گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی، گشوده نمی‌شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: متأسفانه آنچه در گفتار پیرامون توجه به بخش خصوصی بیان می‌شود، در عمل اتفاق نمی‌افتد. باور داریم که گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت همه ارکان درگیر در این بخش گشوده نمی‌شود. هر بار بخش خصوصی از عرصه‌ تصمیم‌سازی و اقدام کنار گذاشته‌شده، خسارتی رقم خورده است.

گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی، گشوده نمی‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، غلامحسین شافعی در اولین جلسه شورای روسای کمیسیون‌های تخصصی و شورای راهبری و نظارت کمیسیون‌های اتاق مشهد اظهار کرد: باور داریم که گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت همه ارکان درگیر در این بخش گشوده نمی‌شود. هر بار بخش خصوصی از عرصه‌ تصمیم‌سازی و اقدام کنار گذاشته‌شده، خسارتی رقم خورده است.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه امروز در ظاهر و حرف، پیرامون حمایت از بخش خصوصی بیان می‌شود، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که رابطه مراکز تصمیم‌سازی با فعالان این بخش تقویت نشده و تأکیداتی که بر زبان مسئولان جاری می‌شود، مصداقی از اقدام و عمل ندارد. اثرات این بحث نیز درگذر زمان، خروج سرمایه از ایران و افت سرمایه‌گذاری‌های جدید بوده که متأسفانه شاخص‌ها نیز بر آن‌ موضوع صحه می‌گذارند.

وی افزود: فقدان نگاه کارشناسی که گاها از عدم اهلیت حرفه‌ای بعضی تصمیم سازان نشأت می‌گیرد، چرخه باطل آزمون‌وخطا را در عرصه اقتصاد تداوم می‌بخشد.

شافعی با اشاره به کنار گذاشته شدن بخش خصوصی از واردات بعضی کالاهای اساسی و نهاده‌ها همزمان با اقدامات دولت در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، عنوان کرد: حذف بخش خصوصی و ایجاد انحصار واردات، بازار رقابتی را تضعیف می‌کند و تبعات آن را مصرف‌کننده کالا متحمل می‌شود. البته با رایزنی‌ها و پیگیری‌های اتاق، امیدواریم شاهد بازنگری در این حوزه طی روزهای آینده باشیم و بازگشت بخش خصوصی به چرخه واردات کالاهای اساسی رقم بخورد.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش به دیدار اخیر خود با رئیس قوه قضائیه و دستاوردهای این نشست اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آقای اژه‌ای، ریاست این قوه شناخت کافی نسبت به بخش خصوصی و مسائل اقتصادی کشور دارند و به اتکای همین شناخت نیز پیگیری‌های ارزشمندی از سوی دستگاه‌ قضایی در راستای کمک به بخش تولید و اقتصاد، انجام‌گرفته است که جای تقدیر دارد.

شافعی از برنامه‌ریزی برای تداوم این تعاملات با قوه قضائیه و همچنین پیگیری برای برگزاری نشست‌های مشترک با مسئولان این نهاد خبر داد و گفت: امید است که این اقدامات به گشودن گره‌ها و اخذ حمایت‌های بیشتر از تولید و صنعت کشور، منجر شود.

تأکید بر سنجش میزان بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت حمایت از تولیدات فناورانه و صنایع دانش‌بنیان، بیان کرد: بقای ما در بازارهای جهانی درگرو توجه به تولیدات با فناوری و بهره‌وری بالا است و این موضوع، اهمیت این حمایت را دوچندان می‌کند. با این‌وجود، هر اقدامی در این راستا، الزاماتی دارد.

شافعی ادامه داد: ما در اتاق ایران با اذعان به‌ضرورت اصلاح‌ در مدیریت اقتصادی کشور، به متولیان امر توصیه نمودیم تا از رویه‌های شعارگونه و تکیه‌بر شاخص‌های تشریفاتی و تبلیغاتی که فقط کمیت را در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، مدنظر دارد پرهیز نمایند و به سراغ معیارهایی بروند که بهره‌وری واقعی و کارآمدی مؤثر این واحدها را برای اقتصاد کشور با توسعه صادرات فناورانه و تولید مبتنی بر دانش، نشان می‌دهند.

وی تأکید کرد: تنها در این صورت است که می‌توان از کارآیی حمایت‌ها و اعتبارات تخصیص‌یافته به این بخش برای آینده کشور، اطمینان حاصل نمود.

ضرورت تمرکز کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها، بر حل مسائل دارای اولویت

شافعی در بخش دیگری از این جلسه با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد در دوره نهم، عنوان کرد: این ساختارها، بازوی تخصصی- مشورتی اتاق‌های بازرگانی هستند و باید در آن‌ها مسائل شاخص بخش خصوصی، با تعیین اولویت بررسی شود و پیشنهادهای تخصصی با رویکرد چاره‌جویی از این چالش‌ها، احصاء گردد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی خواستار مستندسازی و انتقال اقدامات صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی شد و گفت: هر کمیسیون باید با ساختار همگن خود در اتاق ایران در تعامل باشد و از ظرفیت‌های موجود اعم از دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان برای انتقال مشکلات و پیگیری و ثمر یابی آن، بهره بگیرد. توأمان کمیسیون‌های تخصصی باید در پیوند با رسانه‌ها قرار بگیرند تا مسیر طرح مشکلات و مطالبه گری بخش خصوصی نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: انتظار بخش خصوصی از این اتاق، تأثیرگذاری بیشتر و مؤثرتر در عرصه اقتصاد کشور و پیگیری برای حذف موانع موجود در فضای کسب‌وکار کشور است، ولو آنکه تعامل نهادهای متولی و توجه به ظرفیت بخش خصوصی حتی کمتر از این باشد اما نباید ناامید و متوقف شد. باور داریم که تنها از مسیر مطالبه گری مستمر و مکرر است که می‌تواند «تغییر» را رقم زد و «تحول» را محقق ساخت.

یادی از یک میراث ماندگار

شافعی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره «عثمان محمد پرست»، استاد موسیقی مقامی خراسان که در زمره همراهان نیک‌اندیش جامعه یاوری خراسان بود، خاطرنشان کرد: وی یکی از مفاخر و نام‌های بزرگ هنر این آب‌وخاک است. بزرگترین شاخصه وی این بود که هنرش را به سیم و زر نفروخت و آن را درراه خدمت به عامه جامعه به کاربرد. میراث مرحوم محمد پرست، به‌واسطه همین تلاش مجدانه‌اش در مسیر تعالی هنر و کمک به توسعه دانش از مسیر مدرسه‌سازی و فعالیت‌های خیرانه، ماندگار شد.

تشریح حوزه‌های فعالیت کمیسیون‌های اتاق

در ادامه این نشست، محمود امتی، رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد درباره فعالیت کمیسیون‌ها در سه سال اخیر اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ و همزمان با آغاز فعالیت شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌ها، نمودار روبه رشدی را در عملکرد کمیسیون‌ها شاهدیم. جذابیت و مشارکت در بدنه کمیسیون‌ها افزایش‌یافته و به‌صورت هدفمند فعالیت می‌کنند.

امتی تصریح کرد: هر یک از کمیسیون‌ها به‌تناسب حوزه فعالیت و مسئولیت خود، با مسائل خاصی روبه‌رو هستند. به‌طور مثال، در بحث خدمات فنی و مهندسی، حوزه ساخت‌وساز با پدیده‌های گوناگونی در داخل و خارج کشور مواجه است که لازم است به آن‌ها پرداخته شود. مشکلات موجود در حوزه نظام‌مهندسی و تأمین اجتماعی و شهرداری و… نیز به موضوعات مرتبط با کمیسیون خدمات فنی و مهندسی برمی‌گردد. از نگاه بین‌المللی نیز، یکی از ظرفیت‌هایی که می‌توانیم از آن بهره ببریم، موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت همین کمیسیون است.

رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد افزود: در بحث کمیسیون سرمایه‌گذاری و پول نیز نکاتی وجود دارد که می‌توان بدان‌ها پرداخت تا بازخورد لازم را به دست آورد؛ موضوع نخست در فعالیت این کمیسیون، پرداختن به جذب سرمایه‌گذاران داخلی است. با توجه به شنیده‌ها، جمع سپرده‌های بانکی و… به حدود ۴۳۰۰  هزار میلیارد تومان می‌رسد و کمیسیون می‌تواند در تدوین سیاست و تهیه بسته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری مولد اقدام نماید. در بخش سرمایه‌گذاری خارجی نیز، افغانستانی‌ها و برخی شهروندان کشورهای عربی و آسیای میانه متمایل به سرمایه‌گذاری و فعالیت در استان ما هستند و این کمیسیون می‌تواند بسته‌ای هم برای جذب آن‌ها فراهم کند.

وی درباره کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی نیز گفت: امروز متأسفانه شاهد کمرنگ شدن موضوع مسئولیت‌های اجتماعی و مسئولیت در قبال جامعه در میان برخی افراد حوزه‌های مختلف هستیم. کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد تاکنون در حوزه کاری خود اقدامات مطلوبی انجام داده و بازخوردهای خوبی در این زمینه دریافت نموده‌ایم.

واکاوی دلایل خروج سرمایه انسانی از کشور در کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی

امتی از موضوع منابع انسانی به‌عنوان یکی از مسائلی که کمیسیون مسئولیت اجتماعی باید بدان بپردازد، نام برد و گفت: این کمیسیون می‌تواند با واکاوی دلایل و ابعاد خروج سرمایه‌های انسانی از کشور، در راستای جلوگیری از این امر راهکار ارائه دهد.

رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد از موضوع آب به‌عنوان یکی از بحران‌های جدی در حوزه کشاورزی نام برد و افزود: کمیسیون کشاورزی اتاق با تهیه بسته‌ای پیشنهادی در خصوص افزایش بهره‌وری آب و کاهش مصرف در بخش کشاورزی می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. امروز بحث پسته و زعفران در کشاورزی استان ما پررنگ است و کمیسیون می‌تواند در حوزه این محصولات هم ورود کند.

امتی بابیان اینکه بیشترین تحرکات مالی و اقتصادی در سال‌های اخیر در حوزه فولاد و معدن بوده، به رسالت سنگین کمیسیون معدن و صنایع معدنی در این زمینه اشاره و تصریح کرد: در بحث جانمایی صنایع فولادی به لحاظ مسائل آبی و تهیه مواد اولیه موردنیاز آن‌ها معضلاتی وجود دارد و این کمیسیون می‌تواند در این مسائل واکاوی کند و راهکار ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث حمل‌ونقل و ترانزیت نیز معضلاتی جدی وجود دارد و هنوز نتوانسته‌ایم موضوع اهمیت ترانزیت برای اقتصاد کشور را نهادینه نماییم.  نگرش‌ها در این حوزه هنوز اصلاح‌نشده است و یکی از رسالت‌های کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت، پرداختن به همین موضوع است. در بحث نوسازی ناوگان نیز مشکلات زیادی وجود دارد و کمیسیون اتاق این موضوع را در اولویت خود قرار داده است.

امتی بابیان اینکه کمیسیون‌های اتاق هم‌اکنون در حوزه فعالیت خود به دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و ابهاماتی که نسبت به آینده وجود دارد، می‌پردازند، گفت: در حوزه تجارت نیز نگرانی‌هایی موجود است و هنوز نتوانسته‌ایم با بخش دولتی به تعامل برسیم که در مباحثی چون تعاملات ارزی، ورود کالاهای اساسی و مسائل مرزی به بخش خصوصی توجه نماید.

وی تأکید کرد: در بحث کمیسیون انرژی نیز یکی از مسائلی که بدان پرداخته‌شده، موضوع برق است. امروز دولت مالک، تولیدکننده، توزیع‌کننده و قیمت گذار برق است؛ اما بازهم شاهد کسری برق در کشور هستیم. کمیسیون انرژی اتاق نیز در حوزه فعالیت خود، به مشکلات برقی و راهکارهای موجود در این زمینه می‌پردازد.

مطالبه گری دقیق قطعاً نتیجه‌بخش خواهد بود

در بخش دیگری از نشست، محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اگر مطالبه و پیگیری دقیق و مشخصی داشته باشند، قطعاً نتیجه خواهند گرفت. در غیر این صورت، نخواهند توانست مصوباتشان را به منصه ظهور دربیاورند. روسای کمیسیون‌ها باید از ظرفیت رسانه‌ها برای بیان مطالبات خود نهایت استفاده را ببرند.

وی افزود: بر اساس بخشنامه‌ای، بخش خصوصی از واردات کالای اساسی کنار گذاشته شد که این مسئله را از طریق شورای گفت‌وگو با حضور استاندار پیگیری کردیم که نهایتاً عنوان شد برای بخش خصوصی مجوز واردات گندم صادرشده و برای دیگر کالاهای اساسی نیز تصمیم‌گیری خواهد شد. با این تفاسیر می‌توان اذعان کرد که قطعاً پیگیری‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود. ما مطالباتی داشتیم که در سفر هیات دولت به استان به بار نشسته است. بنابراین کمیسیون‌ها می‌توانند اثرگذار باشند مشروط به اینکه پیگیری‌هایی جدی داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.