گزارش های رسانه ای از نفوذ جاسوس انگلیسی به درون گروه القاعده در یمن

به گزارش ایرنا، شبکه های خبری انگلیس در گزارش های خود اعلام کردند که جاسوس مذکور یک شهروند انگلیسی دارای اصالت سعودی بوده که از طریق عربستان به درون القاعده در یمن نفوذ داده شده بود.

تلویزیون اسکای نیوز در این باره گفت: سازمان های اطلاعاتی انگلیس در این عملیات که باعث خنثی شدن یک حمله انتحاری علیه هواپیماهای مسافری با استفاده از بمب های پنهان شده در لباس زیر شد، نقش محوری ایفا کرده اند.

هفته گذشته اعلام شد که آمریکا یک توطئه تروریستی گروه القاعده در یمن را خنثی کرده است. مقامات آمریکایی اعلام کردند که این طرح تروریستی قرار بود با استفاده از مواد منفجره مخفی شده در لباس زیر عامل انتحاری اجرا شود.

در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی (دی ماه ۱۳۸۸) یک عامل انتحاری قصد داشت یک هواپیمای مسافری را با استفاده از شیوه مشابه بر فراز شهر دیترویت آمریکا منفجر کند که این طرح به دلیل عمل نکردن بمب ناکام ماند.

اکنون مقامات آمریکایی می گویند گروه القاعده شیوه های تولید و جاسازی مواد منفجره در لباس زیر را ارتقاء داده و قصد داشت این بمب ارتقا یافته را در یک هواپیما منفجر کند.

بر اساس گزارش های رسانه ای این عامل انتحاری در واقع همان جاسوس دوجانبه و نفوذی در درون القاعده بوده است که پس از دریافت بمب و خروج از یمن آن را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داده است.

پس از گمانه زنی های متعدد در مورد این جاسوس دوجانبه، رسانه های انگلیسی پنجشنبه شب به نقل از برخی منابع بی نام آمریکایی گزارش دادند که این عامل نفوذی شهروند انگلیس بوده که با همکاری ‘ام آی ۵’، ‘ام آی ۶’، ‘سیا’ و سازمان امنیت عربستان به داخل القاعده نفوذ کرده بود.

مقامات انگلیسی تاکنون این موضوع را تایید و یا تکذیب نکرده اند.

گفته می شود سازمان های امنیتی آمریکا سرگرم بررسی ویژگی های بمب جدید جاسازی شده در لباس زیر هستند تا دریابند که تجهیزات کنترلی بویژه در فرودگاه ها توان شناسایی و کشف این نوع مواد منفجره را که هیچ گونه فلزی نیز در آن استفاده نشده است، دارند یا نه؟

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۴۹۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.