گرمایش زمین سریعتر از تصورات ما اتفاق می افتد

۶ م دیماه ،

گرمایش زمین سریعتر از تصورات ما اتفاق می افتد

گرمایش زمین سریعتر از تصورات ما اتفاق می افتد

یخ های قطب جنوب بسیار سریع از زمان پیش بینی شده آب می شوند.

به گزارش راسخون به نقل از واحد مرکزی خبر، روزنامه لالیبر بلژیک نوشت : گرمایش زمین در اقیانوس اطلس جنوبی بسیار سریع تر از آنچه تصور می شد اثر خود را نشان می دهد.

پوشش یخی عظیم قطب جنوب ، که قطر آن در بعضی مناطق به چهار کیلومتر می رسد و بخش هایی از زمین و دریا را در برگرفته است ، بسیار سریع تر از مناطق دیگر در حال آب شدن است.

یک تحقیق آمریکایی که در نشریه «نیچر ژئوساینس» انتشار یافته است نشان می دهد پوشش یخی آنتارکتیک غربی ، ‌که ذوب آن منجر به افزایش ده درصدی سطح آب اقیانوس های جهان خواهد شد ، دو برابر بیشتر از آنچه تصور می شد در حال گرم شدن است.

به گفته پژوهشگران آمریکایی ، این بخش از آنتارکتیک یکی از مناطقی است که سریعتر در حال آب شدن است. مقایسه دمای هوای این منطقه در فاصله سالهای ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۱نشان می دهد دمای هوا در این منطقه از سال هزار و نهصد و پنجاه و هشت ، دو و چهار دهم درجه افزایش یافته است. این افزایش دما دو برابر بیشتر از آن چیزی است که تصور می شد و سه برابر بیش تر از متوسط افزایش دما در سطح کره زمین در همین زمان بوده است.

دیوید برومویچ از مرکز تحقیقات قطبی بیرد می گوید : مطالعات ما نشان می دهد که گرمای تابستانی مداوم در آنتارکتیک غربی می تواند سبب اختلال تعادل سطح پوشش یخی و در نتیجه افزایش سطح اقیانوس ها شود.

دانشمندان معتقدند جدا شدن توده های یخی و ذوب شدن آنها تحت تاثیر گرمای محیط می تواند سطح کل دریاهای جهان را ده درصد افزایش دهد که این مسئله تهدیدی بزرگ برای بسیاری از شهرهای ساحلی در دهه های آینده است.


اخبار راسخون / محیط زیست
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.