گزارش مستند فرانس فوتبال از خرید میزبانی جام جهانی / قطرگیت و جام جهانی ۲۰۲۲

۱۱ام بهمن ،

دو هفته نامه فرانس فوتبال در آخرین شماره خود گزارش جسورانه ای تحت عنوان قطرگیت به چاپ رسانده و طی آن دولت قطر را به خرید میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ متهم کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دراین گزارش ۱۶ صفحه ای با عده بسیاری از مسئولان قدیمی و حال حاضر فیفا در کنار شخصیتهای سیاسی و اقتصادی که با موضوع جام جهانی و مهیا کردن شرایط میزبانی قطر مرتبط بودند گفتگوهایی انجام شده و تماسهایی صورت گرفته است. در دوم دسامبر ۲۰۱۰ میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ پس از رای گیری نهایی با ۱۴ رای قطر مقابل ۸ رای آمریکا به این کشور کوچک خلیج فارس اعطا شد. در آن زمان فیفا استدلال کرد چام جهانی هرگز به خاورمیانه نرفته و با وجودگرمای هوا و کوچک بودن کشور قطر این موضوع تا حدی قابل قبول جلوه داده شد.ولی بسیار زود گزارشهایی مبنی بر لابی های فراوان و رشوه های سنگین به بعضی مسئولان فیفا مطرح شد تا جایی که جروم والک دبیر کل فیفا در ای میلی به جک وارنر در می ۲۰۱۱ صراحتا نوشت “آنها جام جهانی ۲۰۲۲ را خریدند”.پیش از آن ساندی تایمز دراکتبر ۲۰۱۰ فاش کرده بود قطر به دو تن از اعضای هیات اجرایی ( ژاک آنوما از ساحل عاج و عیسا حیاتو رییس کنفدراسیون فوتبال افریقا ) رشوه ای ۱٫۵ میلیون دلاری داده تا به قطر در انتخابات رای دهند . طبق گزارشهایی که به فرانس فوتبال رسیده ، فدراسیون قطر در دسامبر ۲۰۱۰ کمکی ۷۸میلیون دلاری به فدراسیون فوتبال آرژانتین داشته تا از فشارهای شدید مالی نجات پیدا کند و درعوض در رای گیری نهایی فیفا به قطر کمک کند . به نوشته فرانس فوتبال یکی از مشاوران سپ بلاتر ۱۵ روز قبل از رای گیری از انتخاب قطعی روسیه برای جام جهانی ۲۰۱۸ و قطر برای جام ۲۰۲۲ خبر داشته است. قطر همچنین ۱٫۲۵ میلیون دلار به کنفدراسیون فوتبال افریقا در نشستی در ژانویه ۲۰۱۰ کمک کرده است و طی آن نشست از چهار عضو این کنفدراسیون خواسته تا به قطر در رای گیری کمک کنند و در نهایت مهمترین بخش این گزارش نشست ۲۳ نوامبر نیکلا سارکوزی رییس جمهور اسبق فرانسه ، میشل پلاتینی رییس یوفا ، سباستین بازن نماینده شرکت کلنی کپیتال (مالک باشگاه پاری سن ژرمن) و تمیم بن حمد الثانی شاهزاده قطر در کاخ الیزه است . در این دیدار به نوشته فرانس فوتبال قطری ها متعهد می شوند میزان مشارکت مالی در شرکت لاگاردر ( مالک شبکه تلویزیونی بی این اسپورت ) را بالا برده تا به این ترتیب شبکه کانال پلوس که به انتقاد از سیاستهای سارکوزی دست می زد تضعیف شود   قطری ها همچنین به تصمیم شان برای سرمایه گذاری در باشگاه پاری سن ژرمن اشاره می کنند و در عوض سارکوزی هم درحضور پلاتینی حمایت این چهره معتبر فوتبال دنیا برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را تضمین می کند و کمتر از دو هفته بعد ناگهان پلاتینی از میزبانی قطر در این بازیها حمایت می کند و در تابستان ۲۰۱۱ شبکه تلویزیونی بی این اسپورت برای پخش بازیهای پاری سن ژرمن مبلغ قابل توجهی می پردازد .

اما این گزارش جنجالی در همین مدت کوتاه واکنشهای بسیاری در سطح جهان داشته است. کمیته برگزار کننده جام جهانی ۲۰۲۲ آمریکا در تماس روزنامه فیگارو تاکید کرده در جریان رای گیری از ابتدا تا به انتها به روند کار اطمینان داشته و حالا با افشای این اطلاعات در پی درخواست مجدد از فیفا برای بررسی ماجرا و اعطای میزبانی به آمریکا در صورت رد صلاحیت قطر خواهد بود.

اما فیفا هنوز هیچ واکنشی به این گزارش نداشته و تماس های این روزنامه را بی پاسخ گذاشته هر چند که کمیته حقیقت یابی این نهاد به ریاس میشل گارسیا هفته قبل تاکید کرده بود قصد دارد تحقیقی جامع روی ماجرای رای گیری میزبانی جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ داشته باشد.

اما میشل پلاتینی واکنشی تند به این گزارش داشت و آن را سرتاسر دروغ و ساختگی خواند. او در بیانیه ای رسمی اعلام کرد:«تبادل نظر بین دولتهای قطر و فرانسه و تاثیر آن روی انتخاب من برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ دروغی خنده دار است . همانطور که قبلا هم گفته ام سارکوزی هرگز روی نظر من تاثیر گذار نبود چون من همیشه فردی آزاد اندیش بودم .من به شکل کاملا مستقل از تمامی عوامل تصمیم گیری کردم و منطقم هم کاملا مشخص بود:میزبانی باید به کشورهایی برسد که تاکنون میزبان نبوده اند.قبل از اینکه این گزارش منتشر شود خود من چند هفته قبل به رسانه ها گفته بودم که در یک ضیافت شام نیکلا سارکوزی را در جریان حمایتم از قطر گذاشته بودم و نشستی که در این گزارش به آن اشاره شده در واقع تکرار حرفهای خود من است.”

با تمام اینها فرانس فوتبال امیدوار است تحقیقات کمیته حقیقت یاب فیفا بتواند در آینده نزدیک به تایید جزییات این گزارش کمک کند هر چند یکی از مقامات فیفا به این نشریه قول داده همچنان از برگزاری صددرصدی جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور کوچک خلیج فارس مطمئن است!

فیگارو/۳۰ ژانویه


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.