گزارش بروکینگز از تأثیر دفاع مقدس بر مسیر چهره‌هایی مانند شهید سردار سلیمانی

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی نوشت که این امر تأکیدی بر اهمیت حیاتی جنگ ایران و عراق در شکل‌دهی به سیاست امروز و آینده ایران دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در این گزارش با عنوان «چگونه جنگ ایران و عراق مسیر چهره‌هایی مانند قاسم سلیمانی را شکل داد» به قلم، بروس ریدل، عضو مرکز امنیت و اطلاعات قرن بیست و یکم آمده است: این گزارش که پیشتر بخشی از آن در اندیشکده آسیا نیز منتشر شده بود بیان می‌کند که سلیمانی و جانشین او یعنی اسماعیل قاآنی حرفه خود را در دوران جنگ ایران-عراق و با سربازی در سپاه پاسداران شروع کردند و مشروعیت آن ها به عنوان مدافعان ایران از این جنگ ریشه می‌گیرد. جنگ ایران و عراق، لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در زندگی آنها بوده و دیدگاه آنها درباره منطقه و به‌ویژه ایالات متحده را شکل داده است.

از دیدگاه ایرانی‌ها جنگ ایران و عراق با هزینه‌های هنگفت مالی و جانی برای ایرانی‌ها به عنوان یک جنگ تحمیلی بود که آمریکا آن را برای سرنگونی جمهوری اسلامی به‌راه انداخته بود. اگرچه ایرانی‌ها درباره میزان نفوذ دولت کارتر بر صدام در دهه ۱۹۸۰ غلو می‌کنند اما این نکته آنها درست است که تا هفته‌ها بعد از تجاوز و اشغالگری صدام علیه ایران، واشنگتن و سایر اعضای مهم شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه نداد.

تنها زمانی که ورق برگشت و ایران عراقی‌ها را پس راند و تهدید کرد که بصره و بغداد را تصرف خواهد کرد، دولت ریگان دیرهنگام فشار برای آتش‌بس را آغاز کرد.

به اعتراف این اندیشکده «سازمان سیا در پشت صحنه، اطلاعات بسیار مفیدی به عراق داد که مانع از تلاش ایران برای تسخیر عراق  شود. این به اشتراک‌گذاری اطلاعات نیز بطور مستقیم استفاده عراق از جنگ‌افزارهای شیمیایی را تسهیل کرد.»

در ادامه این گزارش با اشاره به مداخله مستقیم آمریکا در تحولات منطقه، در ۱۹۸۸، واشنگتن برای حفاظت از نفتکش‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کردند مستقیماً در جنگ دخالت کرد که حاصل آن یک جنگ دریایی اعلام نشده بود که در آن نیروی دریایی ایران آسیب دید و یک هواپیمای غیرنظامی ایران با ۲۹۰ مسافر از جمله ۶۶ کودک توسط ناو آمریکایی سرنگون شد.

سلیمانی و قاآنی هردو سربازان صفری بودند که در جنگ ایران و عراق ارتقای رتبه یافته و به مقام فرماندهی سپاه رسیدند. آنها حرفه خود را در جنگ علیه عراق و آمریکا انتخاب کردند. هیچ سرباز ایرانی باور نکرد که سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط ناو وینسنس آمریکایی، تصادفی بوده است و آنها یقین داشتند که ایالات متحده و همپیمانانش بغداد را از بابت پول و جنگ‌افزارهای مورد نیاز برای ستیز با ایران مطمئن کرده بودند.

به نوشته این کارشناس، این جنگ همچنین جایگاه سپاه پاسداران به عنوان اصلی‌ترین مدافع انقلاب و ملت را مستحکم کرد. اعتبار و نفوذ آنها بر پایه جنگ عراق شکل گرفت.

سپاهیان همچنین این شانس را داشتند که پس از اشغال عراق از سوی غرب، این کشور را از یک دشمن به یک متحد تبدیل کنند. ژنرال سلیمانی در ایجاد شبکه گروه‌های شیعه‌ای که با اشغال عراق و سپس با داعش مبارزه می‌کردند نقش مهمی ایفا کرد و به نظر می‌رسد که اکنون دوباره به جنگ آمریکایی‌ها آمده است.

در پایان این گزارش آمده است: ایرانی‌ها و سپاه بر پاداش راهبردی خود یعنی عراق متمرکز هستند. ترامپ به مدت سه‌سال در برابر عراق سوءمدیریت داشته و هرگز با یک نخست‌وزیر عراقی دیدار نکرده است. تهران می‌داند که اخراج آمریکا از عراق درب را به روی جنگ ایران و عراق می‌بندد. حملات موشکی علیه عین الاسد کاملا حساب شده بود- عین الاسد پایگاهی است که ترامپ به آنجا رفت و نشان داد که این پایگاه چه اهمیت ویژه‌ای برای او دارد و او بر این پایگاه تمرکز کرده است.»

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.