گزارش گاردین از درز تحقیقات آژانس دربارهٔ ایران به رسانه‌ها توسط رژیم صهیونیستی

۲۰م آذر ،

روزنامه گاردین به نقل از مقامات غربی گزارش داد که رژیم صهیونیستی در تلاش برای افزایش فشار بر ایران، اطلاعات مربوط به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربارهٔ برنامه هسته‌یی ایران را به رسانه‌ها درز داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گاردین در این گزارش افزود: اسراییل مظنون به درز یک سری خبرها است تا این گونه نشان دهد که ایران آزمایشات تسلیحات هسته‌یی انجام می‌دهد تا فشار بین‌المللی بر تهران را افزایش و برنامه‌اش را متوقف کند.

اما بعضی از دیپلمات‌های غربی بر این باورند که چنین اقداماتی ممکن است اثر معکوس داشته باشد و تحقیقات پیشین و فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دربارهٔ ایران به خطر اندازد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به گزارش اخیر خبرگزاری آسوشیتدپرس که در آن با ارائه نموداری جعلی مدعی تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌یی شد، افزود: انتشار یافتن این نمودار باعت طرح سوالات جدی دربارهٔ تحقیقات بازرسان آژانس در موضوع هسته‌یی ایران پس از آن شد که مشخص شد این نمودار بخشی از یک پرونده اطلاعاتی است که مدعی تلاش ایران برای ساخت کلاهک هسته‌یی است.

بنا بر این گزارش، مقامات غربی می‌گویند که دلایلی دارند تا ظنین باشند که اسراییل در پشت درز این خبر اخیر و یک سری از افشاگری‌های اخیر تحقیقات آژانس قرار دارد و به ناشکیبایی اسراییل دربارهٔ آن چه که تعلل بین المللی درباه فعالیت هسته‌یی ایران می‌بیند، اشاره می‌کنند.

این گزارش حاکی است: درز این اطلاعات بخشی از یک نبرد در سایه فزاینده بر سر برنامه اتمی ایران است که در وین، مقر آژانس در حال انجام است.

گاردین افزود که «آژانس جاسوسی اسراییل ، موساد، به شدت در پایتخت اتریش فعال است.»

این روزنامه با اشاره به گزارشات کتاب جاسوسان علیه آرماگدون که در آن ترور دانشمندان هسته‌یی ایران را کار واحدی به نام کیدون در داخل موساد خوانده بود، یک منبع غربی گفت که خلاصه اطلاعاتی که به همراه نمودار مذکور ارایه شد تلاشی مشابه برای توجیه این ترورها بود.

بنا بر این گزارش، باور گسترده‌ای میان دولت‌های غربی، روسیه و چین و بیش‌تر کارشناسان مستقل وجود دارد مبنی بر این که مدارک قابل توجهی دربارهٔ دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌یی در ایران تا سال ۲۰۰۳ وجود داشت. با این حال دربارهٔ این که از آن زمان به بعد چه فعالیت‌هایی انجام گرفته است، یا این که اصلا انجام شده باشد، اجماع نظر کم‌تری وجود دارد. تحقیقات آژانس نیز تاکنون به هیچ مدرک جرمی در این زمینه دست نیافته است.

گاردین ادامه داد: دیوید آلبرایت، کارشناس هسته‌یی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل گفت از این که چه کسی در درز دادن اطلاعات دخالت دارد چیزی نمی‌داند اما « هر کس که این کار را انجام داده به اعتبار آژانس لطمه زده و ادامه کار آن را سخت‌تر کرده است.»

در پایان این گزارش با اشاره به مذاکرات ایران با آژانس و نیز ایران با ۱+۵ آمده است: قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و شش کشور در چند هفته آینده آغاز شود اما هنوز هیچ تاریخی مشخص نشده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.