گزارش خبری آریا؛ بورس انرژی به جای نفت با برق شروع می کند// راه اندازی بورس ارز با چالشهای فراونی روبرو است

خبرگزاری آریا- بر طبق اعلام رئیس سازمان بورس با آغاز به کار بورس انرژی از عرضه نفت خبری نیست و به جای آن برق عرضه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا، علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص بورس انرژی اظهار داشت: نرم افزارهای مرتبط آماده و تست های لازم انجام شده و بر اساس اعلام شرکت بورس انرژی، ظرف ۲ ماه آینده معاملات این بورس با برق شروع خواهد شد.
صالح آباد همچنین  با اشاره به ایجاد کارگروهی برای تشکیل بورس ارز نیزگفت: مدیریت این کارگروه بر عهده بانک مرکزی می باشد و سازمان توسعه تجارت، گمرک و سازمان بورس عضو این کارگروه می باشند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی هدف اصلی از ایجاد بورس ارز را ایجاد شفافیت و از بین رفتن رانت عنوان کرد و افزود: با تشکیل بورس ارز صادر کنندگان و وارد کنندگان می توانند در فضای رقابتی کار کنند و از طرف دیگر بانک مرکزی نیز می تواند در فضای سالمتری این بازار را مدیریت کند.
صالح آبادی تصریح کرد: بورس ارز جزئی از بازار بورس تهران خواهد بود و در قالب آن فعالیت خواهد کرد.  
این در حالی است که فعالین بخش خصوصی خواهان تعویق راه اندازی بورس ارز شدند.
سید حمید حسینی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان به دلیل عدم رسمیت نرخ دوم ارز و دشواری های دسترسی به نرخ مرجع با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، افزود: درحالی که راهکار این است که بانک مرکزی دست کم نرخ دوم را به رسمیت بشناسد.
 به گفته وی این طرح زمانی قابل دفاع خواهد بود که بانک مرکزی به سوی آزاد سازی نرخ ارز حرکت کند و به این ترتیب اعتبار بانک مرکزی را به آن بازگرداند.
همچنین علاء میرمحمدصادقی نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بورس ارز نسخه مناسبی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی نیست، اظهار داشت: بورس ارز به مانند نسخه های پزشکی می ماند که آنقدر بد خط است که کمتر کسی قادر است آن را بخواند.
وی با برشمردن مشکلات عمده واحدهای صنعتی کشور، افزود: در حال حاضر صنایع کشور با کمبود مواد اولیه، کمبود و عدم تأمین قطعات یدکی و نیز تجهیز خطوط تولید و احداث کارخانه های جدید دست به گریبان هستند، از این رو، در کمیته ای که دولت برای حل بحران واحدهای تولیدی تشکیل داده است باید روی این سه مشکل اساسی متمرکز شد و برای حل آن چاره اندیشی کرد.
میرمحمدصادقی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در غالب کمیته ای که نمایندگانی از اتاق بازرگانی نیز در آن عضویت داشته باشند به بررسی مشکلات صنایع پرداخته و از طریق این کمیته تصمیم های ارزی گرفته شود.
در مقابل مدیرکل دفتر تحقیقات پولی و بازرگانی وزارت اموراقتصادی و دارایی با بیان اینکه موضع دولت این است که در خصوص ارز به جمیع جهات توجه شود و صرفا بخش تولید و صنایع مدنظر نیستند، گفت: تک نرخی کردن ارز در دو مقطع طی دو سال گذشته مورد توجه دولت قرار گرفت.
وی افزود: در خرداد ماه سال گذشته بانک مرکزی در این راستا نرخ مرجع را افزایش داد اما اتفاقی که افتاد این شد که بازار نیز بلافاصله با جهش قیمت مواجه شد و عملا راهکار بانک مرکزی بی نتیجه ماند.
 مدیرکل دفتر تحقیقات پولی و بازرگانی وزارت اموراقتصادی و دارایی ادامه داد: با شرایط فعلی که اقتصاد کشور با آن مواجه است و عدم رابطه میان عرضه و تقاضا، هیچ اطمینانی وجود ندارد که به سمت تک نرخی شدن ارز پیش رویم.
عظیمی در عین حال تصریح کرد: دولت طی دوسال اخیر مدیریت نسبتا مناسبی روی نرخ ارز داشته است.
عظیمی بر قابلیت مدیریت در نرخ ارز تأکید کرد و افزود: مدیریت بر بازار ارز از طریق مدیریت بر دسترسی امکان پذیر است و نه قیمت، بنابراین، هدف دولت از تاسیس بورس ارز مداخله در نرخ ارز نیست و دولت دخالتی در قیمت ارز نخواهد داشت.
 این مقام مسئول با بیان اینکه بازار گواهی ارزی به معنی دولتی کردن بازار ارز نیست، افزود: نظام شناور ارزی در اقتصادی که مدام با شوک های گوناگون مواجه می شود تجویز نمی شود از این رو، نظام شناور ارزی در حال حاضر به درد اقتصاد ایران نمی خورد.
عظیمی خاطرنشان کرد که بورس ارز در کشورهای پیشرفته نیز به کار گرفته شده و جواب نیز داده است بنابراین اینگونه نیست که این بازار ساخته و پرداخته تنها ما باشد. 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.