گزارش دیدارها و مذاکرات رئیس جمهور با سران و مقامات کشورها

ایران > دولت– ممتازنیوز:
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با رؤسا و مقامات کشورها که برای شرکت در مراسم تحلیف به تهران آمده‌اند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

  • دیدار رییس جمهور افغانستان با دکتر روحانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار حامد کرزای رییس‌جمهور افغانستان با وی، بر اهمیت گسترش و ارتقای سطح روابط و مناسبات میان کشورهای فارسی زبان تاکید کرد.

دکتر روحانی در این دیدار ضمن تشکر از حضور حامد کرزای رییس جمهور افغانستان در ایران برای شرکت در مراسم تحلیف اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان سوابق، اشتراکات و ظرفیت‌های فراوانی دارند که باید از آنها در جهت توسعه و تعمیق روابط دوجانبه استفاده حداکثری کنند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه باید در فرصت‌های دیگری دیدارهای مفصلی میان مسئولان ایران و افغانستان جهت بررسی همکاری‌های پیش روی دو دولت و ملت برگزار شود، گفت: کشورهای فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان می توانند همکاری‌های خود در بخش‌های مختلف را بیش از پیش گسترش دهند.

رییس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با تبریک انتخاب دکتر روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد تا دوران دولت تازه زمینه ساز ترقی و پیشرفت روزافزون ایران شود.

وی همچنین با تقدیر از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت افغانستان تصریح کرد: دولت و ملت ایران همواره با درک مسائل افغانستان آغوش خود را به روی مردم این کشور گشوده‌اند.

  • دیدار رییس جمهور ترکمنستان با دکتر روحانی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار قربانقلی بردی محمد اف، رییس جمهور ترکمنستان با وی به سوابق خوب و موثر دو کشور همسایه اشاره و تاکید کرد: روابط دو جانبه در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در آینده توسعه بیشتری خواهد یافت.

دکتر روحانی با ابراز قدردانی از حضور رییس‌جمهوری ترکمنستان در مراسم تحلیف، این حضور را نشانه اراده قوی و خواست دولت و ملت ترکمنستان برای حفظ و توسعه بیش از پیش روابط دو کشور دانست.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکمنستان، تکمیل خطوط راه آهن ایران- ترکمنستان و قزاقستان را بر توسعه روابط دو جانبه تاثیرگذار و موثر خواند.

قربانقلی محمد اف، رییس جمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی و قدردانی از آقای روحانی به خاطر مواضع خوب ایشان در خصوص تقویت روابط و همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه منطقه‌ای با همسایگان تاکید کرد: ترکمنستان همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی حمایت خواهد کرد.

رییس جمهوری ترکمنستان در ادامه با اشاره به روابط خوب دو کشور خواستار توسعه هر چه بیشتر این روابط در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به ویژه توسعه راه آهن و خطوط زمینی میان دو کشور شد.

  • دکتر روحانی در دیدار رییس جمهور پاکستان

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان، ضمن ابراز خرسندی از اینکه نخستین دیدار خارجی وی با رییس دولت و کشور دوست و برادر پاکستان انجام می گردد، گفت: امیدوارم دوران تازهی از روابط و مناسبات حسنه و دوستانه بین ایران و همه کشورهای جهان به ویژه همسایگان آغاز شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه روابط ایران و پاکستان همواره مطلوب و رو به گسترش بوده است، افزود: مردم ایران علاقه و محبت خاصی به ملت دوست و برادر پاکستان دارند و این روابط دوستانه در نزدیکی و اشتراکات فرهنگی، اخلاقی و تاریخی بین دو ملت ریشه دارد.

رییس جمهور اظهار داشت: روابط اقتصادی تهران و اسلام آباد نیز همواره رو به گسترش بوده و پروژه مشترک احداث خط لوله گاز می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای سطح همکاری ها و روابط اقتصادی دو کشور و تعمیق همبستگی‌های دو جانبه داشته باشد.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: امیدوارم پروژه خط لوله بین ایران و پاکستان هر چه سریع تر تکمیل شود.

آصف علی زرداری رییس جمهوری اسلامی پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران همیشه مثبت و رو به جلو بوده است، گفت: سطح روابط تهران و اسلام آباد همواره فارغ از رخدادها و تحولات بین المللی ارتقا خواهد یافت.

زرداری ضمن تاکید بر اینکه همه توافقنامه های منعقد شده بین تهران و اسلام آباد برای کشورش محترم است، خاطرنشان کرد: در دوره انتقالی و برگزاری انتخابات سرعت اجرای پروژه خط لوله کاهش یافت که این مسئله با استقرار دولت تازه مرتفع خواهد شد.

  • دیدار رییس‌جمهور لبنان با دکتر روحانی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور اسلامی ایران در دیدار میشل سلیمان رییس‌جمهور لبنان، با وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار توسعه هر چه بیشتر روابط با لبنان است، اظهار امیدواری کرد که مناسبات و همکاری‌های دو جانبه در آینده نیز از استحکام بیشتری برخوردار باشد.

دکتر روحانی در این دیدار که شامگاه یکشنبه برگزار شد، گفت: همکاری‌های ایران و لبنان در ایجاد صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای بسیار ضروری است.

رییس‌جمهور ایستادگی و مقاومت مردم لبنان در برابر تجاوز و اشغال را یکی از عوامل ضروری علاقه ویژه مردم ایران نسبت به مردم لبنان توصیف کرد.

دکتر روحانی همچنین با قدردانی از حضور رییس‌جمهور لبنان برای شرکت در مراسم تحلیف این حضور را نشانه روابط دوستانه و برادرانه دو ملت و دولت دانست و اظهار امیدواری کرد روابط دو جانبه در عرصه‌های مختلف بیش از پیش توسعه یابد.

میشل سلیمان، رییس جمهور لنبان نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب دکتر روحانی به رییس جمهوری اسلامی ایران روابط دو جانبه تهران- بیروت را خوب توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه نقش ضروریی در حل و فصل مناقشات منطقه‌ای دارد.

وی با اشاره به سخنرانی دکتر روحانی در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان شما می‌تواند روشنگر راه مردم منطقه و قطعاً بابی برای گفت‌وگو در سطح منطقه باشد.

  • دیدار ماهاتیر محمد با رییس‌جمهور

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با تقدیر از حضور ماهاتیر محمد در مراسم تحلیف گفت: حضور ضروریانان در مراسم امروز به ویژه هیات مالزی بر زیبایی آن افزود.

دکتر روحانی در دیدار ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر اسبق مالزی با وی گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط با کشور مسلمان و دوست مالزی است.

رییس‌جمهور با اشاره به روابط رو به توسعه دو جانبه ایران و مالزی بر استحکام و تعمیق هر چه بیشتر همکاری‌های دو جانبه در عرصه‌های مختلف تاکید کرد.

ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی نیز در این دیدار با تبریک انتخاب دکتر روحانی به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد آینده روابط ایران و مالزی در راستای منافع دو ملت و دو دولت توسعه یابد.

وی همچنین روابط رو به گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور را خوب توصیف کرد.

  • دیدار معاون نخست‌وزیر هند با دکتر روحانی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار حامد انصاری معاون نخست وزیر هند با قدردانی از حضور مقامات هندی در مراسم تحلیف، روابط دو کشور را ضروری و تاریخی خواند و تاکید کرد: روابط ایران و هند در آینده در تمامی عرصه‌ها بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

دکتر روحانی در ادامه ابراز امیدواری کرد با همکاری خوب مقامات دو کشور، روابط راهبردی و موثر ایران و هند آثار و برکات شایسته‌ای برای ملت‌ها و دولت‌های دو کشور و سایر کشورهای منطقه به دنبال داشته باشد.

رییس‌جمهور کشورمان همچنین همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های گوناگون را خوب و سازنده خواند و تاکید کرد: موانع و مشکلات موجود نیز با تلاش مقامات دو کشور برطرف شود.

آقای حامد انصاری، معاون نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم و تبریکات رییس‌جمهور و نخست‌وزیر هند به آقای روحانی و ملت ایران گفت: ما معتقدیم روابط خوب ایران و هند نباید محدود به روابط تجاری و مبادله‌ای نظیر نفت و گاز شود بلکه با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی در روابط دو کشور باید این روابط را در تمامی عرصه‌ها گسترش داد و این امر مورد تاکید و حمایت کامل مقامات هندی قرار دارد.

  • دیدار رییس پرزیدیوم کره شمالی با دکتر روحانی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار کیم یونگ نام رییس پرزیدیوم کره شمالی با تأکید بر اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی در طول سالیان متمادی همواره خوب و رو به گسترش بوده، گفت: مطمئن هستم که روابط میان دو کشور در دولت یازدهم ادامه داشته و بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای به طور کامل در چارچوب مقررات و قوانین حرکت کرده و فشار کشورهای غربی و آمریکا بر ایران در این زمینه با این مقررات به هیچ وجه سازگار نیست، تصریح کرد: معتقدیم آمریکا و غربی‌ها همواره به دنبال بهانه‌جویی برای مقابله با کشورهایی که آنها را از نظر خود غیر دوست تلقی می‌کنند، می باشند و این در حالی است که امروز تمامی مراکز هسته‌ای ایران تحت کنترل نمایندگان و بازرسان آژانس انرژی اتمی قرار دارد.

رییس پرزیدیوم کره شمالی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رهبر و مردم کره شمالی به دکتر روحانی و تبریک تصدی ریاست جمهوری اسلامی ایران به وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی در یک سنگر مشترک ضدامپریالیست قرار داشته و در این راستا کره شمالی همواره پیروزی جمهوری اسلامی ایران را در راستای پیروزی‌های خود می‌داند.

وی با اشاره به اینکه کره شمالی در تمامی مجامع از فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده و آن را حق مسلم مردم ایران می‌داند، تصریح کرد: موضوع هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

رییس پرزیدیوم کره شمالی گفت: آمریکا و غرب با بسیاره‌خواهی می‌خواهند کشورهای مستقل را از دستیابی به این حق مسلم محروم کنند اما در مقابل کشورهای مستقل باید با ایستادگی از حقوق خود دفاع کنند.

وی همچنین خواستار گسترش روزافزون مناسبات کره شمالی با جمهوری اسلامی ایران شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.