گروه تازه‌ای برای تئاتر عروسکی تشکیل می دهیم

۲۳م آذر ،

حمید شاه آبادی پس از دیدن اپرای عروسکی عاشورا؛

معاون هنری ارشاد: مباحث آموزش در حوزه تئاتر عروسکی را با بهروز غریب‌پور مورد بررسی قرار داده‌ایم و امیدواریم تا پیش از پایان دولت دهم،گروه تئاتر عروسکی تازه ای داشته باشیم

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین //

اپرای عروسکی “عاشورا” این روزها اجرای تناوبی خود را به مناسبت ایام محرم در تالار فردوسی دنبال می کند. شب قبل حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد به تالار فردوسی رفت تا ضمن دیدن این اپرا، برای چندمین بار در سال های قبل، از نزدیک از کار گروه عروسکی آران دیدن کند.

حمید شاه آبادی پس از دیدن اپرای عروسکی “عاشورا” به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر نیز هم چون آثار دیگری که تا کنون از گروه تئاتر عروسکی «آران» به کارگردانی بهروز غریب پور به روی صحنه رفته، دارای جذابیت و اجرای خوب بود. در این اجرا صحنه هایی از واقعه عظیم عاشورا به تصویر کشیده می گردد.

وی ادامه داد: عاشورا واقعه ای است که وسعتی به اندازه همه تاریخ دارد و به طور حتم اثری که به این واقعه می پردازد باید این ظرفیت را داشته باشد که چنین واقعه ای عظیم را به تصویر بکشد. آنچه مسلم است؛ اپرای عروسکی «عاشورا» ترازهای لازم برای روایت چنین واقعه ی عظیمی را دارد و هرگز به زمان خاصی محدود نمی شود.

معاون هنری وزیر ارشاد در ادامه صحبت هایش به اجرای تناوبی این اپرا اشاره کرد و گفت: همانگونه که دیده می گردد این اثر پس از گذشت چند سال از اجراهای اولش، در سال های قبل و در اجراهای تناوبی همچنان مخاطب خود را داشته و دارد. مولف این اثر توانسته است که عظمت عاشورا را درک و اثری فاخر را ارائه کند.

معاون هنری وزیر ارشاد دربارهٔ نقش شعر و موسیقی در این اثر گفت: اپرای عاشورا از شعر و موسیقی بهره بسیار خوبی برده و همین بهره بردن از شعر سبب ایجاد تفکر در مخاطب می گردد. مخاطب در این نمایش خط سیر داستان را تا پایان دنبال می کند و در هر لحظه از نمایش باید مشغول اندیشیدن باشد.

وی افزود: مخاطب در این اثر به هیچ وجه منفعل نیست، بلکه کاملا فعال و همراه با اثر است. در واقع این اثر یک تقریر درست و مناسب از واقعه عاشورا بوده که به درستی به روایت شده است.

شاه آبادی دربارهٔ گونه نمایشی که گروه تئاتر عروسکی «آران» ارائه می کند، اظهار کرد: ابداع این گونه نمایشی که همراهی موسیقی و نمایش را در خود دارد از افتخارات ایران محسوب می گردد و ما اگر بخواهیم این افتخار را برای کشورمان حفظ کنیم باید برای موضوع آموزش و ترویج این گونه نمایشی همت بسیار داشته باشیم.

وی با تاکید بر امر آموزش در این حوزه نمایشی گفت: بیش از ۶۰۰ عروسک برای اجراهای مختلف در حوزه تئاتر عروسکی ساخته شده و پنج اثر فاخر نیز طی سال های قبل اجرا شده اند. بنابراین فضای کنونی به گونه ای است که ما باید کار را به گونه ای دیگر و با انرژی و رویکردی تازه ادامه دهیم. بهروز غریب پور برای آموزش و انتقال این هنر به نسل های آینده آمادگی و همت بسیاری دارد که ما هم استقبال می کنیم.

شاه آبادی ادامه داد: لزوم حضور نسل دوم برای انجام این کارها به شدت احساس می گردد، همچنین اجراهای مختلف این آثار و مخصوصا اپرای عروسکی عاشورا باید در کشورهای مختلف و مخصوصا کشورهای فارسی زبان به روی صحنه برود.

وی تصریح کرد: در صحبت هایی که پیش تر با بهروز غریب پور داشته ایم به این جمع بندی رسیده ایم که ظرفیت ها و فضای مناسب برای آموزش را فراهم کنیم. البته ما محدودیت هایی نیز در زمینه های مختلف مانند، عروسک سازی، عروسک گردانی و دیگر مراحل کار، داریم و نمی توانیم همه را با هم فراهم کنیم.

شاه آبادی با تاکید بر مرحله ای شدن امر آموزش اظهار کرد: به نظر من باید کارها را تقسیم کنیم و مرحله به مرحله کار را دنبال کنیم، اگر در حال حاضر در بخش کارگردانی نیاز بیشتری احساس می گردد به آموزش در این بخش بپردازیم و یا در هر بخش دیگری که نیاز آموزشی داریم ابتدا به آن بخش و سپس به بخش های دیگر بپردازیم.

وی در پایان گفت: در زمانی که برای اجرای اپرای «حافظ» تلاش می کردیم تمام مباحث مربوط به آموزش در حوزه تئاتر عروسکی با آقای غریب پور مورد بررسی قرار گرفت و به زودی در این زمینه وارد عمل می شویم. ما تلاش داریم که تا پیش از پایان دولت دهم شاهد تشکیل گروه تئاتر عروسکی تازه ای باشیم.

حمید شاه آبادی پس از دیدن اپرای عروسکی «عاشورا» به پشت صحنه رفت و ضمن دیدار با اعضای گروه، از نزدیک با چگونگی اجرا آشنا شد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام / ۴۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.