گزارشی پیرامون نحوه رسیدگی به جرایم رایانه ای

فاوانیوز: به نقل از آی لا – شرح وظایف و احکامی که برای مجتمع قضایی رسیدگی به جرائم رایانه‌یی متشکل از سه عضو اصلی و سه عضو علی‌البدل در نظر گرفته شده این است که می‌تواند برای افراد و اشخاص حکم قضایی صادر کند و نیروی انتظامی به عنوان بازوی اجرایی در این زمینه فعالیت می‌کند اما شورای انتظامی نظام صنفی رایانه‌یی ماهیت صنفی دارد و وظایف و اختیاراتش با این مجتمع متفاوت است.
باقر افخمی – عضو اصلی شورای حل اختلاف رسیدگی به جرائم رایانه‌یی و اینترنتی دادگستری استان تهران – در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب و این که شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌یی حق جلب و توقیف و صدور رای و حکم قضایی را مثل مجتمع قضایی ندارد، گفت: شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌یی فاقد ماهیت قضایی است.
وی ادامه داد: مجتمع قضایی رسیدگی به جرائم رایانه‌یی می‌تواند پروانه صادره شده توسط شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌یی را توقیف کند و از صدور پروانه جلوگیری کند و یا از ادامه کسب و فعالیت آن شرکت مربوطه یا سازمان به عنوان اتحادیه ممانعت به عمل آورد. او تاکید کرد: نیروی انتظامی ملزم به انجام احکام صادره از مجتمع قضایی است یعنی احکام قضایی که ما صادر می‌کنیم حکم قضایی و قابل صدور است.
افخمی با بیان اینکه مشابه این شورا در سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور با عنوان شورای انتظامی فعالیت می‌کند، درباره نحوه رسیدگی به شکایت‌های اینترنتی اظهار کرد: شرح وظایف و احکامی که برای این شورا، متشکل از سه عضو اصلی و سه عضو علی‌البدل در نظر گرفته شده این است که ما می‌توانیم برای افراد و اشخاص حکم قضایی صادر کنیم و نیروی انتظامی به عنوان بازوی اجرایی در این زمینه فعالیت می‌کند اما شورای انتظامی نظام صنفی رایانه‌یی ماهیت صنفی دارد و وظایف و اختیاراتش با ما متفاوت است.
عضو اصلی شورای حل اختلاف رسیدگی به جرائم رایانه‌یی و اینترنتی دادگستری استان تهران گفت: حکم صادره بر اساس نظر اکثریت اعضای اصلی که درواقع دو نفراند، صادر می‌شود به این صورت که از دبیرخانه شورا با آن‌ها تماس گرفته شده و اطلاعات دریافت می‌شود و چنانچه به مراجعه حضوری افراد نیاز بود از آن‌ها دعوت می‌شود.
افخمی تصریح کرد: وقتی یک کاربر شکایتی را به آدرس ذکر شده ارسال می‌کند، بعد از بررسی، با شرکت مربوطه یا شخص مورد نظر تماس گرفته می‌شود که نوعا به حضور افراد نیاز نیست. شرکت‌ها خود را به رعایت احکام این شورا ملزم می‌دانند و تاکنون موردی نبوده که درباره با حکم صادره مخالفتی صورت گیرد.

    مجتمع قضایی شماره ۳۴، ویژه دعاوی اینترنتی است و هر زمان که فردی در حوزه اینترنت مشکلی داشته باشد، می‌تواند به شکل حضوری و یا به صورت رونوشت اعتراض خود را به صورت اینترنتی به آدرس shora@isp.ir اعلام کند.

اما رییس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌یی معتقد است: پیگری جرائم رایانه‌یی از طریق مراجع قضایی زمان بر است ولی از طریق شورای انتظامی سازمان سریع‌تر به شکایات رسیدگی می‌شود.
مهرداد ذوالفقاریان با بیان این که طبق ماده ۴۴، تخلفات دو نوع صنفی و جزایی هستند؛ رسیدگی شورای انتظامی به شکایات بعد از یک نوبت دو هفته آغاز و بسته به نوع پرونده اعلام حکم زمان می‌برد. طی جلسه رسیدگی دو طرف حاضر می‌شوند که ممکن است با توافق طرفین حل اختلاف صورت بگیرد و حکم به مراجع قضایی اعلام نشود.
به گزارش ایسنا طبق اعلام عضو اصلی شورای حل اختلافات اینترنتی بیش‌ترین موضوع شکایات در حوزه اینترنت اختلاف بر سر نام سایت و دامین است؛ برخی شکایات در حوزه اینترنت بر این اساس است که برخی مدعی می‌شوند که افراد حقیقی یا سازمان‌های دولتی به ثبت نام مشابه سایت و دامین آن‌ها اقدام کرده‌اند.

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.