گروگان‌های ایرانی در حصار مخالفان اسد/پرونده

سید صادق روحانی: اتوبوس حامل ایرانی‌ها ساعت یازده صبح و در منطقه زینبیه دمشق ربوده شد( ایــــنــــجــــا). مسئولان ایرانی از همان نخستین لحظات ربایش ایرانی‌ها در سوریه آن‌ها را “زائر” خواند اما فردای روز روبایش شبکه العربیه فیلمی را منتشر کرد که در آن هنگ البراء (دسته ای از مخالفان مسلح بشار اسد موسوم به ارتش آزاد) که مسئولیت ربودن اتباع ایرانی را بر عهده داشت، مدعی شد که تعدادی از “زائران” ایرانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. (ایـــنـــجـــا و ایـــنـــجـــا)

مسئولان ایرانی اما این موضوع را که گروگان‌های ایرانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند رد کردند. از طرف دیگر ایران تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای آزادی گروگان‌ها آغاز کرد. در حالی که روز یک شنبه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رایزنی با مقامات ترکیه برای آزادی زائران ایرانی خبر داد ( ایـــنــــجــــا ) خبری در رسانه‌ها منعکس شد مبنی بر جابجایی گروگان‌های ایرانی با یک افسر دستگیر شده ترکیه. خبری که به سرعت تکذیب شد اما در پی آن وزارت خارجه اعلام کرد که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران برای رایزنی با طرف‌های ترک راهی آنکارا خواهد شد. ( ایــــنــــجــــا).

در همین حال در داخل ایران چهره‌های سیاسی خواستار اقدام قاطع ایران برای آزادی گروگان‌‌ها شدند( ایـــنــــجـــا). علی اکبر صالحی به ترکیه رفت و در حدود دو ساعت و نیم پشت در‌های بسته با همتای ترک خود به گفت وگو نشست. صالحی پس از این نشست، اعلام کرد که طرف‌ ترک قبول کرده است که تمامی تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های ایرانی به کار خواهد بست (ایـــنـــجــــا). صالحی همچنین در مسیر بازگشت از آنکارا ماجرای کارت‌های شناسایی زائران که گروگانگیرها آن را دستمایه‌ای برای اثبات ادعای خود مبنی بر وابستگی نظامی گروگان‌ها به سپاه قرار داده بودند تشریح کرد. طبق آنچه که صالحی عنوان کرد زائران ایرانی بازنشستگان ارتش و سپاه بوده‌اند که در غالب یک کاروان برای زیارت به سوریه رفته بودند( ایـــنـــجـــا).

اما این تنها اقدام وزارت خارجه ایران نبود. آنگونه که خبرگزاری رویترز اعلام کرد صالحی نامه‌ای را به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نوشته و از این سازمان خواسته تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های ایرانی انجام دهد(ایـــنـــــجــــا).

از سوی دیگر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در سفری که به دمشق داشت مسئله گروگان‌های ایرانی را مطرح کرد و از دولت سوریه خواست که تمام تلاش خود را برای آزادی زائران ایران انجام دهد( ایـــنــــجــــا ). سفر جلیلی به سوریه نتیجه دیگری نیز داشت. هنگ البرا ( گروگانگیران) به حضور جلیلی در سوریه واکنش نشان داد و اعلام کرد تمامی منافع استراتژیک ایران در خاک سوریه را هدف قرار خواهیم داد. ( این خبر و تصویر سرکرده این دسته از شورشیان را ایــــنــــجــــا بخوانید.)

خبر مهم دیگری که در پی این حادثه منتشر شد، سفر مجدد کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد به ایران بود. در حالی که کوفی عنان ۷۴ ساله هنوز حکم استعفایش از فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه خشک نشده است، شبکه تلویزیونی المیادین از حضور او در آخر هفته جاری در تهران خبر داد (ایـــنـــجـــا ). خبری که ساعتی بعد از سوی یک روزنامه مصری تکذیب شد. (اینجا) از سوی دیگر پس از آنکه مقامات ایرانی، آمریکا را مسئول ربوده شدن ایرانیان عنوان کردند، سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار شد و یادداشتی از ایرران برای آمریکا ارسال شد.  اما وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هیچ نامه رسمی ای از ایران دریافت نکرده است (ایـــنـــجــــا) .

با وجود تمام تلاش‌ها هنوز سرنوشت  ۴۸ زائر ایرانی در دست شورشیان مسلح مخالف بشار اسد نامشخص است. البته خبر تایید نشده‌ای مبنی بر کشته شدن سه نفر از گروگان‌ها منتشر شد. باید منتظر ماند و دید که ماجرای این گروگانگیری به کجا خواهد انجامید و تلاش های دیپلماتیک چقدر موفقیت آمیز خواهد بود.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.