گریپ فروت را به همراه دارو مصرف نکنید!

۰۸م آذر ،

متخصصان از تداخل دارویی گریپ فروت با دارو ها خبر دادند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران:پزشکان از کمبود اطلاعات در خصوص آثار بسیار خطرناک مصرف همزمان بعضی دارو ها با گریپ فروت اطلاع دادند. این میوه می تواند سبب ایجاد اوردوز با جلوگیری از باز شدن دارو در روده و کبد شود .

این متخصصان که برای اولین بار به این موضوع پرداخته اند اعلام کردند، میزان داروهایی که به همراه گریپ فروت به خطری برای بدن تبدیل می شوند، در حال افزایش است. میزان داروهایی که عوارض جانبی بسیار جدی در مواجهه با گریپ فروت دارند از ۱۷ مورد در سال ۲۰۰۸ به ۴۳ مورد در سال جاری رسیده است.

این موارد طیف گسترده ای از جمله داروهای فشار خون، سرطان، دارو های کاهش کلسترول و داروهای محافظ سیستم ایمنی بدن پس از پیوند عضو را شامل می گردد.

مواد شیمیایی داخل گریپ فروت ، فورانوکومارین ها، آنزیم مسبب باز شدن این دارو ها را از بین می برد؛ این بدان معنی است که مقدار داروی بسیار بیشتری از آنچه بدن می تواند تحمل کند، وارد دستگاه گوارش می گردد.

 مسمومیت با توکسین

۳ برابر میزان بیشتری از داروهای فشار خون،فلودیپین ،در خون اشخاصی که پس از دارو یک لیوان آب گریپ فروت مصرف کرده بودند گزارش شده است.

عوارض جانبی حاصل از مصرف گریپ فروت، بسته به نوع دارو متفاوت می باشند، اما در اکثر موارد شامل خونریزی معده، ضربان قلب تغییر یافته، آسیب کلیه و مرگ ناگهانی است.

متخصصان اعلام کردند: مصرف یک قرص به همراه یک لیوان آب گریپ فروت می تواند برابر با ۵ یا ۱۵ قرص همراه با یک لیوان آب محسوب شود که میزان قابل توجه و باور نکردنی است از این طریق بدن می تواند دچار مسمومیت توکسین شود.

در این گزارش همچنین از مصرف نکردن شیر با دارو ها به سبب جلوگیری از دریافت مواد لازم توسط بدن ، سخن گفته شده است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.