گسترش نفوذ “چین”، “آفریقا” را هم دربرگرفت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

چین با بهره‌برداری از تاریخچه ضد استعماری کشورهای آفریقایی، ضمن اصرار بر عدم مداخله در امور سیاسی و داخلی، در حال گسترش نفوذ اقتصادی خود در این کشورها است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روسیا الیوم، “تاتیانا دیچ”، کارشناس امور آفریقا در این خصوص گفت: کشورهای آفریقایی دیدگاه‌های متفاوتی درخصوص همکاری با چین دارند.

نخبگان آفریقایی از چین و کمک‌های این کشور به این قاره استقبال می‌کنند، اما بعضی مسائل چین برای آفریقایی‌ها نگران‌کننده است.

وی همچنین درخصوص سفر “شیجین بینگ”، اول وزیر چین به کشورهای مختلف آفریقایی گفت: “تانزانیا” به سبب روابط دوستانه تاریخی با چین از اول وزیر این کشور استقبال گرمی به عمل آورد.

در “کنگو” نیز استقبال بسیار دوستانه‌ای از اول وزیر چین شد. رهبران آفریقا همواره از وفاداری به چین سخن می‌گویند و این در حالی است که این همکاری‌ها با ضعف‌هایی همراه بوده است.

وی در بخش دیگری گفت: چینی‌ها در امور سیاسی داخلی کشورهای آفریقایی مداخله نمی‌کنند و همین امر به آن‌ها امکان می‌دهد که روابط خوبی با این کشورها برقرار کنند.

به علاوه، کنگو کشوری نفتی است و چین که سعی دارد منابع تامین نفت خود را متنوع کند، این موضوع برایش اهمیت بسیاری دارد.

جمهوری کنگو اکنون در جایگاه هشتم تبادل تجاری با چین قرار دارد و اول وزیر چین به همین سبب کنگو را نیز در برنامه سفر خود قرار داد.

آفریقای جنوبی که عضو “بریکس” است، روابط خوبی با چین دارد. کشورهای آفریقایی به سبب اشباع شدن بازارهای خود از کالاهای چینی و آسیب دیدن صنایع تولیدی خود، از چین انتقاد می‌کنند و به همین سبب چین در تلاش است واردات خود را از آفریقا افزایش دهد.

به همین سبب این روزها شاهد واردات مواد غذایی و کشاورزی چین از آفریقا هستیم و چین در نظر دارد عوارض گمرکی کالاهای وارداتی از کشورهای کمتر پیشرفته آفریقا را تا حد ۹۵ درصد کاهش دهد.

اکنون تعداد نیروهای کار چینی در آفریقا بسیار نیست و آنچه خشم آفریقایی‌ها را برمی‌انگیزد، تجار چینی می باشند زیرا در جوامع آفریقایی اقدام به تشکیل محله‌های چینی کرده‌اند و نوعی انزواطلبی را پیشه می‌کنند و با ایجاد فاصله با شهروندان آفریقایی، حساسیت آن‌ها را تحریک می‌کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.