گزارش روز دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی

۱۷فروردین۱۳،

تابناک: روز دوم مذاکرات هسته ای آلماتی میان ایران و گروه ۱+۵، از دقایقی پیش آغاز شده و نمایندگان دو طرف بار دیگر در هتل ریکسوس به دور میز مذاکره گرد آمده اند. این در حالی است که پیش از آغاز رسمی مذاکرات، سعید جلیلی و کاترین اشتون نیز به صورت دوجانبه با یکدیگر به گفت و گو پرداختند.

 اعضای هیئت مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ در شرایطی روز دوم مذاکرات خود در آلماتی را آغاز کرده اند که دربارهٔ جزئیات مذاکرات روز قبل خبر دقیقی منتشر نشده؛ با این حال، خبرها حاکی از آن است که هیئت ایرانی، پیشنهاد بازنگری شده را به گروه ۱+۵ ارائه داده است.

به هر حال، خبرها مطبوعات و رسانه های غربی حاکی از آن بود که با وجود اعتقاد کشورهای غربی به عدم حرکت مذاکرات در مسیر دلخواه آنان، همچنان امید به نزدیک تر شدن دیدگاه ها و حصول توافقاتی مقدماتی در مذاکرات امروز وجود دارد. به نظر می رسد دیدار صبح امروز سعید جلیلی با کاترین اشتون نیز در همین راستا صورت گرفته است.

پس از دیدار جلیلی و اشتون، علی باقری نیز با «ژاک او دیبر» نماینده فرانسه در این مذاکرات دیدار کرد.

به هر حال، مذاکرات هسته ای «آلماتی ۲» از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه به وقت تهران و با تأخیری یک ساعت و نیمه آغاز شده است.

یک منبع دیپلماتیک حاضر در آلماتی خبر بعضی از رسانه‌ها دربارهٔ موافقت ایران با تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد به مدت ۶ ماه در قبال لغو بعضی از تحریم‌ها را تکذیب کرد.

پیش از این شبکه تلویزیونی المیادین از موافقت ایران با تعلیق موقت غنی سازی در قبال لغو بعضی از تحریم‌ها خبر داده بود.

ادعای رویترز دربارهٔ مذاکرات آلماتی

خبرگزاری رویترز پیش از آغاز دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در گزارشی دربارهٔ‌ مذاکرات آلماتی ۲ ادعا کرد: ایران در حالی به دومین روز مذاکرات با قدرتهای جهانی در روز شنبه وارد می‌شود که به حل مشاجره هسته‌یی نزدیک‌تر نشده است. به ادعای این خبرگزاری بعید است آخرین روز مذاکرات به چیزی بیشتر از تمایل برای ادامه گفت‌وگوها دست یابد.

پایان دور سوم مذاکرات آلماتی/ دور سوم بعدازظهر

نوبت سوم مذاکرات هیئت‌های ایران و گروه ۱+۵ پس از ۲ ساعت و نیم، لحظاتی پیش پایان یافت و با توجه به لزوم ادامه بحث بین دو طرف توافق شد بعد از ظهر گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.

پاسخ تفصیلی جلیلی به نمایندگان ۱+۵

در جریان مذاکرات امروز صبح، رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی به نمایندگان ۱+۵ پاسخ‌های تفصیلی داده است.

در مذاکرات امروز صبح تاکنون سعید جلیلی به پرسش های متعدد نمایندگان ۵+۱ دربارهٔ پیشنهاد تازه ایران پاسخ تفصیلی داده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد “انداختن توپ نتیجه مذاکرات به زمین ایران” همچنان خط خبری اصلی رسانه ها و دیپلمات های غربی است.

قرار است مذاکرات امروز ساعت ۳ به وقت تهران در هتل ریکسیوس برگزار شود. در صورت پایان مذاکرات، احتمالا سعید جلیلی با شرکت در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

آغاز دور چهارم مذاکرات

دور چهارم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ساعت ۱۵ به وقت تهران آغاز شد.

در همین حال، یک منبع آگاه مرتبط با تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد ایران پیشنهادهای خود را برای برداشتن گام‌های مشترک با جزئیات کامل ارائه کرد ولی هنوز چیزی دربارهٔ زمان و مکان دور بعدی مذاکرات مشخص نیست.

 قرار شد اعضای ۱+۵ با مراکز خود مشورت کنند تا پاسخ لازم را به طرف ایرانی بدهند.

نوبت چهارم مذاکرات هم پایان یافت/ ماراتن آلماتی ادامه دارد

چهارمین دور مذاکرات جمهوری اسلامی و نمایندگان ۱+۵ به پایان رسید. مذاکرات به دور پنجم کشیده شده و ماراتن مذاکرات آلماتی ادامه خواهد داشت.

ظاهرا اشتون برای مشورت بیشتر از تیم مذاکره کننده ایرانی درخواست وقت کرده است.

آلماتی۲ پایان یافت/ مکان و زمان مذاکرات آینده تلفنی تعیین می‌شود

مذاکرات آلماتی۲ لحظاتی قبل به پایان رسید. مذاکرات آلماتی ۲ پس از ۴ نوبت رایزنی فشرده به پایان رسید. دو طرف توافق کردند که به صورت تلفنی طی روزهای آتی در خصوص زمان و مکان دور بعدی مذاکرات به اتفاق نظر برسند.

احتمالا سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان لحظاتی دیگر با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ خواهد داد. گفته می‌شود که کاترین اشتون، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم برای برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران حاضر خواهد شد.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.