گره معافیت مالیاتی ناشران کجاست/ درگذشت یک نظامی پژوه برجسته

خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ و ادب: بررسی اخبار مهم حوزه فرهنگ و ادب را در هفته‌ای که گذشت با نگاهی بر آخرین وضعیت طرح معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان آغاز می‌کنیم.

رئیس جمهور گره معافیت مالیاتی ناشران را باز می‌کند؟

آنگونه که محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفته، پس از دستور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری در این باره، معاونت مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی در تاریخ او مرداد ماه به تمام ادارات مالیاتی ابلاغ کرد که مواد ۱۵ و ۱۶ آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره ۳ بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم ناشران به مدت ۶ ماه به حالت تعلیق درآید.

وی دلیل این اقدام را «ضرورت اصلاح آیین‌نامه اجرایی مربوطه» عنوان و تاکید کرد: هدف از تعلیق موقت این آیین‌نامه، اصلاح آن بوده و اگر در این شش ماه اصلاحات لازم صورت نگیرد این مهلت تمدید خواهد شد تا نهایتاً مغایرت این مواد با اصل قانون برطرف شود.

آموزگار افزود: قرار است ۱۹ مرداد در جلسه هیأت وزیران باز هم این موضوع بررسی شود، ولی ما امیدواریم گره معافیت مالیاتی ناشران بالاخره باز شود. متاسفانه تفسیر اداره مالیات از مواد ۱۵ و ۱۶ روز به روز گسترده‌تر می‌شود و حتی با یک نقص کوچک در مدارک ناشران، آنها را شامل حال مالیات می‌کنند.

 

آخرین مراحل آماده‌سازی اولین قرآن مصور جهان توسط یک هنرمند ایرانی

 

زمانی نقاش و تصویرگر سوره‌های قرآن درباره مراحل آماده‌سازی این اثر نفیس که حاصل ۴۲ سال تلاش اوست، گفت: این قرآن که اولین قرآن مصورجهان است، ۱۱۴طرح رنگی با گُل برای ۱۱۴ سوره دارد که هیچ یک از طرح‌ها، گل‌ها و رنگ‌ها تکراری نیستند. تا به حال آماده‌سازی ۱۰۲ سوره این قرآن به پایان رسیده و ۱۲ سوره باقی مانده که اگر عمری باشد، آنها را هم انجام می‌دهم.

 

به گفته زمانی، در این قرآن حتی سوره‌هایی که در آنها قصه‌هایی درباره حیوانات ذکر شده، به صورت گل‌هایی – مختص هر سوره – نقاشی شده‌اند. این قرآن که ۶۰۴ برگ و ۶۲۳۶ گلبرگ دارد، در ابعاد ۱۱۴ سانتی متر در ۱۱۴ سانتی متر در حال آماده‌سازی است و روی جلد آن هم ۱۱۴ نوع گل نقاشی شده است. در خلق این اثر هنری رنگ‌های گیاهی و ترکیبی گیاهی پلاستیک اکرولیک و اکرولیک پلاستیک و اکرولیک گیاهی به کار رفته است.

 

زمانی درباره انگیزه‌اش از خلق چنین اثری یادآور شد: این کار تنها نتیجه لطف خداوند بود و خوشبختانه سال ۱۳۴۹ که کار روی این قرآن را شروع کردم، تا الان توانسته‌ام آن را ادامه بدهم و امیدوارم در آینده نزدیک به پایان برسد.

 

زمانی در عین حال از بی‌توجهی نهادهای دولتی به چنین آثار هنری گلایه کرد و گفت: متاسفانه یا شاید از جهتی خوشبختانه، دولت اعتنایی به این قبیل کارها نمی‌کند وفکر می‌کنم اگر کار این قرآن را به پایان برسانم و درایران منتشر شود، در این کشور می‌پوسد!

 

این نقاش ابراز امیدواری کرد شرایطی فراهم شود تا این قرآن نفیس و هنری در داخل کشور چاپ شود و مورد استفاده مردم قرار گیرد، نه اینکه وضعیت به گونه‌ای پیش برود که او ناچار این قرآن نفیس را در خارج از کشور به چاپ برساند.

 

درهمین حال صفحاتی از اولین قرآن مصور جهان که حاصل ۴۲ سال هنرمندی سهم‌الدین زمانی است، در نمایشگاهی در تهران با عنوان «قرآن به زبان گل ورنگ» به معرض دید عموم مردم گذاشته شده است. این نمایشگاه که ازاول مرداد در فرهنگسرای ابن سینا برپا شده، تا دوازدهم همین ماه همه روزه آماده بازدید علاقه‌مندان است.
 
بهروز ثروتیان نظامی شناس برجسته درگذشت 

 

خبر ناگواری که در هفته گذشته تاثر اهالی ادبیات را برانگیخت، درگذشت بهروز ثروتیان استاد دانشگاه و از متخصصان در زمینه نظامی شناسی بود.

 

بهروز ثروتیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبی که تحقیقات فراوانی از او در حوزه نظامی‌شناسی منتشر شده است، روز شنبه در سن ۷۵ سالگی در گوهردشت کرج درگذشت.

 

تصحیح و شرح آثار نظامی (۶ جلد)، فرّ در شاهنامه، تصحیح جاودان خرد، پیر طریقت گفت، بیان در شعر فارسی، روایات گهربار، طنز و رمز در الهی‌نامه، بازنویسی آثار نظامی برای جوانان (۶ جلد)، رویای عشق در مثنوی گل و نوروز، گزیده مخزن‌الاسرار، آئینه غیب، سلام بر حیدر بابا (شعر فارسی)، ترجمه حیدربابا یه سلام، از ایران چه می‌دانیم (۷ جلد)، شعر و اندیشه نیما یوشیج، اندیشه‌های نظامی گنجه‌ای و نقش بیان در آفرینش خیال برخی آثار چاپ شده از بهروز ثروتیان هستند.

 

پیکر وی دوشنبه ۹ مرداد از جلوی منزلش در گوهردشت کرج  تشییع و در بهشت بی‌بی سکینه کرج آرام گرفت.

 

بیگدلی و خطری که رفع شد

 

در هفته گذشته خبر ناراحت کننده دیگری هم منتشر شد و آن خطری بود که زندگی احمد بیگدلی نویسنده پیشکسوت را تهدید کرد.

 

وی چند روز قبل در خانه‌اش به طور ناگهانی از هوش رفت و به گفته خودش وقتی مرا به بیمارستان منتقل شده، پزشکان گفته‌اند که یک حمله قلبی را رد کرده است.بیگدلی چند روزی را در بیمارستان بود و با بهبودی شرایط جسمانی‌اش مرخص شد.

 

این نویسنده خودش درباره وضعیت فعلی‌اش گفت: در حال حاضر دستور اکید دارم که راه نروم و استرس نیز به خودم وارد نکنم و کم حرف باشم. به همین خاطر کلاس‌های داستان نویسی خودم را در یزدان‌شهر فعلا تعطیل کرده‌ام.

 

بیگدلی افزود: خوشبختانه دکتر من نمی‌دانست که من داستان نویس هستم. بنابراین برای من نوشتن را ممنوع نکرده است. این روزها در خانه نشسته‌ام و مشغول بازنویسی دور نخست رمان جدیدم با عنوان «آستارا آستارا» هستم که دو سوم آن نوشته شده است.
 
خبرنگاران برای ثبت نام وام مسکن، بشتابند!

 

در این هفته‌، بحث وام مسکن خبرنگاران توجه این قشر را به خود جلب کرد. ثبت نام برای دریافت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی برای ساخت و ۴۵ میلیون تومانی برای خرید مسکن، که از اول مرداد آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

 

به گفته مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد مهلت ثبت نام متقاضیان دریافت وام مسکن خبرنگاران تا ۱۸ مرداد تمدید شده است.

 

وی با بیان اینکه تسهیلات مذکور تنها به ۵۰۰۰ خبرنگار تعلق می‌گیرد، یادآور شد در مهلت اولیه حدود ۱۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

 

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فعال در عرصه مطبوعات و رسانه که متقاضی دریافت وام مسکن روزنامه‌نگاران هستند، می‌توانند تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۸/۵/۹۱ با مراجعه به پایگاه اینترنتی بانک اطلاعات خبرنگاران (سمان) به نشانی www.saman-gov.ir اقدام به ارسال مدارک و ثبت تقاضای خود جهت دریافت تسهیلات وام مسکن بکنند.
 
با توجه به ظرفیت محدود این تسهیلات، روزنامه‌نگاران دارای رابطه استخدامی با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و همچنین متقاضیان متاهل در اولویت قرار دارند. نتیجه بررسی‌ها از طریق سایت‌ سمان تا حداکثر یک‌ماه پس از اتمام مهلت مقرر از طریق همین سایت به متقاضیان اعلام خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.