گزارش ایرنا از دستاوردهای دولت احمدی نژاد: افزایش تعداد سیم کارت از ۷ به ۱۱۳ میلیون

۰۵ تیرماه ۱۳،

خبرگزاری دولت نوشت: تعداد سیم کارت های تلفن همراه در کشور طی هشت سال اخیر ۱۶ برابر شده و از هفت میلیون سیم کارت در سال ۱۳۸۴ به ۱۱۳ میلیون در سال رسیده است . بررسی نقش دولتها در توسعه شبکه تلفن همراه نشان می دهد سهم دولتهای نهم و دهم دراین توسعه ۹۴ درصد بوده است.
 
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، هم‌اکنون در ایران به ازای هر شهروند بیش از یک خط تلفن همراه وجود دارد. ضریب نفوذ تلفن همراه کشور حدود ۱۱۰ درصد است، در حالی که در اکثر کشورها ضریب نفوذ تلفن همراه زیر ۸۰ درصد است. 
 
ضریب نفوذ ۶۰ درصدی تلفن همراه در آغاز دولت نهم 
تلفن همراه از سال ۱۳۷۳ وارد کشور شد، در این سال فقط ۹ هزار و ۲۰۰ سیم کارت آن هم به برخی مدیران و مسئولان تحویل داده شد، در سال ۷۶ تعداد سیم کارت ها در کشور به ۱۵۰ هزار و در ۷۹ به ۹۶۰ هزار و در سال ۸۴ این تعداد به هفت میلیون رسید. 
با روی کار آمدن دولت نهم، مشترکان تلفن همراه از ۷ میلیون در سال ۸۴ به ۴۵ میلیون در سال ۱۳۸۷ رسید و ضریب نفوذ تلفن همراه به ۶۰ درصد ارتقا یافت . 
بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۲ میلادی ،ایران در این زمینه از نظر ضریب نفوذ تلفن همراه ، رتبه ۸۵ را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است . جالب آنکه کشوری مانند ایالات متحده آمریکا با ضریب نفوذ ۹/۸۹ درصد در این فهرست به جایگاه ۸۷ بسنده کرده است. 
 
ارتباط رومینگ با ۱۲۰ کشور جهان 
هم‌اکنون ایران با ۱۲۰ کشور جهان دارای ارتباط رومینگ است که تمام اشخاص با سفر به این کشورها دیگر نیازی به خرید سیم‌کارت‌های جدید نخواهند داشت. 
 
توسعه خدمات ارزش افزوده 
خدمات ارزش افزوده بنا به تعریف عبارت است از سرویس هایی که در هسته اولیه شبکه پیش بینی نشده اما به کمک آنها، ارزش و قابلیت بیشتری به سرویس ارائه شده ،‌بخشیده شود. 
به طور کلی خدمات ارزش افزوده تلفن همراه به هر سرویسی که فراتر از خدمات مکالمه صوتی باشد، اطلاق می شود. این گونه از خدمات این امکان را در اختیار اپراتورهای مخابرات سیار قرارمی دهد که منبع درآمد دیگری برای خود فراهم کنند. 
توسعه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در واقع رمز ماندگاری اپراتورها در بازار پر تب و تاب سیم کارت محسوب می شود و هم اکنون بیش از ۲۰۰ خدمت ارزش افزوده توسط اپراتورهای تلفن همراه ایران به مشترکان ارایه می شود. 
پیامک، صندوق صوتی، اینترنت یا همان GPRS از متداول ترین خدمات ارزش افزوده مخابراتی است که مشترکان تلفن همراه در ایران از آن بهره مند می باشند . 
اولین سرویس بر پایه خدمات ارزش افزوده در ایران ، پیامک بود که سال ۸۱ از سوی شرکت مخابرات ایران ارائه شد. در بهمن ۸۱ شرکت مخابرات ایران اولین سرویس ارزش افزوده مبتنی بر بستر پیامک را اولین بار در نمایشگاه تلکام ۲۰۰۲ آزمایشی راه اندازی شد. 
سرویس تماس‌های از دست رفته، اطلاع از هزینه تماس، پیامگیر صوتی، خدمات بانکداری همراه، برخی خدمات مبتنی بر موقعیت، صورتحساب گیری از طریق وب‌سایت از دیگر خدمات ارزش افزوده می باشند. 
درآمد آینده اپراتورهای تلفن همراه از طریق سرویس های ارزش افزوده به دست می آید به گزارش موسسه تحقیقاتی اینفورما ،میزان درآمد اپراتورهای کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۰۹ از محل ارزش افزوده ۲۰تا ۲۲ درصد بوده که پیش بینی می شود این درآمد تا سال ۲۰۲۴ به ۴۰ درصدبرسد. 
این در حالی است که این رقم در کشورهایی مانند ژاپن و آمریکای شمالی هم اکنون ۴۰ درصد برآورد می شود. 
آمار دقیقی در مورد میزان درآمد اپراتورهای ایرانی از حوزه خدمات ارزش افزوده در دست نیست ، اما در برخی سال ها میزان درآمد خدمات ارزش افزوده برخی از این اپراتورها با احتساب پیامک ۳۰ درصد و بدون احتساب پیامک ۵ درصد اعلام شده است . 
 
ورود اپراتور سوم به بازار تلفن همراه 
اپراتور سوم تلفن همراه بعد از کش وقوس های فراوان در دوره دولت دهم آغاز به کار کرد ، رایتل در سال ۱۳۸۹موفق به اخذ پروانه اپراتورسوم تلفن همراه کشور با انحصار دوساله جهت ارائه خدمات نسل ‌سوم موبایل علاوه بر خدمات نسل دوم شد. 
رایتل برای اولین بار خدمات مکالمه تصویری را در کشور ارایه داد ، هم اکنون به دلیل مشکلات حاشیه ای ایجاد شده برای این اپراتور ، رایتل مجبور به قطع مکالمات تصویری خود شده ، اما امید است که با حل این مسایل خدمات نوین این اپراتور دوباره از سرگرفته شود. 
این اپراتور در کنار خدماتی اصلی همچون پیام کوتاه و پیام صوتی،امکان استفاده از طیفی گسترده تر از خدمات ارزش افزوده (VAS) را کرده است ؛ اینترنت پرسرعت،‌ انتقال دیتا، تلویزیون موبایل، بانکداری موبایل، خدمات مبتنی بر مکان و انواع امکانات تصویری از جمله این خدمات می‌باشند . 
شرکت سرمایه ­ گذاری تأمین اجتماعی (شستا) که مسئولیت مدیریت سرمایه نزدیک به ۳۰ میلیون بیمه ­ گذار سازمان تأمین اجتماعی را برعهده دارد، رایتل را بعنوان یکی از شرکت ­های تابعه ­ اش، زیر چتر حمایت ­های مالی خود قرار داده است. 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.