گفتگوهای ملی لبنان؛ غیبت معنادار جعجع و حریری

نشست گفتگوهای ملی لبنان که چندی قبل میشل سلیمان وعده آن را داده بود امروز در کاخ بعبدا آغاز شد و رئیس جمهوری این کشور در سخنانی بر اهمیت این گفتگوها با توجه به شرایط حساس منطقه ای تاکید کرد.

به گزارش مهر، شبکه المنار گزارش داد: نشست گفتگوی ملی در لبنان که از جانب میشل سلیمان طرح شده بود امروز با حضور خود وی، نبیه بری رئیس مجلس، نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان، محمد رعد نماینده سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، میشل عون رئیس جریان ملی آزاد، سلیمان فرنجیه رهبر جریان المرده، امیل الجمیل رئیس حزب الکتائب، فواد سنیوره رئیس فراکسیون پارلمانی المستقبل، طلال ارسلان، جان آگوسپیان، میشل فرعون، اسعد حردان، آگوپ بقرادونیان، میشل المر، فرید مکاری  و فایز الحاج شاهین و ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه برگزار شده است.

این در حالی است که محمد الصفدی وزیر دارایی و سعد الحریری نخست وزیر اسبق و سمیر جعجع رئیس حزب موسوم به نیروهای لبنانی در این نشست حاضر نشدند.

قبل از شروع این نشست میشل سلیمان رئیس جمهوری و نجیب میقاتی نخست وزیر مسائل کشور به ویژه بحث گفتگوهای ملی را مورد رایزنی قرار دادند.

محورهای نشستی که امروز در کاخ بعبدا برگزار شد، به شرح زیر است:

۱-موضوع سلاح مقاومت و استفاده مثبت از آن

۲- توافق برای اتخاذ راهبرد دفاعی ملی

۳- ممنوعیت وجود سلاح در داخل و خارج شهرها

۴- اجرایی کردن تصمیمات گفتگوهای قبلی برای جمع آوری سلاح فلسطینی های خارج از اردوگاههای فلسطین و نظم بخشیدن به آن در داخل این مکانها.

میشل سلیمان در آغاز نشست در سخنانی به انقلابهای عربی، حوادث سوریه و تاثیر آن بر لبنان، تهدیدهای مستمر اسرائیل علیه لبنان و ضرورت نشست گفتگوهای ملی با توجه به این شرایط تاکید کرد.

وی بیان کرد: ما باید به مسئولیت ملی خود عمل کنیم و درباره مسائل مختلف به توافق برسیم و از شدت تنشهای سیاسی به ویژه در آستانه فصل گردشگری پرهیز کنیم.

رئیس جمهوری لبنان با اشاره به ثبات موجود در این کشور ظرف سالهای گذشته و تاثیرات سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن افزود: مردم لبنان به این نشست دل بسته اند و همه باید در راستای حل مشکلات موجود گام بردارند.

از سوی دیگر “آلان عون” عضو تشکیل تغییر و اصلاح لبنان به رهبری میشل عون گفت : هدف از گفتگوهای ملی، حمایت از موسسات و ارتش لبنان  و جلوگیری از افزایش تنشهاست.

وی درباره تحریم گفتگوهای ملی از سوی سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی اظهار داشت: این به خود آنها مربوط می شود، ولی ما این تصمیم را نادرست می دانیم زیرا در شرایط کنونی همه باید در راستای حل مشکلات گام بردارند.

عون درباره احتمال نشست دیگر گفتگوی ملی گفت: این موضوع به رئیس جمهوری مربوط می شود که بر اساس فضای موجود در گفتگوهای امروز تصمیم گیری می کند.

“خلیل حمدان” عضو جنبش امل لبنان نیز اظهار داشت : کسانی که با گفتگو مخالفند اول به خود و بعد به کشور ضربه می زنند زیرا گفتگو کوتاه ترین راه برای حل مشکلات به ویژه در شرایط حساس منطقه و لبنان است.

وی با اشاره به اصرار جریان چهارده مارس بر خلع سلاح مقاومت بیان کرد: با توجه به تهدیدی که رژیم صهیونیستی برای لبنان محسوب می شود اصرار برخی بر خلع سلاح مقاومت سئوال برانگیز است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.