گفتگوی تلفنی رهبران کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس با جو بایدن

رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس به‌عنوان سه کشور تاثیرگذار اروپایی در نخستین گام، با جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق گزارش الیزه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به جو بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی ۱۰ دقیقه‌ای گفته است، آمادگی دارد تا در زمینه آب و هوا، بهداشت، مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق اساسی با یکدیگر همکاری کنند.

او گفته است که اولویت‌های مشترک زیادی با بایدن برای همکاری دارد.

ماکرون بر خلاف بسیاری از رهبران جهان تاکنون دیداری رسمی با جو بایدن نداشته است چراکه وی در سال ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری فرانسه رسید و پیش از آن بایدن بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به‌عنوان معاون باراک اوباما در کاخ سفید بود.

نگاه منتظر آلمان و فرانسه، دوقطب اقتصادی اروپا به تغییر در کاخ سفید

گفت‌وگوی بایدن و مرکل

سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت که وی با جو بایدن تلفنی صحبت کرده است و درباره اهمیت همکاری‌ها توافق داشته‌اند.

سخنگوی مرکل در بیانیه‌ای گفت: «او به بایدن و کامالا هریس پیروزی در انتخابات را تبریک گفت. صدراعظم این خواسته را مطرح کرد که همکاری‌های نزدیک و قابل اعتمادی در آینده با یکدیگر داشته باشند.»

وی افزود: «صدراعظم و رئیس جمهور منتخب تایید کردند که همکاری‌های کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس از نظر بسیاری از چالش‌های جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.»

گفت‌وگوی جانسون و بایدن

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز به مدت ۲۰ دقیقه با بایدن تلفنی گفت‌وگو کرد و خواستار تقویت همکاری‌ها بین دو کشور بریتانیا و ایالات متحده آمریکا شد.

سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس درباره این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «آن‌ها درباره روابط نزدیک و طولانی مدت بین دو کشور بحث کردند و متعهد شدند که این مشارکت را در سال‌های آینده در زمینه‌هایی مانند تجارت و امنیت مخصوصا از طریق ناتو توسعه دهند.»

وی افزود: «نخست وزیر و رئیس جمهور منتخب همچنین مشتاقانه در انتظار همکاری‌های نزدیک در زمینه اولویت‌های مشترک خود از مقابله با تغییرات آب و هوایی تا ارتقای دموکراسی و احیای اقتصادی مجدد پس از همه‌گیری ویروس کرونا هستند.»

رئیس جمهور منتخب آمریکا در جریان تماسی تلفنی با نخست وزیر انگلیس بر اهمیت حفاظت از توافق صلح ایرلند شمالی در روند بریگزیت تاکید و به تنش‌های احتمالی بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره کرد اگرچه این دو رهبر بر تفاهم و زمینه‌های مشترک در دیگر مسائل تاکید داشتند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.