گفتگو تنها راه حل بحران سوریه است/ ارتش مسئول کشتارها نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، “یارا صالح” از خبرنگاران شبکه الاخباریه سوریه که مدتی  همراه با گروه همراهش به گروگان شورشیان سوری در آمده بود در گفتگو با روزنامه اتریشی “وینر سایتونگ” اظهار داشت : ما مدت شش روز در گروگان شورشیان سوری بودیم.آنها دو ساعت بعد از اینکه ما را ربودند دستیار تصویربردار ما را با گلوله کشتند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ربایندگان ما را هم تهدید به مرگ کردند همچنین تصریح کرد که ربایندگان از گروههای افراطی مذهبی بودند .

وی درباره ملیت آنها اظهار داشت: آنها به من گفتند که علیه رژیم سوریه مبارزه می کنند. یکی از آنها سعودی بود و یکی لیبیایی ، اما من دقیقا نمی توانم در این باره توضیح بدهم ، آنها خیلی صحبت نمی کردند اما متاسفانه اکثریت ربایندگان سوری بودند.

این خبرنگار سوری در ادامه این گفتگو گفت : من مخالف حمله به خبرنگاران هستم.خبرنگاران باید آزادانه بتوانند گزارش بدهند.

صالح در بخش دیگری از گفتگو با این روزنامه اتریشی اظهار داشت: هیچ رسانه ای که کاملا واقع نگر و غیر مغرض باشد وجود ندارد، ولی ما باید تلاش کنیم که ۹۰ درصد گزارشهای ما عینی و واقع نگرانه باشد این بهتر از این است که تنها ده درصد آن غیر مغرضانه باشد.

وی همچنین تصریح کرد: ما باید سعی کنیم حقایق را منعکس کنیم. الجزیره ،العربیه و بسیاری از شبکه های خبری عربی مخالف سوریه هستند. آنها وقایعی را خلق می کنند که اصلا وجود ندارد. آنها می گویند دمشق می سوزد اما آنها پشت ویترین و پنجره به منظره نگاه می کنند ؛ دمشق نمی سوزد. بخشهایی از دمشق می سوزد این درست است؛ اما نه تمام دمشق.

وی افزود: این تنها ارتش و نیروهای امنیتی سوریه هستند که باید سلاح حمل کنند. ما باید به مبارزات خاتمه دهیم. اگر ما بخواهیم در این باره با دولت سوریه مذاکره کنیم می دانیم باید با چه کسی گفتگو کنیم اما درباره شورشیان باید بگویم که من در بین آنها بودم و می دانم که آنها هیچ رهبری ندارند. به نظر من گفتگو تنها راه حل بحران سوریه است وگرنه ما همه چیز را از دست می دهیم. هر کشوری که در درگیریهای سوریه دخالت می کند چیزی را از دست نمی دهد ولی ما انسانیت خود،پسران و دخترانمان را از دست می دهیم. ما باید به درگیریها خاتمه داده و گفتگو را آغاز کنیم.

این خبرنگار سوری  همچنین با تاکید بر اینکه من افرادی که این درگیریها را آغاز کردند مسئول می دانم همچنین گفت: ما تا قبل از شروع این بحران در صلح زندگی می کردیم. قبلا ما هیچ نظامی و فرد مسلحی را در خیابان نمی دیدیم. حالا دیدن این مناظر در سوریه معمولی شده است. این شرایط سالم و معمولی برای سوریها نیست. به نظر من گفتگو تنها راه حل بحران سوریه است. در این راستا کشورهای ترکیه،قطر ،عربستان سعودی،فرانسه ،آمریکا و انگلیس باید از حمایتهای خود از شورشیان دست بردارند.

صالح در ادامه اظهار داشت: ما یازده سال با حکومت بشار اسد زندگی کرده ایم  و در این مدت هیچ فرد غیر نظامی کشته نشد. من ارتش سوریه را مسئول کشتارها نمی دانم . ارتش در صحنه است تا از سوریها حمایت کند؛ اگر یک شورش مسلحانه در کشور شما اتفاق بیفتد شما چه خواهید کرد؟

وی در پایان این گفتگو درباره این مطلب که به اعتقاد برخی کارشناسان سرنوشتی مانند جنگهای شهروندی در عراق و یا لبنان در انتظار سوریه است، گفت: در ابتدای شورشها من هم چنین عقیده ای داشتم. اما من زمانی که مردم سوریه را می بینم فکر می کنم که نه. ما در چنین شرایطی نیستیم و بعد از یک سال و نیم درگیری در کشورمان هنوز نمی توان چنین سناریویی را برای سوریه در نظر گرفت. 
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.