گفت و گوی دوساعته رئسای جمهور آمریکا و چین

بایدن و شی بیش از دو ساعت در بحبوحه تنش بین آمریکا و چین گفت‌وگو کردند .

گفت و گوی دوساعته رئسای جمهور آمریکا و چین

به گزارش ممتاز نیوز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین بیش از دو ساعت تلفنی درباره آینده روابط دو کشور گفت‌وگو کردند. این پنجمین گفت‌وگوی بایدن با شی جین پینگ از زمان حضور در کاخ سفید است.

این گفت‌وگو در حالی رخ داد که بایدن به‌دنبال یافتن راه‌های جدیدی برای همکاری با این قدرت در حال رشد جهانی و همچنین راهبردهایی برای مهار نفوذ چین در سراسر جهان است.

رهبران دو کشور درباره شماری از مسائل جهانی مانند رکود اقتصادی پیش روی جهان، تاثیرات تهاجم روسیه و ادامه همه‌گیری کووید بحث و تبادل نظر کردند.

شی در این گفت‌وگو به آمریکا درباره تایوان هشدار داد و آن را «بازی با آتش» توصیف کرد.

از سوی دیگر طبق گزارش کاخ سفید بایدن در این گفت‌وگو تاکید کرده که سیاست ایالات متحده در قبال تایوان تغییر نکرده است و آمریکا به شدت با تلاش‌های یک جانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در این جزیره مخالف است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد به زودی به تایوان سفر کند. اگر این سفر محقق شود وی بالاترین مقام آمریکایی از سال ۱۹۹۷ خواهد بود که به این جزیره سفر می‌کند. نوت گینگریچ جمهوری‌خواه در سال ۱۹۹۷ زمانی که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود به تایوان رفت.

با این حال جو بایدن هفته گذشته در پاسخ به سوالی درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان گفت: «ارتش آمریکا فکر می‌کند که این ایده خوبی نیست.»

طبق نوشته رسانه‌های دولتی چین، شی امروز به بایدن گفته است که ایالات متحده باید از «اصل چین واحد» تبعیت کند. وی تاکید کرد که چین قاطعانه با استقلال تایوان و دخالت نیروهای خارجی مخالف است.

طبق این گزارش، رئیس جمهوری چین به همتای آمریکا خود گفته است: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند تنها می‌سوزند. امیدواریم طرف آمریکایی در این مورد شفافیت داشته باشد و به اصل چین واحد احترام بگذارد.»

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در اوایل این هفته به خبرنگاران گفته بود که اگر ایالات متحده بر ادامه مسیر خود پافشاری کند قطعا با واکنش‌های قاطعانه روبرو می‌شود و تمام عواقب ناشی از آن بر عهده آمریکا خواهد بود.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه در نشستی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور می‌خواهد مطمئن شود که خطوط ارتباطی با آقای شی همچنان باز است، چرا که آن‌ها به این موضوع نیاز دارند.»

وی تاکید کرد مسائلی وجود دارد که آمریکا می‌تواند در مورد آن‌ها با چین همکاری کند و مسائلی نیز وجود دارد که آشکارا باعث تنش می‌شود.

بایدن و شی آخرین بار در ماه مارس گذشته و چندین روز پس از حمله روسیه به اوکراین صحبت کرده بودند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.