گروه میراث تصویری ایرانیان، فعالیت را از سر می‌گیرد/ انتشار یافتن ۴ عنوان از مجموعه عکاسان بزرگ جهان

۰۷اردیبهشت،

نشر ورا به صورت تخصصی در حوزه کتاب عکس، فعالیتش را آغاز کرد

نشر ورا که به مدیر مسولی کورش ادیم به صورت تخصصی در حوزه کتاب عکس فعالیت می‌کند ،نخستین کتاب‌هایش را تا سه ماه آینده به پیشخوان کتاب فروشی‌ها می‌آورد.

کورش ادیم در گفت وگو با خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت: با توجه به این کتاب در حوزه عکاسی بسیار کم است و قیمت کتاب‌های موجود نیز بسیار بالا است تصمیم گرفتم که با راه اندازی انتشار یافتنات ورا؛ زمینه تازهی برای انتشار یافتن کتاب‌های عکاسی را فراهم کنم.

وی افزود: بخش عمده هدفم برای راه اندازی انتشار یافتنات تخصصی در کتاب عکس؛ انتشار یافتن کتاب‌های عکاسی به صورت تئوریک و هم مجموعه عکس است تا کمبود کتاب در این حوزه چه در دانشگاه‌ها و چه برای عکاسان برطرف شود.

به گفته این عکاس شناخته شده؛ کتاب‌های این انتشار یافتنات در قطع‌های متفاوتی منتشر خواهد شد و اولن کتاب‌های این انتشار یافتنات چهارعنوان کتاب از مجموعه آثار عکاسان بزرگ جهان است.

وی افزود: این چهار مجموعه شامل عکس‌های سالیمن، کیت کارتر، نیک برند، مایکل کنا است و سبب انتخاب این عکاسان تاثیر گذاری آنها بر عکاسی امروز جهان است و چون تاکنون کتاب مستقلی از این عکاسان در ایران منتشر نشده بود و تک عکس‌هایشان در کتاب عکاسی بود تصمیم گرفتم که در اولین گام آثار آنها را منتشر کنم.

به گفته ادیم؛ کتاب‌هایی که در این مجموعه منتشر می‌شوند در قطع جیبی می باشند و سعی شده که با قیمت مناسب منتشر شوند؛ چرا که هر دانشجوی عکاسی توان خرید مجموعه‌های عکس را با قیمت بالا ندارد.

انتشار کتاب‌های که در برگیرنده عکس و شعر است از دیگر برنامه‌های این انتشار یافتنات است.

وی همچنین دربارهٔ فعالیت میراث تصویری ایرانیان گفت: من به همراه محمدرضا طهماسب‌پور و افسانه کامران گروهی را با عنوان “میراث تصویری ایرانیان” تشکیل داده‌ایم و با تمرکز بر عکاسی و تاریخ عکاسی در این زمینه پژوهش‌هایی را انجام می‌دهیم و در یکی دو سال قبل به سبب مشغله شخصی نتوانستیم فعالیت نمایشگاهی داشته باشیم اما بزودی فعالیت ما از سر می‌گیریم.

ادیم ادامه داد: گروه “میراث تصویری ایرانیان” در راستای اهداف و برنامه‌های سالانۀ خود که در دی ماه ۱۳۸۸ با برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان “عکسیّه” از عکس‌های تاریخی چهار مجموعۀ شخصی، آغاز به فعالیت نمود، دومین نمایشگاه گروه را با محوریت عکس‌های یادگاری و خانوادگی و با نمایش آثاری با رویکرد هنرهای تازه به همراه اصل عکس‌های تاریخی مربوط به دوران قاجار و پهلوی در قالب فوتو آرت، هنرهای چندرسانه‌ای و اصل عکس‌های قدیمی‌در خانه هنرمندان برپا کرد.

به گفته ادیم؛ ایران در زمینه عکاسی ۱۶۹ سال سابقه دارد؛ یعنی به فاصله چند سال از بروز عکاسی در اروپا، این هنر وارد ایران شد. بنابراین زمینه‌های بسیاری برای تحقیق و پژوهش در عکس‌های تاریخی ایران وجود دارد.

این عکاس در ادامه بر ضرورت حمایت ملی از این پروژه تأکید کرد و گفت: این پژوهش‌ها نیازمند حمایت ملی است و گروه ما در صدد جلب توجه مسئولین نسبت به این مسئله است و در این راستا علاوه بر برپایی نمایشگاه،‌ آثار پژوهشی و مقالات خود را نیز چاپ و منتشر خواهیم کرد.

وی افزود: تاکنون مجموعه بزرگی ازعکس‌های قدیمی‌گردآوری کرده ایم که به مرور به تعداد این مجموعه افزوده خواهد شد. و همچنین براساس پژوهش‌هایی که بر روی این عکس‌ها کرده ایم من دو کتاب با عکس‌های این مجموعه آماده کرده ام که این کتاب‌ها دربرگیرنده عکس‌های نفیسی از ۵۰ سال قبل تاکنون است و به سبب اهمیت این دو مجموعه باید بر روی کاغذ نفیس منتشر شوند.

ادیم ادامه داد: این دو کتاب قرار بود که منتشر شود اما با توجه به نوسانات قیمت کاغذ انتشار یافتنش تا به امروز مسکوت مانده است.

انتهای پیام/۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.