گزارش روزانه بازار بورس

معامله گران بازار سهام در حالی امروز شاهد ورود سهام پنجمین شرکت پالایشی بودند که از سویی دیگر، در کلیت معاملات بازار، عرضه بر تقاضای سهام پیشی گرفته بود.

شاخص کل بازده نقدی و قیمت در پایان معاملات امروز تالار شیشه ای حافظ با ۱۸۶ واحد کاهش به رقم ۲۸ هزار و ۳۴ واحد دست یافت.
شاخص بازار اول (تالار فرعی) نیز با ۱۹۹ واحد کاهش ،عدد ۲۳ هزار و ۶۵۷ واحد را ثبت کرد. در بازار دوم (تالار فرعی) اما وضعیت به شکل دیگری رقم خورد بطوریکه شاخص آن با افزایش ۵۴ واحدی به عدد ۴۱ هزار و ۴۴۱ واحد رسید. ارزش کل معاملات امروز چهارشنبه در بازار سهام نیز به بیش از ۵۵ میلیارد تومان اعلام شد.
در همین حال، شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۸ واحد افزایش و فولاد مبارکه اصفهان با ۶۴ واحد کاهش تاثیرگذارترین نمادها بر شاخص کل بودند.
در آخرین روز از سومین هفته مهرماه سال جاری معامله گران بازار سهام در حالی شاهد خودنمایی عرضه کنندگان نسبت به فروشندگان سهام بودند که با عرضه و کشف قیمت نخستین بار بیش از سه میلیون سهم شرکت پالایش نفت تهران، پنجمین شرکت پالایشی به جمع شرکت های بازار سرمایه پیوست.
در ماههای گذشته نیز سهام دو شرکت پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت شیراز برای اولین بار عرضه شده بودند.
اهالی تالار شیشه ای حافظ با نگاهی به تحولات مدیریتی رخ داده در سازمان خصوصی سازی ، تغییر دیدگاه در روند عرضه سهام و پیگیری بی وقفه آن را اصلی ترین نتیجه جابجایی های صورت گرفته در این نهاد اعلام می کنند.
بنا بر این گزارش، انتظار برای واگذاری سهام جدید سایر شرکتهای پالایشی وپتروشیمی در حالی ادامه دارد که طی امروز فعالان بازار سهام برای خرید اولین بار تعداد ۳ میلیون و ۶۱ هزار سهم پالایش تهران ، مبلغ ۲۲ میلیارد و ۹۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نقدینگی اختصاص دادند.
کشف قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی این شرکت ۶ میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومانی که  گویا با صورتهای مالی پر چالشی  روبرو است، اگرچه مخالفان و موافقان مختلفی را به همراه دارد اما برای نوسان گیران در روزهای آتی قابلیت افزایش خواهد داشت.
 با این همه، آنچه تعجب اغلب معامله گران را برانگیخت، عدم دلیلی محکم برای واگذاری صفهای خرید و شدت یافتن حضور فروشندگان سهام در بازار بود به طوری‌که حتی گروه خودرو یی ها که روز گذشته به تبع انتشار خبر افزایش قیمت خودرو با صف خرید همراه شده بودند، طی امروز جای خود را با فروشندگان سهام جابه جا کردند.
با این همه ، طی دقایق پایانی ساعات رسمی فعالیت بازار سهام، در اغلب نمادهای معاملاتی متعلق به شرکتهای بزرگ صف‌های فروش به نسبت ، اندکی بیش از حجم مبنا جمع آوری شد.
برخی فعالان بورس پایان یافتن هفته کاری معاملات سهام در امروز و نامشخص بودن دورنمای برخی اخبار سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار در اوایل هفته آتی را عمده ترین دلیل افزایش عرضه سهام در روز جاری عنوان می کنند.
در عین حال ، آشفتگی بازار ارز و نیز نگرانی از تداوم  توقف برخی نمادهای  معاملاتی از جمله سیمانی ها در کنار تلاش برای کسب بازده در تارگت‌های قیمتی، بر این انگیزه ها بی تاثیر نبوده است.
به این ترتیب بازار سهام در شرایطی به کار خود در آخرین روز از فعالیت در هفته جاری پایان داد که شاهد یک عرضه اولیه جدید سهام در کنار غلبه عرضه کنندگان بر تقاضا کنندگان سهام در کلیت معاملات بورس بود.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.