گزارش تخلفات ارزی بانک‌ها به ورطه فراموشی سپرده شد!؟

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

8-194.jpg

اواخر شهریور ماه معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به نهایی شدن گزارش تفسیری تخلفات ارزی بانک‌ها گفته بود که این گزارش تفسیری به رییس کل بانک مرکزی ارائه شده و قرار است این گزارش تفسیری به رییس جمهوری ارائه شود که این کار صورت گرفته ولی خبر تازهی از این موضوع و نتیجه آن منتشر نشده است.

به گزارش تفسیری خبرنگار بانک ایسنا پس از برداشت حدود سه هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از حساب بعضی بانک‌ها و اعلام سبب این موضوع از سوی رییس کل بانک مرکزی، قرار بود تا پایان تیر ماه امسال تسویه حساب ارزی بانک مرکزی با بانک‌ها انجام شود.

ششم خرداد ماه امسال محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در مورد سبب برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها اظهار نموده بود: ما براساس مصوبه‌ای که از هیات دولت داشتیم، باید ۸۷ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال حساب بانک‌ها به سبب تخلفی که در فروش ارز انجام شده بود، برداشت می‌کردیم، اما از آنجا که فکر می‌کردیم بانک‌ها ممکن است این مبلغ را نداشته باشند، یک سوم آن را معادل ۳۰ هزار میلیارد ریال، از حساب بانک‌ها برداشتیم.

در ابتدای سال، طبق اعلام بانک مرکزی، بعضی بانک‌ها ارز دریافتی از بانک مرکزی را به قیمت آزاد به فروش رسانده بودند. به همین سبب بانک مرکزی اقدام به برداشت از حساب آنها نمود.

از آن وقت تاکنون ماه‌ها می‌گذرد و مدتی پیش هم رئیس کل بانک مرکزی در این باره اظهار نمود: فکر می‌کنم آن رقمی که در مرحله اول از حساب بانک‌ها برداشت نمودیم، یک رقمی نیز باید به آن اضافه شود و حتما برداشت دوباره‌ای از حساب آنها داشته باشیم.

اما در این میان مدیران بانک‌ها اعلام نمودند که بحث تخلف ارزی در کار نبوده و در این زمینه جلساتی نیز داشته و این موضوع را بارها عنوان نموده‌اند.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین گفت: کلیه ارزهایی که از طریق بانک مرکزی به بانک اقتصاد نوین اختصاص پیدا نموده صرفا در بازار فرعی که در کیش بوده و در بازار اصلی برای تامین کالاهای اساسی و آماری که ثبت سفارش شده اختصاص پیدا نموده است.

دکتر محمدهاشم بت‌شکن درباره تخلفات ارزی بانک‌ها با اشاره با اینکه بحث تخلف ارزی در کار نبوده گفته بود: بانک مرکزی برداشتی دارد وآن این است بعضی از بانک‌ها ارزهایی که در طول سال‌های قبل داده شده بود را در بازار آزاد فروخته‌اند که البته در مورد بانک اقتصاد نوین چنین چیزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در حال رسیدگی به این مساله است و تحقیق‌ها و بررسی‌ آنها هم در مرحله اتمام است، گفت: تا به امروز حداقل پنج جلسه کارشناسی در این زمینه داشتیم و بانک مرکزی مدارک خود را ارائه داده و بانکها هم استدلال‌های خود را ارائه نموده‌اند و به نظر می‌رسد بانک مرکزی در حال متقاعد شدن است که کارهایی که بانک‌ها انجام دادند در جهتی بخشنامه‌های اجرایی بوده بنابراین تخلفی صورت نگرفته است.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین همچنین با اشاره به مرکز مبادلات ارزی و با بیان اینکه هدف این بازار کشف قیمت نبوده بلکه ساماندهی است گفت: جریان و روند نزولی قیمت‌ها قطعا یکی از اثرات غیرمستقیم این مرکز است.

همچنین مدیرعامل بانک تجارت تاکید نمود: از همان ابتدا اعلام نمودیم که هیچ گونه تخلف ارزی نداشتیم.

محمدرضارنجبرفلاح با بیان اینکه مقدار ارزی که بانک مرکزی داده را با حاشیه سود کم آن فروختیم و آمار آن را در پورتال ارزی بانک مرکزی ثبت نمودیم و هیچ نگرانی از این بابت نداریم گفته بود: ‌این بانک مرکزی است که باید مستنداتی ارائه و ثابت کند که این اتفاق افتاده است و ما همه اطلاعات و آماری که ‌خواستند را به آن‌ها ارائه نمودیم و می‌توانند صحت و سلامت همه آن‌ها را چک نمایند و به همین سبب با قاطعیت اعلام می‌کنیم هیچ گونه تخلف ارزی در بانک تجارت اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: بانک مرکزی با پیش فرضی اشتباه این محاسبات را انجام داده و به این نتیجه رسیدند، این در حالی است که با پذیرفتن این پیش فرض اشتباه ما از بانک مرکزی طلبکار می‌شویم.

این در حالی است که چندی پیش رییس کل بانک مرکزی نیز درباره تخلفات ارزی بانک‌ها به ایسنا گفته بود: ما ۸۰ بازرس به همه بانک‌ها فرستادیم و یکسری اطلاعات را به دست آوردیم که براساس آن اطلاعات، با بانک‌ها صحبت می‌کنیم و جلساتی خواهیم داشت.

بهمنی، با بیان این مطلب گفته بود: با بانک‌ها جلسه گذاشته و صحبت می‌کنیم و دلایل و مستندات را نیز عنوان می‌کنیم و درنهایت بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارز را از بانک‌ها خواهد گرفت.

در حالی که بیش از سه ماه از وقت وعده داده شده رییس کل بانک مرکزی مبنی بر تسویه حساب ارزی با بانک‌ها می‌گذرد هنوز از گزارش تفسیری بانک مرکزی در مورد انحراف مصارف ارزی بانک‌ها خبری نمی باش اما به نظر می‌رسد با توجه به تبعات انتشار یافتن گزارش تفسیری تخلفات ارزی بانک‌ها، حتی در صورت نهایی شدن بررسی‌ها، جزئیاتی از این گزارش تفسیری در رسانه‌ها مطرح نشود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.