربنای اقتصادی بومی محروم مانده است.

** محصولی حساس به شرایط اقلیمی

خشکسالی و عدم تدبیر در خصوص رفع مشکل کم آبی در باغهای گردو و همچنین گسترش سریع کرم خراط به عنوان مخرب ترین تهدیدی که باغهای گردو با آن مواجه می باشند دردسر ساز شده است.به همین منظور باید مدریت بخش کشاورزی در این زمینه تقویت شود.

** بافت دومین تولید کننده گردوی ارگانیک کشور

شهرستان بافت در کرمان یکی از مهمترین قطبهای تولید گردو در کشور محسوب می گردد بطوریکه عنوان دومین تولید کننده کشور را یدک می کشد و محصول گردوی این شهرستان به صورت کاملا ارگانیک و فاقد هر گونه کوددهی و سم پاشی تولید و به بازار عرضه می گردد بطوریکه طعم گردوی بافت بخوبی از سایر محصول گردوی مناطق دیگر قابل تشخیص است.

آنچه که بیش از هر چیز در خصوص گردوی بافت مورد توجه می باشد این است که بافت بیشترین سطح زیر کشت باغهای گردوی کشور را در اختیار دارد و از سوی دیگر رتبه تولید این استان بعد از تویسرکان قرار گرفته است که به همین سبب طی سالهای اخیر جایگزین کردن ارقام پر محصول و سازگار با شرایط اقلیمی کرمان مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.