گزارش کافه موسیقی از شب اول کنسرت «گروه آریان»

۲۰ آبان ،

کافه موسیقی-حسام حاجی پور: «گروه آریان» از معدود گروه های موسیقی در یک دهه گذشته است که همچنان به حیات خودش ادامه می دهد و طرفدارانش را حفظ کرده. شاید بتوان گفت سادگی و صمیمیت نهفته در آثارشان سبب شده تا جایگاهشان در بین مخاطب تثبیت شود و دیگر نیازی به حاشیه سازی و تحمیل کردن خود به مخاطب نداشته باشند. شب گذشته سالن برج میلاد تهران گواه این ادعا بود. با اینکه چهار سال است از «گروه آریان» آلبومی منتشر نشده و فقط چند تک آهنگ از آنها شنیده شده، ولی صندلی های پرشده سالن نشان می داد که طرفدارانشان آنها را فراموش نکرده اند و برای حمایت و تشویق آنها گرد هم جمع شده اند.

با این که تاخیر عضو جدایی ناپذیر کنسرت ها شده، ولی جای خوشحالی داشت که فقط با بیست دقیقه تاخیر کار خودش را آغاز کرد(!) روی سن شش چتر خود نمایی می کرد که پشت هرکدام از آنها نورهایی رنگی روشن بود که هیچ استفاده ای از آنها نشد. «گروه آریان» برای شروع، تا ابد ترانه جدیدشان که به تازگی در اینترنت پخش شده بود را اجرا کردند. تمهیدی برای این ترانه اندیشیده بود که موسیقی به صورت ضبط شده پخش شود و خواننده ها روی بخوانند تا بتوانند تمام اعضای گروه با هم به روی صحنه بیایند و بی هیچ وقفه ای کنسرت آغاز شود.

ولی این نظم دیری نپایید که به بی نظمی تبدیل شد. در اواسط ترانه، صدای گوشی علی پهلوان قطع شد و با اشاره به افراد پشت صحنه این مسئله را به آنها اطلاع می داد. و این قطع شدن همان و رفت و آمد یک شخصی بر روی سن برای درست کردن آن تا پایان کنسرت همان! درقطعه دوم این مشکل برای پیام صالحی هم پیش آمد. اما نکته قابل توجه تسلط و آرامش این دو خواننده و نوازنده ها بود که با این مشکل پیش آمده ذره ای تمرکزشان را از دست نمی دادند و با انرژی بیشتر به هنرنمایی خودشان ادامه می دادند.

بین هر قطعه به جز چند مرتبه کوتاه، صحبتی نمی کردند و برای حفظ انرژی کنسرت سریع به سراغ آهنگ بعدی می رفتند. ترانه عشق، بی تو با تو، هفت، ترانه های بعدی بودند که در هفت بده بستان خوبی بین علی پهلوان و پیام صالحی و حاضرین در سالن شکل گرفت. بعد از این قطعه، پیام صالحی با تماشاگران صحبتی کرد و آنها را برای یک آهنگ شاد و پرانرژی آماده کرد. ترانه آروم آروم که انرژی مضاعفی به سالن تزریق کرد. که مانند اکثر کارهای «گروه آریان»  سیامک خواهانی با ویولونش حس خوبی به ترانه ها می بخشید و حقیقتن تبدیل به ستاره ای محبوب تر از دو خواننده خوب «گروه آریان» شده بود. این را می شد از فریادهای همراه با نام او در سالن فهمید. بعد از این ترانه که همچنان مشکل صدا برطرف نشده بود، پیام صالحی به پشت میکروفن آمد و گفت که وقتی انرژی زیاد باشه، صدا هم خراب می شه. که مردم مانند همیشه صبوری به خرج دادند و به حرمت هنرمندان محبوبشان هر وقفه ای که به خاطر مشکل صدا پیش می آمد آنها را تشویق می کردند.

بعد از تو و نم نم بارون به ترتیب اجرا شدند و نوبت به یکی از کارهای خاطره انگیز آنها رسید. افسونگر که هم کلامی بسیاری را درسالن برانگیخت. پس از چندین قطعه اجرا شده نوبت به استراحتی برای اعضای اصلی گروه رسید و آنها سن را ترک کردند و سالن را در اختیار اعضای ریتم گروه و بداهه نوازی آنها قرار دادند. با به پایان رسیدن اجرای آنها، کلیپی پخش شد در ستایش سایمون امیرخاص پدر نینف امیرخاص و ترانه سرای قطعه کبوترای سفید، که به تازگی چشم از جهان فروبسته است. ولی پس از پخش این کلیپ مشکلی در پخش تصاویر روی سن رخ داد که بیش از اندازه طولانی شد.

در ادامه قطعه the words I love you اجرا شد که با پخش کلیپ مربوط به اجرای مشترک «گروه آریان» و کریس دی برگ همراه شد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت که علی پهلوان بخش انگلیسی آن را اجرا کرد. پس از ترانه تا ابد، نوبت به آهنگ جدید دیگری رسید با نام تو که با من باشی. که در این قطعه پیام صالحی در قسمتی از ترانه که می گوید چتری که بالای سرمونه یکی باشه، با شیطنت یکی از چترها را از روی زمین برداشت و بالای سر خودش و پهلوان گرفت که موجب خنده او و حضار در سالن شد.

ولی بالاخره لحظه ای که همه انتظارش را می کشیدند فرا رسید. پیام صالحی قبل از شروع این قطعه از تماشاگران خواست که نفس هایشان را حبس کنند و با شمارش او از یک تا سه دست بزنند و فریاد بکشند. و با شماره سه قطعه خاطره انگیز پرواز اجرا شد که مانند بمبی از انرژی در سالن منفجر شد.

قطعاتی که پس از پرواز اجرا شد بیشتر آثار قدیمی و خاطره انگیز «گروه آریان» بود که با پخش کلیپ های قدیمی این مجموعه خاطره انگیز را کامل کرد. در حین اجرای ترانه یاس کبود علی پهلوان قسمتی از این ترانه را به یاد زلزله زدگان آذربایجان به زبان آذری اجرا کرد. برای حسن ختام برنامه آهنگ جدید و شنیده نشده ای با نام تو چشای من نگاه کن اجرا شد که به گفته خواننده های این گروه، در حال و هوای آثار قدیمیشان بود. روز گذشته کتاب نت های «گروه آریان» به بازار آمد که در برج میلاد هم غرفه ای برای فروش آن در نظر گرفته شده بود. با تمام ضعف ها و مشکلات سالن، کنسرت «گروه آریان» شبی به یادماندنی را رقم زد. انرژی فراوان علی پهلوان و پیام صالحی و تمام نوازنده های این گروه فضایی صمیمی و جذاب را به وجود آورده بود که اجازه نمی داد مشکلات این برنامه پررنگ شود.

منبع: کافه موسیقی


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.