گروه کر لحظه به لحظه مکبث را همراهی کرد

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

همگام با دهمین روز جشنواره سی و دوم/

نمایش ˝ مکبث˝ به کارگردانی شهاب آگاهی روز قبل در دوسانس و با تاخیر در تالار حافظ اجرا شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ممتاز به نقل از هنرآنلاین، نمایش ” مکبث” به کارگردانی شهاب آگاهی روز قبل در دوسانس و با تاخیر در تالار حافظ اجرا شد.

دکور که با داربست ساخته شده ۳ طبقه است و در بالای آن دری وجود دارد که بازیگران از آن جا وارد صحنه می‌شوند.داستان همان داستان مکبث شکسپیر است .مکبث برای بالا رفتن از پلکان قدرت و شاه شدن؛ شاه را که مهمان خانه اوست بنابر پیشگویی جادوگران و ترغیب همسرش می‌کشد و پس از آن برای در قدرت ماندن خون‌های بسیاری می‌ریزد. سرانجام زندگی‌اش نابود می‌شود . همسرش خودکشی می‌کند و خودش هم کشته می‌شود.

“مکبث” تراژدی سنگین با زبانی فاخر است که اجرای کامل آن بیش از ۲ ساعت خواهد بود اما روایت شهاب آگاهی از مکبث ۵۵ دقیقه بود و به این منظور اغلب صحنه‌ها حذف شده بود. به لحاظ اجرایی نمایش بیشتر موسیقیایی بود و یک گروه کر اشعار لاتین را از ابتدا تا انتهای نمایش می‌خوانند . اجرای این گروه بر کل کار سوار بود و همچون موسیقی زیر متن نمایش را همراهی می کرد که البته این زیر متن تمام متن را دربرگرفت و دیگر چیزی از مکبث باقی نگذاشت . از آنجا که بازیگران بیشتر خواننده بودند تا بازیگر تئاتر ،در انتقال و معرفی شخصیت‌ها به تماشاگران موفق نبودند.در واقع متن چنان قلع و قمح شده بود که تماشاگرانی که پیش از این آشنایی چندانی با نمایشنامه اصلی نداشتند چیزی از روند داستان و اینکه آدم های روی صحنه چه کسی می باشند و چه هدفی دارند دستگیرشان نمی‌شد و به این خاطر تعدادی از تماشاگران در میانه اجرا سالن نمایش را ترک کردند.

ایجاد سرو صداهای بی‌مورد، پریدن تعمدی بازیگران به روی سطوح فلزی برای ایجاد صداهای گوشخراش بر خلاف گوش نوازی آوای کر آزار دهنده بود و تماشاگرانی را که به سبب تاخیر در اجرا مدت بسیاری پشت در سالن در صفی طولانی منتظر مانده بودند را آزار می‌داد. تحلیل و ایده نویی در بازگویی این تراژدی جهانی از سوی کارگردان وجود نداشت و همانطور که اشاره شد گروه کر بر کل اثر سوار بود.
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.