گزارش خبری تحلیلی آریا؛ سوگند اولین کابینه برآمده از انقلاب مردمی مصر

پنجشنبه ۱۲ مرداد – ۱۰:۵۵:۴۳ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

امروز اعضای دولت جدید مصر در برابر محمد مرسی رئیس جمهور این کشور سوگند یاد می کنند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز، هشام قندیل، نخست وزیر مصر، اعضای کابینه این کشور را معرفی کرد. قرار است اعضای کابینه جدید مصر امروز پنجشنبه  رسماً مراسم سوگند را بجای آورند و سپس با محمد مرسی ، رئیس جمهوراین کشور ، نشست مشترکی برگزار کنند .
کابینه جدید مصر ترکیبی از چند وزیراز دولت انتقالی به ریاست کمال الجنزوری ، نخست وزیر منصوب شورای عالی نیروهای مسلح و همچنین اعضای وابسته به گروه اخوان المسلمین ، حزب آزادی و عدالت ، سایر احزاب ملی گرا و چند شخصیت مستقل مصری است.
در این کابینه سه وزارتخانه جدید ایجاد شده و پنج وزیر از دولت کمال الجنزوری نخست وزیر سابق مصر در دولت جدید باقی مانده‌اند. هشام قندیل روز چهارشنبه با تعدادی از نامزدهای احتمالی برای تصدی پست‌های وزارتی در دولت جدید دیدار کرد.  محمد کامل عمر پست وزارت خارجه، ممتاز سعید پست وزارت دارایی، نجوی خلیل پست وزارت امور بیمه و نادیه زخاری پست پژوهش‌های علمی را همچنان حفظ کردند. از شخصیت‌های جدیدی که در دولت قندیل هستندمی‌توان به احمد جمال الدین به عنوان وزیر کشور، اشاره کرد.
این گزارش در حالی است که سکولارهای مصر از حضور در دولت هشام قندیل خودداری کرده اند
به گزارش رسانه های مصر، پیش از این در شرایطی که هشام قندیل نخست وزیر جدید این کشور از مشخص شدن ۷۰ درصد ترکیب اعضای کابینه خود خبر داده بود، احزاب سکولار در مصر تاکید کردند در ساختار دولت جدید مصر حاضر نخواهند شد.
حزب وفد که از احزاب معروف لیبرال در مصر است اعلام کرد با وجود گفتگوی چند باره هشام قندیل با منیر عبدالنور، وزیرجهانگردی دولت موقت کمال الجنزوری و اصرار نخست وزیرجدید به وزیر گردشگری برای قبول مجدد این پست، عبدالنور این سمت را نپذیرفت و دلیل آن را نیز التزام به تصمیم رهبران حزب وفد دانست.
به گزارش پایگاه خبری البشیر، زیاد بهاءالدین از رهبران حزب لیبرال دموکرات مصر نیز از حاضر نشدن در کابینه جدید خبر داد و گفت «هشام قندیل سمت وزارت سرمایه گذاری را به او پیشنهاد کرد اما او نپذیرفته است».
پیش از این نیز روزنامه الخلیج به نقل ازعبدالغفار شکر از رهبران حزب ائتلاف ملی مصر نقل کرده بود حزب وی در دولت جدید حاضر نخواهد شد. گفته می شود که محمد سامی رئیس حزب کرامت نیز موضعی مشابه در این خصوص اتخاذ کرده است.
 
تحلیل آریا؛
 کابینه جدید مصر همانگونه که محمد مرسی وعده داده بود ، ترکیبی از جناحهای سیاسی مختلف است .
اما قدرمسلم آن است که کابینه جدید مصر راه سخت و دشواری پیش روی دارد . چرا که همچنان نظامیان مصری خواهان حضور در عرصه سیاسی این کشورهستند . حتی برخی اخبار حاکی از آن است که شورای عالی نیروهای مسلح ، خواهان دستیابی به پست وزارت دفاع بوده اند . افزون بر این ، مصربا انواع مشکلات اقتصادی و اجتماعی دست به گریبان است و از همه مهمتر آنکه ، هنوز برخی نهادهای سیاسی این کشور همچون پارلمان ، بدلیل اختلاف بین رئیس جمهور و شورای عالی نیروهای مسلح بر سر صدورمتمم قانون اساسی از جانب نظامیان ، قادر به انجام وظایف محوله نیستند . این چالشها قطعاً می تواند بیشترین پتانسیل کاری کابینه هشام قندیل ، نخست وزیر مصر را بخود اختصاص دهد .
با این همه آنچه بارز است آنکه مردم مصر این انتظار را دارند که با تشکیل دولت ، روند سیاسی این کشور در مسیر منطقی و عادی خود قرارگیرد . تحقق اهداف انقلاب و بوجود آمدن این احساس در مردم مصر، که از این پس دوره جدیدی در این کشور آغاز شده ، بی تردید اصلی ترین وظیفه دولت جدید مصر به ریاست هشام قندیل خواهد بود .
بیش از یکسال و نیم از پیروزی انقلاب مصر گذشته است ، اما هنوز هم فضای کنونی این کشور متلاطم است . ایجاد ثبات در عرصه سیاسی مصر و به موازات آن بوجود آوردن فضایی برای طرح نظرات و دیدگاههای مختلف ، جهت پیشبرد روند سیاسی جدید با بهره گیری از ایجاد توازن بین جریانهای مختلف سیاسی این کشور ، بی تردید مسئولیت سنگینی است که برعهده محمد مرسی و هشام قندیل ، نهاده شده است .
اگر چه بسیار زود است که درباره توانایی های محمد مرسی ، رئیس جمهور و هشام قندیل ، نخست وزیر ، دو چهره ناشناخته مصر جدید، جهت حل معضلات و مشکلات کنونی این کشور قضاوتی شود. اما بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند با توجه به آنکه در مقابل محمد مرسی ، بعنوان رئیس جمهور مصر ، هیچ مقاومتی از سوی گروههای سیاسی این کشور بوجود نیامد ، اگر این روند در برابر کابینه هشام قندیل نیز ادامه داشته باشد ، می توان به موفقیت دولت جدید مصر و بعبارتی نخستین دولت منتخب بر آمده از انقلاب مردمی این کشور نیز امیدوار بود.
 پس از انتخاب مرسی بعنوان رئیس جمهور درمقام شخصیتی اسلام گرا و غیر نظامی که در تاریخ دهه های اخیر این کشور بی سابقه بوده ، اکنون نیزهشام قندیل درمقام نخست وزیر مصر،شخصیت ناآشنایی است که تکنوکرات بودن و داشتن سابقه فعالیت در زمینه های آب و آبیاری ، اصلی ترین ویژگی آن است؛ اما اینها به تنهایی نه قوت است و نه ضعف . آنچه امروز برای مصر اهمیت دارد ، توانایی دولتمردان آن برای عبور امن و آرام از وضعیت ” گذار” و یا انتقالی است . این نیز مستلزم همکاری همه گروههای سیاسی با دولت جدید و درایت مردان سیاسی مصر جدید جهت فائق آمدن بر مشکلاتی است که بخشی از آنها میراث دوران دیکتاتوری است.  

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۰۲۱۰۵۵۴۳۷۶۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.