گزارش تلویزیون صربستان در باره اجلاس غیر متعهد ها در تهران

به گزارش ایرنا، ‘بویان برکیچ’ سردبیر بخش خبر خارجی ‘ار ت اس’ در برنامه سیاسی با عنوان ‘در جهان ‘ گفت: جنبش غیر متعهدها که پس از تشکیلات بین‌المللی سازمان ملل، بزرگترین نهاد در جهان است، در روزهای ۲۶ تا ۳۱ اوت سال جاری میلادی ( ۵ تا ۱۰ شهریور ) در تهران برگزار می شود.

وی که این گزارش را خود در سفر به تهران تهیه کره بود،افزود که در اجلاس تهران، سران ۱۲۰ کشور عضو و ۱۷ کشور ناظر که صربستان نیز یکی از این کشورها است، شرکت خواهند کرد.

برکیچ در گزارش خود از تهران ضمن اشاره به فعالیت های کشورهای عضو و ناظر و همکاری های آنها بخصوص در زمینه های اقتصادی، افزود: در آخرین اجلاس وزرای جنبش که در شرم ‌الشیخ مصر برگزار شد، شرکت‌کنندگان تاکید کردند که جنبش به یک هویت جدید نیاز دارد،‌ زیرا از زمان اولین اجلاس سران جنبش غیر متعهدها در بلگراد در سال ۱۹۶۱ میلادی تاکنون شرایط جهانی تغییرات زیادی کرده است.

به گفته گزارشگر ‘ار ت اس’، قرار است که این تغییرات در اجلاس تهران مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین به برگزاری همایش علمی در تهران که هفته گذشته برای تبادل نظر علمی در مورد آینده این جنبش برگزار شد، اشاره کرد و گفت که مقامات ایرانی در این همایش تاکید کردند که قصد ندارند که این جنبش را به تشکیلاتی ضد غربی تبدیل کنند.

‘ اما بایستی این واقعیت را که همه کشورهای عضو به آن اعتراف دارند، قبول کرد که جهان از زمان تاسیس جنبش در سال ۱۹۶۱ تغییر زیادی کرده است.

گزارشگر تلویزیون صربستان در این برنامه گفت: اکثر شرکت‌‌ کنندگان در همایش علمی تهران در این موضوع اتفاق نظر داشتند که جنبش نتوانسته است که هویت خود را پس از پایان دوران جنگ سرد پیدا کند.

وی همچنین تاکید کرد که کارشناسان سیاسی شرکت ‌کننده در همایش علمی تهران بر این نظر بودند که به شرطی جنبش می تواند بقای خود را حفظ کند که اعضای آن در برقراری هماهنگی و همکاری از جمله بین دولت‌ها، دانشگاه‌ها و اتاق‌های بازرگانی فعال باشند.

گزارشگر ‘ار ت اس’ گفت که شعار اجلاس آتی جنبش عدم تعهد، مدیریت مشترک جهان خواهد بود.

وی همچنین افزود که اقتصا‌د دانان شرکت کننده در همایش تهران هشدار دادند که جنبش عدم تعهد در صورت تمایل به افزایش میزان نفوذ ، بایستی فعالیت خود را برای بالابردن همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو گسترش دهد.

وی در این برنامه سیاسی و تحلیلی گفت که در همایش علمی تهران پیشنهاد شد که باید برای حمایت از سرمایه‌گذاری ، ایجاد ساختارهای زیربنایی،‌ توسعه بخش خصوصی، کمک به کشورهای توسعه نیافته، همکاری در عرصه علوم، تحقیقات فناوری و حفاظت از محیط زیست نهادهایی در جنبش تشکیل گردد.

خبرنگار اعزامی ‘ار ت اس’ به تهران تاکید کرد که از اجلاس سران غیر متعهدها در تهران انتظار می‌رود که در خصوص مسیر شکوفایی اقتصادی و تحقق منافع ملی کشورهای عضو گامی مهم برداشته شود.

در برنامه تلویزیون دولتی صربستان همچنین بخشی از سخنرانی برخی از مقامات ایرانی و شخصیت های علمی و اقتصادی خارجی در همایش علمی تهران پخش شد.

یوگسلاوی سابق که صربستان اکنون وارث آن است، نقش بسیار مهمی را در تاسیس جنبش غیر متعهدها در سال ۱۹۶۱ میلادی داشته است و اولین نشست این اجلاس نیز در همان سال در بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد.

پنجاهمین سالگرد اجلاس جنبش غیر متعهد ها نیز در پنجم سپنامبر سال ۲۰۱۱ میلادی در بلگراد مرکز صربستان برگزار شد و ‘ار ت اس’ نقش بسیار مهمی را در انعکاس این مراسم که در آن هیات هایی از ۱۰۶ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران شرکت داشتند، بر عهده داشت.

اروپام**۲۰۶۱** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۸۴۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.