گرگ‌هایی که گله‌گله موبایل می‌برند

جام جم آنلاین: گوشی‌های موبایل هر روز فراگیرتر می‌شود و از همین رو، کلاهبرداران هم مسیر سوءاستفاده‌های خود را به سمت این دستگاه‌های کوچک اما پُر از لقمه‌های دندانگیر کج‌کرده‌اند.

در واقع، این گرگ‌های زمان بچگی بودند که صادقانه فریاد می‌زدند: «گرگم و برّه می‌برم»؛ گرگ‌های دنیای آدم‌بزرگ‌ها طوری داده‌ها و داشته‌هایتان را می‌برند که اگر از پیش حصاری محکم دور مزرعه خود نکشیده باشید متوجه بردن گله هم نخواهید شد.

پس این توصیه‌ها را که اینجا و آنجا مدام تکرار می‌شود، پشت گوش نیندازید:

اگر قصد خرید تلفن همراه دارید، موبایلی بخرید که سیستم‌عاملش رمزخور باشد و از رمزهای سخت‌افزاری پشتیبانی کند.

اگر سیستم‌عامل موبایلتان رمزگذارِ سخت‌افزاری ندارد، حتماً کد معروف به PIN آن را فعال کنید.

برخی سیستم‌های عامل نصب شده روی موبایل‌ها از قابلیت پاک‌کردن داده‌ها و اطلاعات شخصی ذخیره‌شده روی تلفن همراه پیشتیبانی می‌کنند.

آن را فعال نگه دارید تا به طور خودکار پس از چندبار وارد‌کردن رمز عبور اشتباه در مواقعی که تلفنتان به سرقت می‌رود، جلوی سوءاستفاده از اطلاعات، مشخصات احتمالی بانکی، یادداشت‌های شخصی و پخش عکس‌های خانوادگیتان را گرفته باشید.

از برنامه‌های قفل و رمزگذاری فولدر و فایل، برنامه‌های ردگیری و ردیابی، مدیریت و کنترل از راه دور استفاده کنید. این برنامه‌ها متنوعند و اگرچه برخی برنامه‌های ساده‌ترشان با برنامه‌های قوی‌تر هک می‌شوند، برای هک و بازشدنشان نیاز به کسانی است که سواد چنین کارهایی را داشته باشند.

برای خود شما هم امکان ردگیری موبایل از طریق نقشه‌های GPS یا حداقل پاک کردن داده‌ها، قفل کردن و بلااستفاده کردن تلفن را فراهم می‌کنند.

از سیستم‌های بی‌سیم Wi-iF‌‌ بویژه آنها که نیاز به رمز عبور ندارند، برای اتصال موبایل خود به شبکه اینترنت استفاده نکنید.

یادتان باشد در این مواقع هر چه روی موبایل خود دارید در دسترس شیادان است و آنها بدون آن‌که متوجه شوید می‌توانند هر گونه اطلاعات ذخیره‌شده‌تان را به دست آورند.

با نصب و یادگیری طریقه کار با برنامه‌های امنیتی، ضدویروس و دزدیاب، جلوی ورود بدافزار، دزدافزار، ویروس و… را به موبایل خود بگیرید تا از دردسرهای آینده در امان بمانید.

برای پرهیز از پشیمانی، امروز و فردا نکنید.

ف.حسامی -‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.