گزارش ویژه اندیشکده رند: انتخابات ایران می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها میان ایران و غرب شود

Eshraf.ir iran presidential election 2013 گزارش ویژه اندیشکده رند: انتخابات ایران می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها میان ایران و غرب شود

اشراف: یک اندیشکده آمریکایی بر این باور است که رئیس جمهور پیروز در انتخابات آینده ایران سیاست‌های جدیدی را در مسائل هسته‌ای و روابط خارجی این کشور اتخاذ خواهد کرد و انتخابات پیش رو می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها بین ایران و جوامع بین‌المللی شود و مذاکرات بین ایران و گروه «۱+۵» را بهبود بخشد.

به گزارش اشراف، اندیشکده آمریکایی «رند» در گزارشی راهبردی تحت عنوان «انتخابات ۲۰۲۲ ایران: معانی و پیامدها» به قلم «علیرضا نادر» با اشاره به نقش رئیس جمهور آینده ایران در مسائل هسته‌ای و روابط خارجی و احتمال پیروزی اصول‌گرایان نوشت: انتخابات پیش روی ایران، آینده روابط خارجی این کشور را تعیین خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم – ۲۵ اردیبهشت

انتخابات امسال اهمیت مضاعف دارد. امروز انتخابات به یک موضوع مهم بین‌المللى تبدیل شده است؛ این را بدانید. دستگاه‌های فکرى دشمنان – به قول خودشان، اتاق‌هاى فکر – نشسته‌اند رصد می‌کنند مقدمات این انتخابات را، این حادثه‌ى بزرگ را؛ دارند نگاه می‌کنند؛ نقشه هم دارند، هدف هم دارند. هدف جبهه‌ى دشمنان شما، نقطه‌ى مقابل هدف شما است.

 

قابل توجه خوانندگان گرامی:

نظر به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فعال شدن اتاق‌های فکر دشمن در آستانه انتخابات ۹۲ مرکز اشراف بدون هرگونه حمایت و غرض‌ورزی نسبت به نامزدهای ریاست‌جمهوری و با احترام گذاشتن به نامزدها و رعایت موازین اخلاقی و حرفه‌ای، برای انجام رسالت خود اقدام به انتشار مقالات و گزارش‌های اندیشکده‌های غربی می‌نماید و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ها هرگز مورد تأیید اشراف نمی‌باشد.

 


سایت خبری تحلیلی اشراف بدون تایید محتوا و ادعاهای مطرح شده در این گزارش، ترجمه آن را صرفا جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر می‌کند.


حوادث انتخابات ۸۸ تکرار نخواهد شد 

انتخابات آینده ایران در چهاردهم ژوئن در سایه آشوب‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۹ انجام خواهد شد. رهبر انقلاب و سپاه پاسداران به دنبال جلوگیری از حوادث رخ داده هستند. «آیت‌الله خامنه‌ای» حزب اصلاح‌طلب و همچنین رئیس جمهور «احمدی نژاد» و نامزد انتخاباتی وی «اسفندیار رحیم مشایی» را در حاشیه قرار داده است. «هاشمی رفسنجانی» تنها کسی بود که می‌توانست وضعیت سیاسی کنونی ایران را به چالش بکشاند، اما وی نیز در ۲۱ ماه مه توسط «شورای نگهبان» رد صلاحیت گردید. سایر نامزدهای انتخاباتی مطرح شده مانند «علی اکبر ولایتی» ، «غلامعلی حداد عادل» و «محمدباقر قالیباف» نیز با رهبر انقلاب از جهت فکری هم‌سو هستند.

رئیس جمهور آینده ایران تحت نظارت رهبری، برنامه‌های هسته‌ای ایران را تعیین خواهد کرد 

ریاست جمهوری مسئولیت بسیار مهمی در کشور محسوب می‌شود. در واقع، این مقام، سیاست‌های اقتصادی را طراحی و اجرا می‌کند و وزرا و رؤسای «شورای عالی امنیت ملی» را تعیین می‌نماید. به هر حال، توانایی رئیس جمهور در بازسازی سیاست‌های مهم مانند برنامه هسته‌ای را نباید نادیده گرفت. رهبر انقلاب در کشور ایران تصمیم‌گیری‌های اصلی را انجام می‌دهد. وی از سال ۱۹۸۹ تاکنون، قدرت خود در کشور را افزایش داده است.

ایران پس از انتخابات شاهد کاهش تنش‌ها در جوامع بین‌المللی خواهد بود 

اگر انتخابات در ایران به صورت منظم و بدون هیچ گونه ناآرامی انجام شود، کشور ایران پس از انتخابات احتمالاً شاهد کاهش تنش‌ها در جوامع بین‌المللی خواهد بود. به هر سو، هر نوع تغییری در مواضع هسته‌ای ایران تحت نظارت «آیت‌الله خامنه‌ای» انجام خواهد شد. رهبری می‌تواند از دولت جدید به عنوان دستاویزی برای توافقات احتمالی در برنامه‌های هسته‌ای استفاده کند. اما به نظر می‌رسد انتخاب رئیس جمهور وفادار به ایشان ایران را در مسائل هسته‌ای سرسخت‌تر خواهد کرد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که «آیت‌الله خامنه‌ای» انجام مذاکرات را به صلاح ندانند.

اگر در انتخابات آتی ایران ناآرامی‌هایی رخ دهد، در کشور چنددستگی به بار خواهد آمد 

اگر در انتخابات آتی ایران ناآرامی‌هایی رخ دهد، در کشور چنددستگی به بار خواهد آمد و فعالیت حکومت مختل خواهد شد و اتخاذ هرگونه تصمیم جدی با مشکل روبرو خواهد گردید. این گزارش درصدد بررسی معانی و مفاهیم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ است. این مقاله همچنین اهداف «آیت‌الله خامنه‌ای» ، راهبردهای انتخاباتی حکومت، احزاب و شخصیت‌های سیاسی انتخابات و تأثیرات انتخابات بر دولت آمریکا را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

قانون‌مند بودن انتخابات، دغدغه «آیت‌الله خامنه‌ای» است 

برخی از نکات کلیدی این گزارش عبارت است از:

– «آیت‌الله خامنه‌ای» برای قانونی برگزار شدن انتخابات اهمیت زیادی قائل است، اما هدف اصلی ایشان برگزاری انتخاباتی است که در آن فردی وفادار به وی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

– «هاشمی رفسنجانی» به عنوان چالش اصلی انتخابات از صحنه رقابت حذف گردید و این امر به قدرت حکومت و رهبری کمک خواهد نمود.

«ولایتی» ، «حداد عادل»، «قالیباف» و «جلیلی» بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارند 

– احتمالاً یکی از نامزدهای انتخاباتی موافق رهبری مانند «ولایتی» ، «حداد عادل»، «قالیباف» و «جلیلی» بیشترین شانس را در انتخابات آتی خواهند داشت.

– اصلاح‌طلبان برای اولین بار از سال ۱۹۷۹ فاقد نقش اصلی در انتخابات خواهند بود. نامزدهای اصلی آن‌ها یا در حصر خانگی قرار دارند و یا قادر به حضور در انتخابات نیستند. به هر حال، دو نامزد اصلاح‌طلب «حسن روحانی» و «محمدرضا عارف» شاید کماکان شانس کمی برای پیروزی در انتخابات داشته باشند.

انتخابات پیش رو می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها بین ایران و جوامع بین‌المللی شود  

– انتخابات پیش رو می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها بین ایران و جوامع بین‌المللی شود. انتخابات آتی همچنین می‌تواند مذاکرات بین ایران و گروه «۱+۵» (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) را بهتر نماید.

نوشته گزارش ویژه اندیشکده رند: انتخابات ایران می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها میان ایران و غرب شود اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.