گزارش وزیر صنعت معدن وتجارت به مجلس

سه شنبه ۲۳ خرداد – ۰۳:۵۵:۵۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- وزیر صنعت معدن وتجارت در اولین حضور خود در جمع نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی به تشریح عملکرد ها و برنامه های وزارتخانه در سال تولید ملی پرداخت.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، “مهدی غضنفری “ابراز امیدواری کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال تولید ملی و با کمک دولت، مجلس و بخش خصوصی به حل مشکلات تولیدکنندگان اقدام کند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره براینکه بنگاه ها در سه مرحله تولد و احداث ، تولید و بهره برداری و تبدیل و توقف نیازمند کمک هستند ، گفت:  بنگاه در چرخه عمر خود در سه مرحله برای منابع شامل سرمایه ثابت ، سرمایه در گردش و یا تعطیلی به بانک مراجعه می کند.
وی در باره ۴۰ هزار میلیارد تومان دراین چرخه توضیح داد : امسال به جز منابع معمول بانکی ۲۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام در نظر گرفته شده است  که از این مجموع ۱۵ هزار میلیارد تومان براساس قانون بودجه سال قبل و از محل فروش اموال و برخی شرکت ها تامین می شود .
دکتر غضنفری با اشاره به مصوبه  ۲ هزار میلیارد تومانی که از سوی بانک های عامل اخذ شد ، تصریح کرد : ۴٫۵ میلیارد دلار منابع   صندوق توسعه ملی نیز برای پروژه های ماندگار در نظر گرفته شد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره ۱۸هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز ابراز امیدواری کرد تا طبق قانون بودجه عملیاتی شود.
دکتر غضنفری افزود: براین اساس مقرر شده  ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از اجرای قانون هدفمندی به حوزه تولید  اختصاص یابد .
وی با اشاره براینکه مقرر شده  ۳ هزار میلیارد تومان از محل ذخایر بانک ها  به دو بانک تخصصی صنعت و معدن و کشاورزی اختصاص یابد ، افزود: طبق قانون بودجه در مجلس نیز قرار شد ۱۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی سرمایه در گردش باشد.
دکتر غضنفری گفت :۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای بنگاه های که دچار آسیب یا درصد اندکی بحران هستند به استاندار ها اختصاص یافت .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد:  درحالی قراراست امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان به حوزه تولید اختصاص یابد که طی هفت سال ۵۵ هزار میلیارد تومان در حوزه تولید اختصاص یافت .
وی همچینن در باره بهره گیری از منابع جدید برای تامین مالی توضیح داد : امیدواریم با کمک بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد روش های جدیدی را جستجو کنیم که امید می رود شنبه آینده سه یا چند روش تامین مالی معرفی شود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد : موضوع صکوک یکی از این موارد است که با وجودی که مشکل شرعی ندارد اما هنوز اجرایی نشده است .
وی افزود: اگر روش های جدی تامین مالی فعال شود منابع جدیدی از سوی مردم به تولید جهت می یابد و می توان سپرده های اندک مردم را نیز جذب کرد .
دکتر غضنفری با بیان اینکه نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری فرصت استثنایی برای حوزه تولید ایجاد کرده ، گفت : می توان با سرمایه های فکری و مالی کشور را به سمت تولید سوق داد .
وی با تاکید براینکه سال تولید ملی در رشد و ارتقا حوزه تولید بسیار اثر گذار است ، افزود: برنامه هایی را برای تحقق اهداف این سال پیش بینی کرده ایم که به مرور اعلام می شود.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت این موضوع را نیز گفت که حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور ( ۱۲ درصد ناخالص داخلی در بخش صنعت )، ( ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی در حوزه تجارت و خدمات ) دراین وزارتخانه مدیریت می شود.
وی ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و تنظیم تراز تجاری ، گستره مخاطبان ۷۵ میلیونی ، تنوع ذینفعان شامل اتاق های بازرگانی ، خانه های صنعت و معدن ، اصناف و گروه های فعال را از مشخصات فعالیت در وزارت صنعت ، معدن و تجارت دانست .
از نظر دکتر غضنفری ، تنوع و گستره کاری در وزارت صنعت از تولید تا صادرات و تنظیم بازار باعث می شود که از سوی  ذینفعان گسترده این وزارتخانه نظرات متفاوتی ارایه شود و به عنوان مثال در مواردی گروهی در باره عدم افزایش قیمت تضمینی گندم به دولت انتقاد می کنند و در مقابل گروهی از افزایش قیمت نان ناخرسند می شوند.
وی به امضای ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم برای افزایش قیمت تضمینی گندم به دولت نیز اشاره ای کرد .
* رسیدگی به وضعیت شهرک های صنعتی
وی گفت : در مورد شهرک های صنعتی تصمیم جدیدی گرفته شد که طبق آن منابع استانی فعال می شود و طبق موافتنامه با استانداران اختیار بیشتری به آنها داده  شده  و از سویی به شهرک های صنعتی در مناطق محروم نیز توجه بیشتر می شود .
دکتر غضنفری گفت :با وزارت نفت در باره گازرسانی و وزارت نیرو برای تامین آب و برق این شهرک ها جلسات متعدد برگزار شده و قائم مقامان دو وزارت صنعت و نیرو نیز موظف به پیگیری موضوعاتی چون آبرسانی و برق به این شهرک ها شده اند.
* رتبه دهم ایران در سه تولید معدنی
وی همچنین گفت: کشورمان به جهت تنوع مواد معدنی،  سیمان  و مس جزو ۱۰ کشور اول دنیا قراردارد در تولید سرب و روی بزرگترین کشور تولید کننده در خاورمیانه محسوب می شود و در تولید خودرو مقام  ۱۳ جهانی را از آن خود کرده است .
دکتر غضنفری ، رتبه ۱۷ ایران در تولید فولاد را مورد توجه قرارد اد و گفت: بزودی پروژه های خوبی دراین حوزه تکمیل می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت رتبه قابل قبول ایران در حوزه محصولات دانش بنیان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت : کشورمان در حال کسب جایگاه خوبی در میان سایر کشورها است .
* رشد تولید
دکتر غضنفری در بخش دیگری ازسخنان خود درباره صادرات غیرنفتی گفت:  این میزان در سال ۸۴ ، هشت میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۹۰ ، به ۵۰ میلیارد دلار رسید و این موضوع بدان معنا است که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دیگر مثل گذشته وابسته به نفت نیست و صادرات غیرنفتی می تواند پشتوانه اقدصاد کشور باشد .
 وی این توضیح را نیز داد که از سال ۸۴ تا ۹۰  مجموع صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران ، ۱۹۲ میلیارد دلار بوده  که بخش بزرگی از آن توسط بخش خصوصی محقق شده است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مبنی براینکه تولید در شرایط خوبی نیست و یا تولید کنندگان شرایط نزولی را طی می کنند ، افزود: این گونه نیست چرا که به عنوان مثال در سال ۹۰ ، شاهد تولید ۱۴ میلیون فولاد خام بودیم که نشان از رشد ۱۱ درصدی دارد .
وی گفت : محصولات فولادی با ۱۷ میلیون تن تولید رشد ۷ درصدی را پشت سر گذاشت ، سیمان نیز در سال گذشته ۶۷ میلیون تن تولید شد که از این میزان با رشد هشت درصدی نسبت به یک سال قبل از آن ، ۱۰ درصد آن صادر شده است .
 دکتر غضنفری به تولید ۳۰۰ میلیون متر مربع کاشی در سال ۹۰ با رشد ۳ درصدی نیز اشاره ای کرد و گفت : در این سال تولید خودرو ۱٫۴ میلیون دستگاه بود که چهار درصد رشد را نشان می دهد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، تولید ۳۲۰ هزار تن آلومینیم با رشد ۵ درصدی ، ۲۰ هزارتن سرب با رشد ۱۴ درصدی را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: سایر کالاها از ۲ تا ۱۵ درصد رشد تولید داشته اند که همه این ها نشانگر آن است که علی رغم همه  فشارها به اقتصاد و حتی تاثیرات تخلف سه هزار میلیارد تومانی وضعیت انقباضی بانک ها پس از این شرایط اما آهنگ تولید خوب بوده و ادامه می یابد .
*سرمایه گذاری های انجام شده
دکتر غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح هایی که در خلال هفت سال گذشته احداث و یا به بهره برداری رسیده گفت که مجموع سرمایه گذاری ها در سه بخش بنگاه های بزرگ ، متوسط و کوچک بوده است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: دراین سال ها ۷۰۰ بنگاه بزرگ صنعت و معدنی در بخش های فولاد ، پتروشیمی ، فولاد ، سیمان ، مسن ، آلومینیم با ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری احداث و یا به بهره برداری رسیده اند .
وی افزود: درحوزه بنگاه های متوسط نیز شامل قطعه سازی ، صنایع الکترونیک ، نساجی ، مواد غذایی ، ماشین سازی ، ۱۱ هزار واحد با ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری احداث شده و یا مورد بهره برداری قرار گرفت .
دکتر غضنفری در باره بنگاه های کوچک نیز توضیح داد دراین سال ها ۱۲ هزار بنگاه با ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری راه اندازی یا به بهره برداری رسید .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت که براین اساس ۲۴ هزار احداث جدید با ۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید محق شده است .
* ۱۰ برنامه کاری
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت که در سال تولید ملی این وزارتخانه ۱۰ برنامه کاری را تدوین کرده که ازاین تعداد ۴ برنامه برای رونق تولید، چهار برنامه جهت ارتقاء کیفیت و دو برنامه نیز برای اصلاح الگوی مصرف تدوین شده است .
دکتر غضنفری می گوید که شاه کلید ۱۰ محور کاری در سال تولید ملی از سوی این وزارتخانه تکمیل پروژه های نیمه تمام و پر کردن ظرفیت های نیمه خالی است و برای همه اینها باید منابع مالی بیشتری اختصاص یافت .
* تنظیم بازار
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به به اظهار نظرهای مختلف ازسوی علما و یا نمایندگان و سایر گروه های مردمی که درباره بازار ارایه می شود ، گفت : در وزارتخانه ما همه اظهار نظرهای حساس پیگیری می شود و براین مبنا نیز اقداماتی برای مراقبت از بازار انجام شده است .
دکتر غضنفری بیان کرد : باید توجه داشت که هر اتفاقی که در فضای کلان اقصتاد کشور چه پیدا وچه پنهان رخ  دهد آثارش  یک روز تا شش ماه بر روی بازار مشخص می شودو آثار نرخ تورم ، ارز و بهره در بازار پدیدار می گردد.
 وی ادامه داد : از طریق تعزیرات و بازرسی ها  حوزه بازار  کنترل می شود ، اما به دلیل تاثیر پارامترهای کلان اقتصاد  کنترل بازار سخت است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: نوسانات نرخ ارز، رشد ۱۷ درصدی ارز رسمی، رشد بیش از ۶۰ درصدی ارزغیر رسمی ، انتقالات ارز و صعوبت آن گاهی اوقات در بازار مشکلاتی را ایجاد می کند.
 وی  افزایش قیمت مواد غذایی در جهان را از دیگر عواملی دانست که بر روی قیمت در بازار داخلی تاثیر می گذارد و افزود: اما این موضوع به معنای این نیست که تنظیم بازار رها شود و همزمان ذخیره سازی کالاهای اساسی نیز انجام می شود.
* مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری
دکتر غضنفری در باره مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری  که بانک مرکزی همچون سال گذشته به دولت مجوز  واردات را داده  توضیح داد : این مبلغ برای واردات نهاده ها ، خوراک دام و طیور ، مواد اولیه فولادی ، شوینده ها  و به بیانی دیگر برای تولیدات محصولات کشاورزی ، صنعتی و معدنی است  که سهم نهاده ها از این میزان ۷ میلیارد دلار است .
به گفته وزیر صنعت ، معدن و تجارت   پیچیدگی های انتقال ارز بر روی بازار تاثیر می گذارد و درعین حال برخی اظهار نظرها کنترل بازار را سخت می کند .
وی افزود: اگر به دامدار گفته می شود شیررا ۶۳۰ تومان بفروشد در مقابل تعهد تامین مواد اولیه شیر و نهاده ها با قیمت پایین به او داده می شود این موضوع به معنای آن است که این موضوع حتما  محقق می شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۲۱۵۵۵۵۲۱۴۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.