گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره صاحبدلان از نگاه شعاری فاصله بگیرند

۱۴ام بهمن ،

حسین پارسایی پرهیز از شعار در تولید و اجرای آثار نمایشی و همچنین ظهور نگاه تحلیلی در طرح مضامین مذهبی را یکی از نکات مثبت آثار بازبینی شده در این دوره از جشنواره صاحبدلان دانست.

به گزارش هنرآنلاین، حسین پارسایی بازبین بخش صحنه‌ای شهرستان‌ها، دربارهٔ آثار حاضر در جشنواره صاحبدلان، گفت: آنچه در این دوره از جشنواره دیدم خارج از کلیشه‌های رایج مضمونی و ساختاری در این گونه نمایش‌ها بود. بنابراین تداوم حرکت این جشنواره و هنرمندانی که با علاقه در آن حضور پیدا می‌کنند نشان از یک اتفاق فرخنده مبارک دارد.

وی همچنین بر نگاه تولید محور دست اندرکاران و برگزار کنندگان جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره فارغ از زرق و برق‌های مرسوم در تمامی جشنواره‌ها برگزار می‌شود و به تشویق گروه‌ها برای تولید و اجرای اثر می‌پردازد و درنهایت سبب معرفی این آثار و استعدادها می‌شود. این رویکردی است که به نظر من جشنواره تئاترفجر هم باید متاثر از آن شود.

دبیر جشنواره سی‌ام تئاترفجر در همین رابطه، تصریح کرد: به این معنی که جشنواره فجر باید آثاری را که در طول سال اجرا رفته و با اقبال مواجه شده است را برای حضور در این اتفاق دعوت کند و اینجا کل آثار در فرایند قضاوت و داوری قرار بگیرد. کاری که جشنواره صاحبدلان بسیار ساده و بی‌ادعا بر آن مبنا حرکت خود را آغاز کرده و درحال ادامه آن است.

بازبین بخش صحنه ای جشنواره ضمن اشاره به اینکه اجرا در مواجه با مردم و مخاطب است که به بالندگی می‌رسد، اظهار داشت: صاحبدلان اساسا جشنواره‌ای است که با توجه به نوپا بودن بسیار متنوع و فراگیر برگزار می‌شود. می‌توان گفت در واقع یکی از معدود جشنواره‌هایی است که به لحاظ گستره مضمونی، بن اندیشه دینی و تفکر انسانی، تمام مطالبات هنرمند و تماشاچی در آن لحاظ شده است.

وی افزود: این جشنواره از طرفی به ظهور نسل نو، جوان و خلاق که به تولید اثر با رویکردهای دینی و اخلاقی مشغول می باشند کمک کرده است. تعدادی از آثار و گروه‌ها در مرحله بازبینی مشغول تمرین و تکمیل نمایش‌های خود بودند که نشان از توجه و علاقه‌مندی جدی به رویکردهای مفهومی و موضوعی صاحبدلان داشت.

پارسایی با تاکید بر اینکه آثاری که ما به عنوان بازبین در جشنواره دیدیم متنوع، خلاق و به روز بود، گفت: بخش عظیمی از این تولیدات به سیاق و زبانی تازه در اجرای نمایش‌های دینی دست یافته‌اند و در واقع این موضوع را عنوان می‌کند که این مضامین به صورت مستقیم در اثر طرح نشود و نگاه تحلیلی وجود داشته باشد تا بتواند هرچه بیشتر ما به ازای خود را در جامعه پیدا کند.

وی در انتها تصریح کرد: امروز پرهیز از شعار در تولید و اجرای آثار یک رسالت در تئاتر است که جوانان حاضر در جشنواره صاحبدلان دست به این کار زده‌اند و نوید دوران موفق و پرباری را برای دوره های بعد می‌دهند.

انتهای پیام/۵۴/۵۳


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.