گفتگو با قدیمی‌ترین موذن حرم مطهر رضوی

اردیبهشت ۱۴۰۳

احمد مهرمشهدی کسی است که سال هاست در حرم مطهر اذان می گوید. این موذن این روزها در سن ۷۸ سالگی است ولی همچنان بی خستگی اذان میگوید.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، احمد مهرمشهدی معروف به افخمی، ۷۸ ساله، از قدیمی‌ترین موذنان برجسته حرم مطهر رضوی است که قرابتی ۵۰ ساله با قرآن کریم دارد. همزمان با روزهای دهه کرامت به سراغ این موذن دیر آشنای ارادتمند حضرت رضا(ع) رفتیم و دقایقی را به مرور خاطراتش از سال‌های اذان گویی در حرم مطهر گذراندیم.

اولین بار کی و کجا اذان گفتید؟

طبق یکی از مراسم سنتی که از دیرباز در حرم مطهر رضوی مرسوم بود، زائران علی ابن موسی الرضا(ع) به محض شنیدن صدای ملکوتی اذان، آغاز به اقامه اذان می‌کردند. من نیز اولین بار، در سن ۱۳ سالگی، هنگام اذان ظهر که به حرم امام رضا(ع) مشرف شده بودم، در مسجد جامع گوهرشاد اذان گفتم.

از چه زمانی به صورت رسمی به عنوان موذن حرم مطهر رضوی شنا خته شدید؟

در یکی از روزهای گرم سال ۱۳۲۹، که به حرم مطهر رضوی مشرف شدم، در صحن جامع گوهرشاد اذان گفتم و باشنیدن صدای اذان و مناجاتم یکی از مسئولان انتظامات و روشنائی مسجد گوهرشاد، به من پیغام داد که فردا به مسجد گوهرشاد بیا و از من خواست تا موذن این مسجد گوهرشاد شوم. این گونه بود که دست تقدیر رقم خورد تا بنده در مسجد جامع گوهرشاد موذن اوقات نماز صبح ،ظهر و مغرب شدم.

پیش از شما و بعد از شما چه کسانی موذن بودند؟

پیش از من آقای آقاتی که در حال حاضر هم نوارهای ایشان موجود است، موذن بودند و بعد از من حدود ۱۵ سال پسرم که از قاریان معتبر است افتخار داشت تا در خدمت امام رضا(ع) باشد.

از سختی های کار خود در آن زمان بگوئید؟

آن زمان به دلیل نبود سیستم صوتی و یا بلندگو، ما از بالای مناره‌ها اذان می‌گفتیم تا صدا شنیده شود و مردم آگاه شوند. سختی و مشکل برای من معنا نداشت و همیشه این کار برایم لذت‌بخش بود.

مشوق اصلی شما چه کسی بود؟

پدرم صدای بسیار خوبی داشت و علاقه‌مند به گوش دادن و گفتن اذان بود و مرا در این امر ترغیب می کرد. علاوه بر او مدیر مدرسه سیروس که در مقطع ابتدایی در آن جا به تحصیل مشغول بودم و فردی روحانی و بسیار مذهبی بود، در این امر نقش ویژه‌ای داشت. هر روز صبح قبل از رفتن به کلاس صلوات خاصه حضرت رضا(ع) در صف مدرسه خوانده می شد و این عامل بسیار مهمی در تقویت و ترغیب بنده در ادامه کار شد.

از چه سالی حرم مطهر مجهز به سیستم صوتی شد؟

از سال ۱۳۳۰ مسجد جامع گوهرشاد مجهز به سیستم صوتی شد.

از کرامات امام رضا(ع)در دوران خدمت خود بگوئید؟

خیلی از دوستان و آشنایان و حتی زائران بارها از من در این خصوص پرسیده‌اند. در لحظه اول نمی‌دانم چه بگویم؛ چرا که در اینجا نیاز به دیدن کرامت از حضرت نیست. دوستان و هم‌دمان آقا دارای کرامات می باشند، چه برسد به آقا. نعمت‌های خدا بی‌شمار است. یکی از عنایات خداوند به مردم مشهد، وجود مبارک این امام همام در شهر مقدس مشهد است. من زندگی سالم و فرزندان متدین و معتقد و عاشق اهل بیت(ع) را یکی از کرامت‌های ثامن الحجج(ع) می‌دانم.

آیا فعالیت دیگری هم در این آستان مقدس رضوی داشته اید؟

بنده این افتخار نصیبم شد تا به عنوان مسئول قرآنی در مسجد گوهر‌شاد و همچنین داور مسابقات بین‌المللی در کشور امکان بیشتر خدمت‌گذاری در حرم مطهر رضوی را داشته باشم.

منبع:پایگاه حج


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.